‍ اضافه شدن دو منطقه به مناطق حفاظت شده در خراسان جنوبی

‍ اضافه شدن دو منطقه به مناطق حفاظت شده در خراسان جنوبی

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، حسن اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از ارتقاء سطح حفاظتی مناطق کمر سرخ و باقران  به منطقه حفاظت شده خبر داد. وی گفت: شورایعالی حفاظت محیط زیست به استناد بند الف ماده ۳ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، منطقه کمرسرخ واقع در شهرستان سرایان و منطقه باقران واقع در شهرستان بیرجند را به عنوان مناطق حفاظت شده تصویب کرد.
وی گفت: منطقه حفاظت شده باقران در  جنوب شهرستان بیرجند واقع شده است که بدلیل وجود گونه های جانوری با ارزش و در خطر انقراض و همچنین وجود پوشش گیاهی باارزش، اکوتیپهای جنگلی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. وی افزود: مهمترین عوامل تاثیر گذار در سیمای طبیعی منطقه میزان بارش، توپوگرافی و درجه حرارت  است که این عوامل باعث انتشار جغرافیایی متنوعی از گونه های گیاهی و جانوری در سطح منطقه شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به پوشش گیاهی و جانوری متنوع این منطقه گفت: در این منطقه جانورانی شامل قوچ و میش،کبک و گیاهانی از جمله بنه، بادامشک، ارغوان و... زیست می کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به تصویب منطقه کمرسرخ به حفاظت شده گفت: منطقه حفاظت شده کمرسرخ در شمال شهرستان سرایان قرار داردکه محل تردد گونه شاخص قوچ ومیش و حلقه اتصال تمام زیستگاههای حوزه ۴ شهرستان سرایان، قاین، گناباد و فردوس است.
اکبری با اشاره به اینکه این منطقه بعنوان منطقه امن و نقطه حفاظتی بوده و از ارزش حفاظتی، اکولوژیکی و ذخیره گاهی بالایی برخوردار است، اظهار داشت: با توجه به ارتفاعات منطقه، اقلیم و منابع آبی موجود، پوشش گیاهی منطقه از وضعیت خوب و متنوعی برخوردار است و گونه های جانوری متنوعی در منطقه زیست می کنند که گونه شاخص آن را می توان قوچ ومیش نام برد که در سراسر منطقه بصورت پراکنده دیده می شوند.
وی  با اشاره به تنوع گیاهی  منطقه بیان داشت: در کف دره ها و در مسیر رودخانه ها که آب جریان دارد گیاهان آب دوست از قبیل پونه، گزنه، بید، نسترن وحشی، نی و شیرین بیان روییده است و در مناطق خشک و ارتفاعات منطقه می توان بنه ، انجیر ، وحشی ، بادامشک ، درمنه و... را مشاهد کرد.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات