۳۰درصد از واحدهای تولید مصالح ساختمانی پروانه استاندارد ندارند

۳۰درصد از واحدهای تولید مصالح ساختمانی پروانه استاندارد ندارند

www.BanaNews.irمدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گفت: هم‌اکنون به طور متوسط حدود ۷۰ درصد از واحدهای تولید مصالح ساختمانی در کشور دارای پروانه استاندارد هستند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) فریدون بلغاری در گفت‌وگو با ایسنا، توضیح داد: ‌در سال ۱۳۸۵ تنها حدود ۳۷ درصد از واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی در کشور دارای پروانه استاندارد بودند که این رقم در تازه‌ترین آمارگیری انجام شده به حدود ۷۰ درصد رسیده است.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که چرا هنوز بسیاری از واحدهای تولید مصالح ساختمانی در کشور بدون پروانه استاندارد در حال کار هستند؟ ‌افزود: ‌این موضوع چند عامل دارد. یکی این‌که دولت قرار بود اعتبار تاسیس ۳۰ آزمایشگاه فنی کنترل کیفیت مصالح ساختمانی را در کشور تامین کند که این اتفاق تاکنون رخ نداده است. به جای آن ما پیشنهاد دادیم که دولت آزمایشگاه فنی مکانیک خاک را به جای عرضه در بورس به سازمان استاندارد واگذار کند که این پیشنهاد نیز تاکنون اجرایی نشده است.

به گفته وی اعتبار ایجاد ۳۰ آزمایشگاه کنترل کیفیت مصالح ساختمانی در کشور در سال ۱۳۸۶ حدود ۵۰ میلیارد تومان بود.

بلغاری با اشاره به وجود مراکز متعدد صدور پروانه بهره‌برداری مصالح ساختمانی در کشور عنوان کرد: هم‌اکنون علاوه بر استانداری‌ها و فرمانداری‌ها حتی در برخی مناطق مجامع امور صنفی و شوراهای اسلامی شهر نیز پروانه بهره‌برداری برای تولیدکنندگان مصالح ساختمانی صادر می‌کنند.

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران افزود: همچنین برخی از کارگاه‌های تولید مصالح ساختمانی دارای تجهیزات ابتدایی بوده و کارگران آنها نیز بی‌سواد هستند که این باعث شده هنوز تعدادی از واحدهای تولید مصالح ساختمانی در کشور فاقد پروانه استاندارد باشند.

 

 

    نظرات