راه‌های ایجاد تعادل در بازار ساخت و ساز تشریح شد

راه‌های ایجاد تعادل در بازار ساخت و ساز تشریح شد

www.BanaNews.irمعاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که زمینه برای ورود سوداگران به بخش مسکن فراهم نمی‌شود، گفت: دولت با بسته‌های حمایتی در بخش تولید می‌تواند به تعادل بازار و جلوگیری از افزایش قیمت تمام شده مصالح کمک کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر محمود فاطمی‌عقدا - رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن- در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که یقینا آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی بر تولید تاثیرگذار است، اضافه کرد: آنچه شاهد هستیم رشد چندان زیاد قیمت تمام شده نیست و می‌توان گفت قیمت تمام شده معقول است اما حاشیه سود هنوز هم زیاد است و باید کاهش یابد.

وی با تاکید بر این‌که به راحتی و با کم کردن حاشیه سود می‌توان به قیمت تمام شده متناسب رسید، خاطرنشان کرد: در ساخت و سازهای معمولی بدون قیمت زمین و کسر سود هزینه ساخت هر متر کمتر از ۳۰۰ هزار تومان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که تحقق صنعتی‌سازی در کشور از دستاوردهای مسکن مهر بوده است، اظهار کرد: اگر مسکن مهر نبود به هیچ عنوان امکان شروع جدی صنعتی‌سازی و ورود کشور به این عرصه وجود نداشت همان طور که حدود ۳۵ سال پیش همزمان با تشکیل مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن بحث صنعتی‌سازی جزو اولویت‌ها بود اما تحقق نیافت زیرا هیچگاه این حجم تولید مسکن رقم نخورد که صنعتی‌سازی مقرون به صرفه باشد.

وی کنترل قیمت و حرکت به سمت خارج کردن مسکن از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی را گام مهم دیگر دانست و گفت: امروز مسکن مهر یک فرهنگ در ساخت و ساز جامعه ما است و در نتیجه زمینه برای ورود سوداگران فراهم نمی‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی به ساخت دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد اشاره و تصریح کرد: اگر بنا بود این تعداد واحد مسکونی به روش صنعتی ساخته شود به ۱۰ سال زمان نیاز بود اما اکنون با روش صنعتی، طی دو سال ساخت این تعداد واحد آغاز می‌شود و به ثمر می‌نشیند.

فاطمی‌عقدا با بیان این‌که با اجرای این طرح و استفاده از روش صنعتی ساخت تمام معادلات در حوزه ساخت و ساز در کشور برهم خورد، اظهار کرد: از دستاوردهای مهم این طرح، تنظیم بازار مسکن، کنترل قیمت‌ها و ایجاد ثبات و همچنین افزایش کیفیت ساخت و ساز و ظرفیت‌سازی در کشور است.

رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ادامه داد: ارتقا ساخت و ساز در کشور امکان صدور خدمات فنی و مهندسی را برای کشور فراهم کرد تا ایران به عنوان مدعی ساخت مسکن در کشورهای اطراف و دور دست مطرح شود.

وی درباره فقدان زیرساخت‌های لازم در مکان‌های ساخت مسکن مهر گفت: دولت در کلان‌شهرها زمین ندارد که تملک کند و واحد مسکونی بسازد.

فاطمی‌عقدا با بیان این‌که حجم زیاد مسکن مورد نیاز مربوط به کلانشهرها است، گفت: در این راستا دولت بالاجبار باید به سمت شهرهای اقماری برود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که شهر فقط خانه نیست و به سرانه‌هایی مانند فضاهای آموزشی، بهداشتی و تفریحی نیاز دارد، ادامه داد: در دنیا هم در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه ایجاد شهرهای جدید به عنوان شهرهای اقماری کلانشهرها در دستور کار قرار دارد.

وی با تاکید بر این‌که راهی جز این نیست و نسخه شهرهای جدید نسخه کارآمد و امتحان شده برای کلانشهرها است، گفت: زیرساخت‌های لازم برای شهرهای جدید پرند، هشتگرد و پردیس از قبیل ایجاد شده است به عبارت دیگر این سه شهر جدید، قدیمی هستند و دارای زیرساخت‌های لازم بوده‌اند به طوری که در هیچ یک از این شهر مشکل آب، برق، گاز و تلفن نداریم.

فاطمی عقدا درباره حمل و نقل این شهرها تصریح کرد: برای حمل و نقل بین شهرهای جدید به مادر شهر (تهران) تا حدی مشکل داریم اما قبول کنیم که پردیس با آزادراه تهران ـ پردیس وضعیت بهتری پیدا کرد و عملا یکی از محلات تهران شده است.

وی افزود: هر سه شهر امکانات حمل و نقل جاده‌ای را دارند و مترو نیز در برنامه دولت بوده و درحال انجام است.

رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با اشاره به اینکه در ساخت و ساز مسکن مهر در سال ۹۰ هم قراردادها متری ۳۰۰ هزار تومان منعقد شده است، افزود: فن‌آوری‌های جدید امکان ساخت مسکن با این قیمت و حتی کمتر را فراهم کردند.

 

 

    نظرات