شهرداری تبریز توجه ویژه‌ای به توسعه زیرساخت های دوچرخه‌سواری دارد

شهرداری تبریز توجه ویژه‌ای به توسعه زیرساخت های دوچرخه‌سواری دارد

مهدی یوسفی در گفتگو با شهریار با اشاره به ضرورت وجود زیرساخت های لازم برای سیستم حمل و نقل پاک از مد دوچرخه سواری تاکید کرد.

او اعتقاد دارد که توسعه سیستم حمل و نقل پاک و استفاده ایمن از دوچرخه در شهر ضروریاتی دارد که طی یکی، دو سال اخیر مورد توجه شهرداری تبریز قرار گرفته و شهرداری های مناطق برنامه ریزی و طرح های خوبی برای این مهم دارند و لازم است تا در تمامی پروژه ها توجه به مد حمل و نقل دوچرخه بیشتر مدنظر قرار بگیرد.

او علاوه بر زیرساختهای سخت افزاری، زیرساخت های آموزشی و فرهنگی را از دیگر لازمه های توسعه مد حمل و نقل دوچرخه دانست و گفت: ما نیاز داریم تا در مسیرگشایی ها، به ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه سواری توجه شود اما در کنار این موضوع، فرهنگ سازی و آموزش ترافیک به اقشار مختلف از لازمه های برخورداری این سیستم حمل و نقل پاک بصورت ایمن است. ایمنی شهروندان در هنگام استفاده از دوچرخه بسیار مهم است و از نظر ما ابتدا باید این ایمنی به وسیله زیرساختها تامین و فراهم شود.

به گفته یوسفی، شهرداری تبریز با در نظر گرفتن و اجرای طرح هایی از جمله اعطای تسهیلات خرید دوچرخه برای کارکنان شهرداری، بستری را برای توسعه فرهنگ استفاده از سیستم حمل و نقل پاک ایجاد کرده است و اکنون این امیدواری به وجود آمده که دیگر اقشار جامعه نیز از چنین طرح هایی استقبال کنند و تبریز به سمتی برود که دوچرخه سواری در خیابان ها و معابر آن به یکی از شاخصه های معرفی این شهر تبدیل شود.

اعطای تسهیلات خرید دوچرخه برای کارکنان شهرداری تبریز اما طرحی بوده که حدود شش ماه روی آن مطالعه و تحقیق شده و یکی از بخش های مهم این مطالعات، بررسی و تعیین نوع دوچرخه برای عرضه در تعاونی مصرف کارکنان بوده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز در این خصوص گفت: انتخاب دوچرخه مناسب برای تردد در شهر از لحاظ فنی به عهده ما است، اما خرید آن توسط تعاونی مصرف کارکنان شهرداری تبریز انجام می شود. انواع دوچرخه با طراحی های خاص و ویژه شهر خریداری می شود تا هر شخصی بنا بر نیاز، توانایی و علاقه خود آن را تهیه و استفاده کند. دوچرخه هایی مناسب افراد مسن و بانوان، دوچرخه های کوهستان که شاید مورد اقبال جوان ترها باشد، دوچرخه های مخصوص کودکان و دوچرخه های هیبریدی از جمله انواع این وسیله نقلیه پاک است که مدنظر ما قرار دارد و در قیمت های مختلف برای استفاده کارکنان و در مرحله بعد برای دیگر اقشار در نظر گرفته شده است که در قالب تسهیلات عرضه خواهد شد.

چنانچه طرح اعطای تسهیلات خرید دوچرخه برای کارکنان شهرداری تبریز موفقیت آمیز و با استقبال خوب مواجه باشد، این طرح به دیگر اقشار و شهروندان تبریزی تعمیم پیدا می کند. این حرفی است که یوسفی آن را بیان کرد و افزود: شخص دکتر ایرج شهین باهر شهردار تبریز نیز به این موضوع تاکید و توجه ویژه دارد. ما برآوردها و پیش بینی هایی در خصوص موفقیت این طرح داریم اما می خواهیم در عمل نیز شاهد آن باشیم و امیدواریم که پیش بینی مان مبنی بر استقبال خوب کارکنان شهرداری از این طرح درست از آب دربیاد.

او نشاط، شادابی و کارایی بهتر و باکیفیت تر کارمندان شهرداری تبریز را از نتایج استفاده از مد حمل و نقل دوچرخه دانست و در عین حال به نقش دوچرخه در مسائل زیست محیطی اشاره کرد. یوسفی گفت: ما از سازمان های مردم نهاد و بخصوص فعالان حوزه حمل و نقل پاک انتظار داریم که در بحث فرهنگ سازی و توسعه استفاده از این سیستم حمل و نقل به ما کمک کنند تا زیبایی کار بیشتر شود. از طرفی، ما می دانیم که رو آوردن به حمل و نقل پاک، کمک به حل مشکلات زیست محیطی است و همین موضوع ضرورت همکاری سازمان های مردم نهاد را بیشتر نمایان می کند. اکنون زمانی است که کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، سیستم های حمل و نقل خود را به سمت وسایط نقلیه پاک هدایت کرده اند و تمامی خودروها اعم از شخصی و عمومی، هیبریدی است و لازم است در کشور ما نیز این اتفاق مهم رخ دهد. آینده سیستم های حمل و نقل، از آن سیستم پاک است چراکه با این رویکرد، آلودگی هوا کمتر و میزان سلامتی مردم بیشتر می شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز فرهنگ استفاده از یک وسیله را مهم تر از خود آن وسیله دانست و گفت: مدیریت شهری تبریز به سازمان های مردم نهادی که در توسعه فرهنگ اقدامات موثری انجام می دهند، احترام بیشتری قائل است و می خواهد در کنارش باشد. یک زمانی ایستادن خودروها در پشت خط عابر پیاده، موضوع مهمی تلقی نمی شد اما اکنون این فرهنگ در بین رانندگان بخوبی جا افتاده و آنها می دانند که باید به خطوط عابر پیاده توجه کنند. فرهنگ احترام به عابران پیاده و مواردی از این قبیل، در سایه آموزش ها و فرهنگ سازی حاصل شده است و ما امیدواریم که در بحث دوچرخه و سیستم حمل و نقل پاک نیز آموزش ها و فرهنگ سازی های لازم از طریق دستگاه های ذیربط، سازمان های مردم نهاد و خود شهروندان انجام شود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات