124کیلومتر از حریم و بستر رودخانه کشف رود بازگشایی شد

124کیلومتر از حریم و بستر رودخانه کشف رود بازگشایی شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: در حال حاضر در مجموع 124 کیلومتر از حریم وبستر رودخانه کشف رود بدون هیچ مانعی به مساحت یک هزار و 550 هکتار بازگشایی شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، محمد علایی در برنامه زنده اشاره که با موضوع (بررسی آخرین وضعیت رودخانه کشف رود) با بیان اینکه  طول کشف رود 374 کیلومتر است، اظهارکرد: از مساحت حوزه آبریز این رودخانه 16هزار  و 767 کیلومتر مربع زهکشی و سیلاب به سمت شرق منتقل می شود و در این حوزه آبریز جمعیتی حدود چهار میلیون نفر ساکن هستند .

وی با اشاره به اینکه کشف رود از گذشته با چند پدیده خطرناک مواجه بود، افزود: تجاوز به حریم بستر کشف رود باعث شد که این محدوده به جوی آب آلوده کوچک تبدیل شود، همچنین پسماند های خطرناک و زباله های ساختمانی در اراضی بستر رودخانه رها می شد که باعث ایجاد فاضلابی بسیار خطرناک در این رودخانه شده است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: اولین کاری که این شرکت برای کشف رود انجام داد، تعیین حریم بستر رودخانه طبق اجرای ماده دو قانون توزیع عادلانه آب بود که  مشخص و علامتگذاری شد و بر این اساس با انجام هماهنگی و انسجام مدیریتی در استان باید 87 کیلومتر طول کشف رود بازگشایی شود .

علایی با اشاره به اینکه 84 کیلومتر از حریم و بستر کشف رود بازگشایی و رفع تصرف شده است، ادامه داد: در شمال و جنوب رودخانه کشف رود به منظور کنترل مسیر دو خاکریز احداث کردیم و مسیر ارتباطی تعیین شد .

وی بیان کرد: 30 کیلومتر از مسیر های منتهی به کشف رود و 8 کیلومتر از کال پاوا (از سر شاخه های فرعی ورودی فاضلاب خام به کشف رود) بازگشایی که مجموعا 124 کیلومتر بدون هیچ مانعی به مساحت یک هزار و 550 هکتار رفع تصرف شده است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه دو نوع فاضلاب جاری در شرق و غرب کشف رود وجود دارد، گفت: بدترین نوع فاضلاب در شرق این رودخانه در چرم شهر وجود دارد، با این وجود که حجم آن 30 لیتر در ثانیه است اما فاضلاب خطرناکی دارد که تصفیه این محدوده تا پایان سال جاری به عهده شرکت های واقع در شهرک صنعتی است .

وی با بیان اینکه دومین مرکز آلاینده کشف رود در غرب این رودخانه وجود دارد و روزانه 350 الی 400 تانکر فاضلاب به این محدوده تخلیه می شود، اظهارکرد: این آمار در سال به حدود یک میلیون مترمکعب می رسد و شهرداری مشهد باید با احداث تصفیه خانه ای مناسب فاضلاب آن محدوده را با کیفیت بالایی تصفیه کند .

علایی ادامه داد: کال التیمور در غرب کشف رود واقع شده است که حدود 300 لیتر در ثانیه فاضلاب به شدت آلوده را به این منطقه وارد می کند و منابع دولتی پاسخگوی تصفیه کامل این فاضلاب نیست بلکه در بخش هایی کمک رسان است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با بیان اینکه فاضلاب کشف رود باید تصفیه شود و جایگزین منابع آب غرب مشهد شود تا بتوانیم مساله آب شرب را تامین کنیم، گفت: شهرداری با ساخت سه تصفیه خانه در این محدوده و اجاره اراضی آزاد شده و تبدیل آن به فضای سبز با فاضلابی غیر از پساب اصلی مشهد گامی موثر در احیا کشف رود بر می دارند .

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات