دیوارنویسی؛ معضل تبلیغات شهری

دیوارنویسی؛ معضل تبلیغات شهری

www.BanaNews.irدیوارنویسی به عنوان پدیده ای که چهره اکثر شهرهای لرستان را مخدوش کرده تبدیل به محلی برای بروز انواع تبلیغات، شعارنویسی، درددل و کری خواندن فوتبالی ها شده و به نظر می رسد این مشکل بیشتر از آنکه ابعاد اقتصادی داشته باشد مشکلی فرهنگی است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)به نقل از مهر، دیوارنویسی اگرچه از گذشته های دور یکی از شیوه های تبلیغاتی محسوب می شده اما  تأثیر بدی بر زیبایی شهرها دارد به طوریکه در بسیاری از شهرهای استان از جمله خرم آباد، دیوارنویسی از سوی افراد و شرکتهای کوچک و بزرگ با اهداف تبلیغاتی انجام می شود که در بسیاری از موارد نارضایتی شهروندان را نیز در پی داشته است.

رقابت در دیوارنویسی!

جرثقیل، باسکول شبانه روزی، گچ کاری ساختمان، مدرسه فوتبال، کلاسهای کنکور، آژانس شبانه روزی، بیل مکانیکی، تخلیه چاه و... از جمله موارد تبلیغات تجاری هستند که این روزها می تواند بر روی دیوارهای شهر خرم آباد به راحتی مشاهده کرد.

این در حالیست که جدای از این تبلیغات انواعی از اشعار و جمله هایی از نوع کوچه و خیابانی هم به شکل فارسی و لاتین روی دیوارها نقش شده از جمله شعارهای فوتبالی و کری خواندنهای طرفداران تیمهای فوتبال...

البته دیوارنویسی همیشه محدود به دیوارهای شهر نمی شود بلکه گاهی شاهد آن هستیم که روی سطل های زباله شهرداری، بلوکهای بزرگ وسط بلوارها و حتی درب منازل هم می توان انواعی از نوشته های گوناگون را دید که به نوعی موجب زشت شدن چهره شهر شده است.

به هر روی دیوارنویسی و تبلیغات دیواری از نوعی که شرح آن گفته شد در جای جای شهر خرم آباد به چشم می خورد و تبدیل به یکی از معضلات این شهر شده و گویا قرار نیست به این زودیها این وضعیت سامان پیدا کند.

اطلاع رسانی دیواری خود شهرداری!

شهردار خرم آباد در این زمینه اظهارت قابل تاملی دارد. وحید رشیدی با اشاره به فعالیت صنوف متخلفی که از راههای غیرقانونی و با ضربه زدن به شهر و سیمای شهری می خواهند کالا و خدمات خود را تبلیغ کنند، می گوید: پیش از این با بیش از ۱۰۰ صنف متخلف که در زمینه دیوارنویسی تخلفاتی داشته اند، از طریق دستگاه قضایی و با طرح شکایت از آنها برخورد شده و در همین راستا طی سال گذشته همه دیوارهای شهر را از دیوار نوشته‌ها پاکسازی کرده ایم.

این در حالیست که با وجود اقدامات یاد شده هنوز خرم آباد شاهد پدیده دیوارنویسی های تبلیغاتی است تا شهردار در این رابطه بگوید: متاسفانه با وجود این اقدام‌ها و هشدارها و تذکراتی که پیشتر داده شده برخی از افراد همچنان از دیوارنویسی بر روی دیوارهای عمومی و املاک شهروندان استفاده می کنند که همین امر موجب بی نظمی و تخریب سیمای شهر شده است.

با این اوصاف در قانون نیز تمهیداتی برای مقابله با پدیده دیوارنویسی اندیشیده شده به طوریکه برای این معضل به عنوان یک تخلف جرایمی نیز در نظر گرفته شده است. رشیدی در این رابطه می گوید: بر اساس ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها نوشتن هر نوع مطلب یا الصاق هر نوشته‌ای بر روی دیوارهای شهر ممنوع است و افراد موظفند برای الصاق اعلانات خود صرفاً از محلهای تعیین شده توسط شهرداری استفاده کنند و در غیر این صورت علاوه بر دریافت خسارت، فرد متخلف به پرداخت جرایم دیگری توسط دستگاه قضایی محکوم خواهد شد.

به هر حال به نظر می رسد استمرار پدیده دیوارنویسی با وجود مقابله قانونی با متخلفان همچنان ادامه دارد که این امر نشان دهنده این است که مقابله با این پدیده تنها با ابزارهای قانونی و برخورد قضایی ممکن نیست و کمرنگ شدن این پدیده نیازمند تقویت حس مسئولیت پذیری مردم در این رابطه و فرهنگ سازی است.

شهردار خرم آباد که از عدم همکاری و تحرک اجتماعی در این خصوص گلایه مند است، می گوید: حفظ زیبایی شهر وظیفه همگانی است و در این زمینه شهرداری با تمام توان نسبت به وظایف قانونی خود اقدام می کند ولی در صورتیکه همکاری شهروندان و مردم نباشد هیچگاه شهر خرم آباد به شهری در خور نام خود تبدیل نخواهد شد.

به هر روی پدیده دیوار نویسی به عنوان چالشی که سالهاست فضای شهری را درگیر کرده و به نوعی خود را در میان عناصر تبلیغات شهری قرار داده است نیازمند چاره اندیشی در ابعاد مختلف است که در این مسیر در کنار برخورد قانونی و قضایی، تقویت نگاه اقشار مختلف به ضرورت توجه به زیباسازی محیط شهری و حقوق شهروندی انکار نشدنی است.

 

 

    نظرات