شیوه حمایت از مسکن مهر افزایش نقدینگی را در پی دارد

شیوه حمایت از مسکن مهر افزایش نقدینگی را در پی دارد

www.BanaNews.irیک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شیوه حمایت دولت از مسکن مهر را موجب استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی و افزایش و انتشار اسکناس از سوی این بانک دانست که موجب افزایش نقدینگی و تورم می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: تبدیل منابع ارزی صندوق توسعه ملی به ریال به جز برای بخش کشاورزی ممنوع و غیرقانونی است.

به گفته مردم شیراز، منابع صندوق توسعه ملی باید صرف توسعه صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی و واردات تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز بخش‌های مختلف اقتصادی شود.

این عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه نیاز بخش مسکن را «ریال» دانست و افزود: هزینه ۷ میلیارد دلار از ذخائر ارزی صندوق توسعه ملی در بخش مسکن جز با تبدیل ارز به ریال ممکن نیست. با انجام این کار حجم نقدینگی به شدت افزایش خواهد یافت و این عامل موجب افزایش نرخ تورم شده و مانع استفاده درست از منابع می‌شود.

وی از پیگیری و تذکر مجلس برای جلوگیری از تبدیل ارز به ریال برای هزینه در بخش مسکن سخن گفت.

قادری حمایت از مسکن مهر را به دلیل رونق مشاغل مرتبط با بخش‌ ساخت‌وساز قابل توجیه دانست و افزود: حمایت دولت از مسکن مهر از طریق تزریق منابع مالی سنگین از این نظر که بخش مسکن ارتباط گسترده و وسیعی با سایر بخش‌های اقتصادی داشته و ظرفیت ایجاد تحرک بالایی دارد، مثبت ارزیابی می‌شود، ولی باید توجه داشت که به دلیل خاص بودن شرایط اقتصادی جامعه هدف و سهم آورده بسیار پایین متقاضیان مسکن مهر موجب استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی و افزایش انتشار اسکناس از سوی بانک مرکزی می‌شود. دولتمردان باید توجه داشته باشند که حمایت این چنینی از مسکن مهر مشکلات فراوانی در پی خواهد داشت.

قادری افزود: حمایت از مسکن مهر با عدالت اجتماعی مطابقت دارد ولی حمایت مالی این چنینی با علم به این‌که سرمایه‌گذاری دولت در مسکن موجب افزایش حجم نقدینگی و عدم بازگشت این سرمایه می‌شود، مشکلات فراوانی در پی خواهد داشت.

 

 

    نظرات