ارائه گزارش عملکرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم در دهمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان قم توسط مدیرکل

ارائه گزارش عملکرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم در دهمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان قم توسط مدیرکل


به گزارش روابط عمومی بنیاد مسکن استان قم دهمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان با حضور آقایان: دکتر سرمست استاندار و ریاست شورا, دکتر نوربخش رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و دبیر شورا, حجت الاسلام ذوالنوری و دکتر امیرآبادی نمایندگان مردم شریف استان در مجلس شورای اسلامی, معاونین استاندار, بلدی مدیرکل بنیاد و سایر مسئولین عضو شورا در سالن امام جواد (ع) استانداری قم تشکیل گردید.
در این جلسه ابتدا دکتر نوربخش دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان ضمن عرض خوشامدگویی به اعضاء حاضر در جلسه و ارائه مقدمه ای در خصوص  پیگیری منظم و دائم  برای اختصاص ردیف بودجه‌ای مناسب هم طراز با شرایط استان در بودجه کشور خبر داد و گفت: باید شرایط جمعیتی و تک شهرستانی بودن استان قم و موقعیت خاص آن در بودجه سال ۹۹ لحاظ شود و انتظار داریم که طی سال شرایط بودجه استان هم بهبود یابد.
در ادامه مهندس بلدی مدیرکل بنیاد مسکن استان گزارش کاملی از عملکرد , فعالیت های ملی و استانی در سال 97 , اقدامات و پیگیری های انجام شده در خصوص ظرفیتهای قانونی و برنامه های آینده بنیاد مسکن استان  ارائه نمودند.
ایشان با اشاره به وظایف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار کرد: عمده فعالیتهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بخش های عمران روستایی - بازسازی و مسکن روستایی -  مسکن شهری و همچنین بازسازی مناطق سانحه دیده از حوادث و بلایای طبیعی و سایر فعالیت های عمرانی می باشد که فعالیت های بخش عمران روستایی شامل تهیه و اجرای طرح هادی روستایی , صدور اسناد مالکیت روستایی و شهری , تملک و واگذاری زمین های روستایی , طرح بهسازی بافت با ارزش روستایی , طرح ساماندهی کالبدی سکونتگاههای روستایی , خدمات فنی صدور پروانه , طرح بهسازی روستاهای نمونه و هدف گردشگری و ... می باشد.
وی ادامه داد: طرح هادی روستایی طرحی برای ساماندهی و اصلاح بافت موجود, میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی در یک روستا با افق 10 ساله است و تا کنون طرح هادی روستایی و اصلاح معابر در 132 روستای استان قم اجرا شده است. تملک و واگذاری زمین مسکونی با هدف ایجاد انگیزه سکونت وفعالیت برای روستائیان و حمایت از خانوارهای روستایی فاقد زمین برای احداث مسکن و حمایت از مهاجرت معکوس به روستاها است. این بنیاد تا کنون 800 هکتار زمین در 65 روستای استان تملک و 6200  قطعه زمین روستایی نیز واگذارنموده است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان قم افزود: یکی دیگر از وظایف این بنیاد صدور اسناد مالکیت شهری و روستایی است که این امر باعث ساماندهی و تثبیت نظام مالکیت اراضی واقع در بافت روستایی می شود و تا کنون 16650 جلد سند توسط بنیاد صادر شده است.
بلدی صدور خدمات فنی برای احداث واحدهای مسکونی روستایی را از وظایف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: این بنیاد در پنج بخش استان دفاتر نمایندگی و دفاتر فنی ایجاد نموده تا نیاز به تردد روستائیان به شهر نباشد.
مدیرکل بنیاد مسکن ادامه داد: با توجه به آب و هوای گرم شهر قم تعداد زیادی از مردم تمایل دارند در روستاهای اطراف و بخصوص روستاهای خوش آب و هوا , زمینی را تهیه و جهت سکونت موقت یا دائم اقدام به ساخت و ساز نمایند, اگر بنیاد در این روستاها زمین تملک و با ساخت آن به متقاضیان واگذارنماید می تواند سرریز جمعیت شهر قم را به این روستاها هدایت و از ساخت و سازهای غیر قانونی و تجاوز به حریم منابع طبیعی و کشاورزی جلوگیری نماید.
آقای بلدی با اشاره به سابقه و تجربه  بنیاد در عمران و آبادانی و حضور فعال و مستمر در روستاها پیشنهاد داد: بنیاد به عنوان متولی اصلی روستاها انتخاب تا با مدیریت واحد و یکپارچه بتوانیم خدمات رسانی مطلوب و بهتری به روستائیان عزیز داشته باشیم.
مدیرکل بنیاد مسکن یکی دیگر از اقدامات بسیار مهم بنیاد در استان را توسعه روستاهای مستعد گردشگری و نزدیک به شهر اعلام نمود و گفت: در این زمینه هم با برگزاری جلسات متعدد و پیگیری های فراوان توانسته ایم گامهای مؤثری برداشته و جهت سکونت مردم در این گونه روستاها و همچنین حمایت از مهاجرت معکوس نسبت به الحاق زمین و ... اقدام نمائیم.
بلدی گفت: فعالیت های حوزه بازسازی و مسکن روستایی شامل طرح  ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی , طرح نظام فنی روستایی , بازسازی مناطق آسیب دیده ناشی از حوادث طبیعی , پرداخت تسهیلات بلاعوض و کم بهره به متقاضیان روستایی و  شهری می باشد.
وی طرح های زیربنایی روستاها را مطلوب عنوان کرد و گفت: برای پیشگیری از مهاجرت روستائیان و با توجه به رشد حوادث طبیعی , طرح های مقاوم سازی از سال 74 آغاز شده است , و درحال حاضر برای مقاوم سازی 40 میلیون تومان تسهیلات بانکی با ضمانت سفته زنجیره ای پرداخت می شود و تا کنون حدود 10 هزار واحد مسکونی در استان مقاوم سازی شده است.
سپس وی در بخش مسکن شهری به طرح مسکن اقدام ملی اشاره نموده و گفت: با توجه به اینکه استان قم تک شهرستان می باشد و در شهرهای اطراف نیز مشکل مسکن به صورت جدی وجود ندارد بنیاد استان با پیگیری و تعامل مطلوبی که با اداره کل راه و شهرسازی داشته توانسته است در جهت تأمین زمین طرح فوق اقدام نماید و در این طرح احداث 4400 واحد برای استان در نظر گرفته شده است و تقاضا داریم زمین مناسب با قیت تمام شده در قالب طرح اقدام ملی یا مسکن محرومین تحویل بنیاد شود تا بتوانیم با ساخت مسکن مناسب به اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه خدمت رسانی کنیم.
ایشان با اشاره به ورود بنیاد مسکن به نوسازی و بازسازی بافت فرسوده شهر قم گفت: با عنایت به هماهنگی های صورت گرفته دراستان و پیگیری های مستمر بنیاد , اطلاعات مورد نیاز را به صورت میدانی در چهار منطقه قم به منظور برنامه ریزی و آغاز عملیات اجرایی جمع آوری نموده ایم.
وی نوسازی بافت فرسوده شهر قم را از اولویت های بنیاد دانست وخواستار حمایت کلیه دستگاه های اجرایی از این طرح شد ودر ادامه به بیان مشکلات موجود در بافت های مذکور و راهکارهای پیشنهادی پرداختند.
مدیرکل بنیاد مسکن گفت: در مرحله اول این طرح, منطقه بلوار امام موسی صدر (خاکفرج) جهت این امر در نظر گرفته شده است.
در ادامه دکتر سرمست استاندار قم با بیان اینکه دستگاه ها باید اعتبارات تخصیصی را بصورت کامل جذب کنند ادامه داد: در اعتبارات عمرانی و تملک دارایی ها, نیز دستگاه ها نهایت جذب اعتبارات را داشته باشند, در غیر این صورت توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان جابجایی های لازم صورت می گیرد.
استاندار قم گفت: دنبال این هستیم که برای هر روستا شناسنامه ای تدوین و در شناسنامه روستاها مشکلات زیرساختی , ظرفیت ها, مزیت ها و پتانسیل های هر روستا لحاظ شود.
دکتر سرمست با بیان اینکه دولت وسازمان برنامه بودجه به عمران و آبادانی روستایی ورود جدی پیدا کرده است افزود: به عنوان استانی که جمعیت روستایی قابل توجه داریم عمران و آبادانی روستاها از اولویت های اصلی است.
ایشان با اشاره به اقدامات مثبت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در راستای توسعه روستایی گفت: واگذاری زمین در روستاهای نزدیک شهر و همچنین روستا های قابلیت توسعه گردشگری در جهت مهاجرت معکوس بسیار مؤثر است و بنیاد مسکن می بایست طرح خود را ارائه دهد تا در شورای توسعه و برنامه ریزی استان بررسی و اقدام گردد.

لینک اصل خبر در سایت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم

    منبع خبر

    بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم

    بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات