افزایش 65 درصدی حجم آب سد سفیدرود در استان گیلان

افزایش 65 درصدی حجم آب سد سفیدرود در استان گیلان

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "وحید خرّمی" در خصوص وضعیت آب کشاورزی گیلان و سد سفیدرود با توجه به بارندگی‌های اخیر اظهار داشت: حجم آبی که در سد سفیدرود ذخیره شده 677 میلیون متر مکعب است که نسبت به سال گذشته افزایش 65 درصدی به جهت شرایط مناسب آب و هوایی در سال 98 را نشان می‌دهد.
وی با یادآوری مدیریت سیلاب در فروردین سال 98 عنوان کرد: سال گذشته در اسفندماه با یک تصمیم مدیریتی درست ذخیره سازی مخزن سد را روی 80 درصد نگه داشتیم و 20 درصد مابقی را برای مدیریت سیلاب که در فروردین ماه رخ داد خالی در نظر گرفتیم و امسال نیز 65 درصد آبگیری شده و همین روند را تا 80 درصد ادامه خواهیم داد.
وی با بیان اینکه به‌طور پیوسته و منظم، سدها و میزان بارش‌هایی که در بالادست وجود دارد پایش می‌شود و در حال حاضر مشکلی در این خصوص نداریم، افزود: سیلاب‌هایی که در فروردین ماه داشتیم  غالباً در حوضه آبریز سد سفیدرود بود که آوردهای سیلابی را در سد تجربه کردیم و چون سد سفیدرود پر نشده بود، با رهاسازی که در اسفند ماه 97 انجام داده بودیم و تصمیماتی که در استان اخذ شد توانستیم سیلاب را مدیریت کنیم و این سیلاب در پایین‌دست حس نشد.
خرّمی اضافه کرد: جای خرسندی است که از پایاب سد سفیدرود تا دریا قابلیت عبور آب با دبی 1000 متر مکعب عبور کند که این عدد بسیار مناسبی است که بتوانیم مخزن را مدیریت کنیم و هر سیلابی که وجود داشته باشد در سد مهار کنیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان در زمینه بهره‌گیری از منابع آبی استان و جلوگیری از هدررفت آب گفت: بر اساس مدول که نیاز محصول برنج در استان از طریق سازمان جهاد کشاورزی و سایر نهادهای ذیربط انجام می‌شود، بیش از دو میلیارد و200 میلیون متر مکعب نیاز آبی است که در حوضه سد سفیدرود باید مصرف کنیم و حداقل یک میلیارد و 500 میلیون متر مکعب را باید از سد سفیدرود تامین کنیم. این عدد در سال‌های مختلف به یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب و کمتر نیز کاهش یافته، اما این نقصان از سوی جهاد کشاورزی در اراضی حس نشده است .
وی با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای گیلان از سال 92 با تشکیل کارگروهی تلاش نموده تا نقصان منابع آبی را مدیریت نماید، گفت: کارگروهی متشکل از کارشناسان نهادها و سازمانهایی نظیر آب منطقه‌ای گیلان، جهاد کشاورزی، موسسه تحقیقات برنج، هواشناسی، حفظ حقوق بیت المال و غیره از سال‌های پیش تشکیل شده و به‌طور مستمر جلساتی برگزار می‌شود.
وی اضافه کرد: تمامی روش‌های ممکن برای آبیاری و کاهش مصرف را در مباحث این کارگروه طی سالیان گذشته تمرین کرده‌ایم و در سال 96 کمبود آب در مخزن سد سفیدرود داشتیم و نگرانی‌ها برای فصل کشاورزی وجود داشت اما با برنامه ریزی دقیق در محدوده آبخور سد سفیدرود مشکل خاصی نداشتیم. اگر چنانچه شرایط مطلوب باشد طبیعتا فشار کمتری به کشاورزان وارد می‌شود و نوبت‌بندی کمتری اعمال خواهد شد .
وی در خصوص لایروبی انهار و سردهنه سازی عنوان کرد: بخش عمده لایروبی انهار و سردهنه سازی در حیطه وظایف آب منطقه‌ای گیلان است که همه ساله انجام می‌شود و تا 1000 کیلومتر لایروبی در سطح استان نیز انجام شده است و غالباً این لایروبی‌ها در فصل اسفند و فروردین با توجه به نزدیک شدن به فصل زراعی صورت می‌گیرد و امسال نیز این امر با توجه به نیاز و ضرورت مناطق به لایروبی انجام خواهد شد .
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به احداث 11 سد لاستیکی در استان گیلان و تامین منابع آبی از طریق این سدها اظهار کرد: سدهای لاستیکی در استان سازه‌های جدیدی هستند که سازگاری لازم را با طبیعت استان دارد که نه موجب خسارت به محیط زیست می‌شوند و نه ناهمگونی با طبیعت دارند و محیط زیبایی متناسب با استان گیلان ایجاد می‌کنند.
خرّمی ادامه داد: سایر سدهای در دست احداث گیلان از پیشرفت‌های فیزیکی 35 تا 70 درصد برخوردارند هستند که به جز دو سد از این سدها که مشکلاتی در بحث تملک و ساختار آنها در آغاز کار داشتیم بقیه سدها در دست انجام هستند و با تزریق اعتبارات کارگاههای این پروژه ها فعال شده اند که در سال‌های آتی به بهره‌برداری خواهند رسید.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات