حفظ ساکنان و احیاء بناهای تاریخی از شاخص‌ترین  ...

حفظ ساکنان و احیاء بناهای تاریخی از شاخص‌ترین ...

حفظ ساکنان و احیاء بناهای تاریخی از شاخص‌ترین تاکیدات شورای پنجم به شهرداری ثامن است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا حیدری در حاشیه بازدید از پروژه های عمرانی منطقه ثامن، ضمن تقدیر و تشکر از اراده مدیریت شهری، بویژه شهردار محترم و شهردار منطقه ثامن، اظهارکرد: اتفاقات و اقدامات ارزنده و بسیار خوبی را در این بافت و محدوده شاهد هستیم که مهمترین آن، تلاش برای تثبیت و حفظ ساکنان بومی منطقه است.

حیدری افزود: براساس تاکیدات شورای شهر، تملک اراضی در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، جز با هدف بازگشایی شریان‌های اصلی و شارستان و مسیرهای پیش‎‌بینی شده در قالب خیابان‎‌های شعاعی نبوده و نخواهد بود و در سایر عرصه‌ها، ساکنان باید حفظ شوند چراکه آنها را بخشی مهمی از هویت منطقه می‌دانیم.

وی با بیان اینکه شهرداری مشهد با تکیه بر مدل‌های مشارکتی و تسهیل‌گیری بدنبال تحقق این مهم است، گفت: در افق طرح، برای این منطقه 52 هزار سکنه پیش‌بینی شده بوده ولی امروز این عدد به 14 هزارنفر تقلیل پیدا کرده است؛ امیدواریم بواسطه این سیاست و مسیری که در پیش گرفته شده، بتوانیم تثبیت جمعیت و رسیدن به نقطه ایده‌آل را داشته باشیم.

حیدری در ادامه صحبت‌های خود به فعالیت‌های عمرانی منطقه اشاره و تصریح کرد: در بخش ره‌باغ‌ها که نگاه منظری به حرم مطهر رضوی دارد و افزایش پیاده‌مداری و تسهیل عبور و مرور زائران را دنبال می‌کند، کارهای خوبی انجام شده است و براساس گزارش منطقه، تا پایان سال دو ره‌باغ «سلام» و «بهشت» به بهره‌برداری خواهند رسید.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه منطقه ثامن، منطقه مرکزی شهر است و بخاطر کنترل و کاهش آلودگی هوا نیازمند فضای سبز در این محدوده هستیم، گفت: از ابتدای فعالیت شورای پنجم تا به امروز حدود 5 هکتار فضای سبز در منطقه ایجاد شده که معادل فضای سبز احداث شده در 20 سال فعالیت شهرداری مشهد، پیش از این دوره است.

حیدری افزود: در سایر حوزه‌‎ها همچون پیاده‌روسازی، جمع‎آوری آب‎‌های سطحی، مساحت عرصه‌های خریداری شده و زیربناهایی که در قالب عرصه و اعیان برای آنها پروانه صادر شده، جداسازی فضای شهری از پروژه‌ها و ... نیز کار منحصر به فرد و بی نظیری صورت گرفته و قدردان این زحمات هستیم.

وی در ادامه اظهارکرد: منطقه ثامن توجه ویژه‌ای می‌طلبد و لذا پیشبرد مطلوب و مناسب طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نیازمند تداوم و تعمیق همکاری‌ عناصر تاثیرگذار در شهر مشهد همچون آستان قدس رضوی، اداره کل اوقاف و امور خیریه و همچنین مسکن و شهرسازی و استانداری با مدیریت شهری است.

حیدری همچنین اظهار امیدواری کرد تا دولت محترم براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، مجوز انتشار 1400 میلیاردتومان اوراق مشارکت را به شهرداری مشهد بدهد چراکه با این اعتبار می‌توان امیدوار بود که طی یک سال آینده مشکل معابر اصلی، ره‌باغ‌ها و خیابان‌های شعاعی برطرف شود.

وی در ادامه تشریح نقش بسزایی که این 1400 میلیاردتومان برای منطقه ثامن و بافت پیرامونی حرم مطهر خواهد داشت، گفت: در چنین شرایطی بافت آماده می‌شود و مردم و سرمایه‌گذاران براساس طرح‌های مصوب به ادامه اصلاحات در منطقه کمک خواهند کرد.

حیدری حفظ هویت فرهنگی و دینی و تاریخی در منطقه ثامن را یکی دیگر از تاکیدات شورای پنجم شهر مشهد به شهرداری عنوان کرد و افزود: خانه‌های تاریخی و مساجدی متعلق به دوره های قاجار و اوایل پهلوی در این بافت وجود دارد که شهرداری ثامن در حال تثبیت و تملک آنهاست تا وارد فاز بازسازی و مرمت شود.

رئیس شورای شهر مشهدمقدس خاطرنشان کرد: بناهای تاریخی، سرمایه‌های ارزشمندی برای شهر هستند و فضای بسیار مناسبی را برای زائران و مجاوران فراهم می‌کند تا از این طریق با معماری اصیل ایرانی بیشتر آشنا شوند و حس تعلق‌پذیری و هویتی نیز تقویت می‌شود.

حیدری با بیان اینکه این سیاست شورای شهر، به خوبی در شهرداری ثامن اجرایی شده است، گفت: شورای شهر مشهد در کنار تلاش‌های شهردار محترم و شهرداری منطقه ثامن، از تمامی ظرفیت‌های تقنینی و امکانات خود برای حل و فصل مسائل و مشکلات طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی استفاده خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شرایط امروز در بافت اطراف حرم مطهر به هیچ وجه زیبنده زائر و مجاور امام‌رضا(ع) نیست؛ شورای شهر مشهد و مدیریت شهری به منظور حل مشکلات، دست همگان را برای گسترش همکاری و همسویی و هم‌افزایی به گرمی می‎فشارد تا بتوان هرچه سریعتر شکل اصلی بافت را ایجاد کرد و تردد مردم تسهیل و روان‌سازی شود.

حیدری افزود: امیدواریم همچون 2 سال و نیم گذشته، با همین عزم و جدیت مسیر پیشبرد طرح را تداوم ببخشیم و با عنایت امام‌رضا(ع) شرایط مناسب‌تری را برای زائران و مجاورین این امام همام فراهم آوریم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات