افزایش ۱.۹ درصدی جمعیت حیات وحش شاخص در استان قزوین

افزایش ۱.۹ درصدی جمعیت حیات وحش شاخص در استان قزوین

به گزارش اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین، سیاوش رضازاده رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین ضمن تایید خبر فوق گفت: سرشماری زمستانه پستانداران شاخص علفخوار در مناطق تحت مدیریت استان قزوین که با حضور ماموران اجرایی یگان حفاظت، کارشناسان اداره کل و ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان ها، محیط بانان، اعضای تشکل های مردمی، علاقه مندان و جوامع محلی به تعداد ۱۵۹ نفر روز با برنامه ریزی اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین و به روش مشاهده مستقیم آغاز شده بود، پس از سرشماری حیات وحش مناطق الموت شرقی و غربی، طارم سفلی، باشگل و آوج- آبگرم و بازشماری برخی مسیرها به پایان رسید.

وی تصریح کرد: هدف از این سرشماری برآورد جمعیت پستانداران وحشی علفخوار، وضعیت گروههای سنی وحوش، نسبت جمعیت زادآور، اطلاع از وضعیت زاد و ولد و مرگ و میر، بررسی عوامل تهدید و نقاط ضعف و قوت مدیریت مناطق و انجام تحلیل های کیفی و کمی از وضعیت زیستگاههای استان در سیاستگذاری و مدیریت وحوش شاخص استان از جمله قوچ و میش، کل و بز و آهو است.

رضازاده گفت: در مجموع ۳۴۳۶ راس از گونه های شاخص جانوری شامل آهو، کل وبز و قوچ و میش در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان قزوین در سال جاری مشاهده و آمار برداری شدند. این تعداد شامل ۲۹۰۰ راس کل و بز، ۴۰۳ راس قوچ و میش و ۱۳۳ راس آهو است که به صورت مشاهده مستقیم سرشماری شده اند. نتایج نشان می دهد جمعیت گونه های شمارش شده در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته، ۱/۹درصد رشد داشته است. به تفکیک جمعیت گونه نیز گوسفند وحشی ۳/۸۶درصد، کل و بز وحشی ۱/۲۶ درصد و آهو ۱۰/۸۳درصد نسبت به سال قبل رشد داشته اند.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در پایان ادامه داد: استان قزوین دارای سه منطقه حفاظت شده به نام های باشگل، الموت و طارم سفلی با وسعت ۱۲۸۷۹۱ هکتار و ۴ منطقه شکار و تیراندازی ممنوع الموت شرقی، الموت غربی، آوج  و اله آباد با وسعت ۳۳۵۴۱۴ هکتار است.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات