مصوبات یکصد و هجدهمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز

مصوبات یکصد و هجدهمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر شیراز، اعضای شورا در یکصد و هجدهمین جلسه عادی صحن علنی این شورا، طرح دوفوریتی اصلاح کارت اوراق بستانکاری در دستور کار قرار گرفت و بر اساس تصمیم اعضای شورا، با توجه به مزین شدن نام پروژه بزرگراه واقع در کوهسار مهدی (عج) به نام شهید قاسم سلیمانی و اهتمام ویژه همه ارکان پروژه برای تسریع در عملیات اجرایی آن و به منظور رفع مشکلات تملکی این پروژه، این طرح به تصویب رسید.
گفتنی است پروژه بزرگراه شهید سپهبد قاسم سلیمانی واقع در کوهسار مهدی(عج) به عنوان یکی از پروژه‌های کلان شهرداری شیراز مورد تاکید شورا و شهرداری است اما مشکلات تملکی آن مانع از ادامه عملیات اجرایی و به ثمر نشستن پروژه شده، به همین منظوردر بودجه سال ۹۸ مبلغ ۵۰ میلیارد تومان اعتبار تملکی پیش‌بینی شده و در تکلیف شماره ۸۰ بودجه آورده شده است و متعاقبا کارگروه ویژه‌ای نیز برای پیگیری مسائل تملکی این پروژه تعیین شده است.
بنابراین پس از پیگیری‌ها و رایزنی‌های زیاد با مالکان و غارسین املاک مورد مسیری، برای برخی پلاک‌ها توافقاتی حاصل شده بود تا از طریق صدور کارت اوراق بستانکاری نسبت به تملک آنها اقدام شود اما با ابلاغ مصوبه جدید درباره‌ی کارت اوراق بستانکاری، مالکان تمایل به واگذاری املاک خود با شرایط مصوبه جدیدی را نداشتند و رفع مسائل تملکی این پروژه با دشواری روبرو شده بود.
با مصوبه امروز شورای شهر شیراز، به شهرداری اجازه داده می‌شود که برای تملک املاک مورد مسیری پروژه بزرگراه شهید سپهبد قاسم سلیمانی در کوهسار مهدی، طبق توافق با مالکان نسبت به صدور کارت اوراق بستانکاری اقدام کند.
نامه‌ی شهرداری شیراز درباره وصول قدرالسهم سرانه خدمات عمومی موضوع ماده ۱۰۱ اصلاحی قانون شهرداری و قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح‌های دولتی و شهرداری‌ها، نیز در صحنی علنی شورای شهر شیراز بررسی و تصویب شد.
گفتنی است با توجه به اینکه مالکان املاکی که تقاضای دریافت پروانه یا پایان کار نسبت به ملک خود را دارند اما سرانه خدمات عمومی شهر، موضوع ماده 101 اصلاحی قانون شهرداری را تأمین نکرده‌اند و هم‌اکنون قادر به تأمین قدرالسهم خود نسب به سرانه مذکورنیستند، شهرداری موظف است سرانه قدرالسهم فوق را بر اساس قیمت B و با اعمال کاهش پلکانی به شرح ذیل محاسبه و دریافت کند.
از زمان تصویب تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۹ سهم شهرداری به میزان ۳۵٪ قیمت روز کارشناسی، از ابتدای مهرماه سال ۱۳۹۹ تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ سهم شهرداری به میزان ۶۰٪ قیمت روز کارشناسی همان سال، از ابتدای مهرماه سال ۱۴۰۰ تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۱سهم شهرداری به میزان ۸۰٪ قیمت روز کارشناسی همان سال و از ابتدای مهرماه سال ۱۴۰۱ به بعد سهم شهرداری معادل 100 درصد قیمت روز کارشناسی همان سال دریافت شود.
B معادل ارزش روز یک متر مربع زمین است و در مواردی كه مالكان تقاضای تفكيك اراضی متعلق به خود را دارند، سهم شهرداری به صورت زمين يا به نرخ كارشناس رسمی دادگستری و به صورت استعلام موردی و در زمان تفكيك دریافت می‌شود.
اين مصوبه شامل باغات موجود در سطح شهر و باغات حوزه استحفاظی باغات قصردشت نیست و املاکی که مالکان آن‌ها از شهرداری غرامت دریافت کرده‌اند و قصد دریافت پروانه یا پایان کار نسبت به میزان باقیمانده را دارند مشمول کاهش مندرج در این مصوبه نمی‌شوند.
سایر تخفیف های پرداخت عوارض مشمول این قدرالسهم نمی‌شود و بر اساس تبصره ذیل ماده 19 قانون کارشناسان رسمی دادگستری، قیمت‌های روز کارشناسی هر 6 ماه یک‌بار اعلام می‌شود.
در ادامه این جلسه، لایحه شهرداری شیراز درباره‌ی انعقاد قرارداد اجرای پروژه تراموا با شرکت سرمایه‌گذاری شهر آتیه با برآورد ۱۵هزار میلیارد ریال به مدت ۴ سال، در یکصد و هجدهمین جلسه علنی شورا بررسی شد.
با تصویب این لایحه به شهرداری اجازه داده می‌شود با رعایت قواعد عمومی قراردادها، منفعت و مصلحت عمومی و آیین‌نامه مالی و معاملاتی شهرداری و شرایط ذیل، نسبت به اجرای پروژه تراموا به طول حدود ۹ کیلومتر در سه فاز (فاز نخست: حدفاصل شاهزاده قاسم تا دروازه اصفهان، فاز دوم: حدفاصل دروازه اصفهان تا ارامگاه سعدی، فازسوم: پس از تکمیل و تصویب مطالعات وتصویب شورای اسلامی شهر شیراز) نسبت به انعقاد قرارداد با شرکت سرمایه‌گذاری شهر آتیه (متعلق به بانک شهر) به مدت ۴سال با براورد ۱۵هزار میلیارد ریال اقدام کند.
همچنین مقررشد مطالعات فاز دو شامل مسیر اجرایی و ایستگاه‌های آن به تصویب مشاور طرح بهنگام‌سازی مطالعات جامع حمل و نقل شیراز، شورای ترافیک استان فارس و شورای اسلامی شهر شیراز رسانده شود و سپس نسبت به عملیات اجرایی آن اقدام شود.
همچنین با توجه به اجرای پیاده‌راه محور عرفان مقرر شد به منظور صرفه‌جویی در زمان و هزینه، شهرداری شیراز تمهیدات و پیش‌بینی لازم برای اجرای تراموا در مسیرهای مشترک دو پروژه را انجام دهد.
گزارش منظم نحوه اجرای قرارداد، جدول زمان‌بندی اجرای تعهدات طرف قرارداد و تاییدیه مشاور درباره برآورد اولیه اجرای پروژه دریافت و به شورای اسلامی شهر شیراز ارائه و ضمانت اجرای مطلوب تعهدات طرف قرارداد پیش‌بینی شود.
در ادامه جلسه امروز شورای شهر شیراز، ایراد هیات تطبیق مصوبات به مصوبه‌ی آيين نامه نحوه هزينه‌كرد مواد ۱۶ و ۱۷ بودجه شهرداری را اصلاح و به فرمانداری ارجاع کردند.
اعضا همچنین بر ایراد فرمانداری در خصوص مصوبه واگذاری منافع قسمتی از فضای فوقانی یک معبر عمومی در کوچه شماره ۱۵ میدان ابوالکلام به هتل رویال شیراز، اصرار و به فرمانداری ارجاع کردند.
در این جلسه همچنین لایحه شهرداری شیراز مبنی بر واگذاری مدیریت سرای محله‌های شیراز به سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) در صحن علنی شورا تصویب شد.
بر اساس این مصوبه، به منظور ایجاد بستر مناسب و افزایش مشارکت شهروندان و استفاده از ظرفیت نهادهای غیردولتی و غیر سیاسی (سازمان‌های مردم‌نهاد) در مدیریت و بهره برداری از سرای محلات شهر در حوزه فعالیت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی ضمن موافقت با لایحه به شهرداری شیراز اجازه داده می‌شود تا مدیریت سرای محلات را با فراخوان عمومی و بر اساس امتیاز کسب شده مطابق دستورالعمل اجرایی به سازمان‌های مردم‌نهاد غیرقومی واگذار کند.
همچنین پرداخت کلیه هزینه‌های سرای محلات بر عهده شهرداری و از ۴۰ تا۸۰ درصد درآمد حاصل از سرای محله به تشخیص شهرداری بابت حق مدیریت به سمن پرداخت می‌شود و مالکیت سرای محله و تجهیزات آن متعلق به شهرداری خواهد بود.
پایان خبر/

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر شیراز

    منبع خبر

    شورای شهر شیراز

    شورای شهر شیراز یک شورای شهر در شهر شیراز می باشد

      نظرات