شاعر نارنجی پوش

شاعر نارنجی پوش


پاکبانی که تحصیلات او تنها تا کلاس سوم ابتدایی است اما سواد او به ویژه در ادبیات بسیار بیش از اینهاست، صمد فتحی را در حالی می‌یابیم که در محل کارش در خیابان ۳۰متری سینما سعدی در حال زدودن خیابان از زباله هایی است که در گوشه و کنار خیابان جاخوش کرده‌اند ، با لبخندی به استقبالمان می آید وقتی پای سخنانش می‌نشینم فردی را مقابل خود میبینم که گرچه شغلش پاکبانی و پالودن شهر از آلودگیهای فیزیکی است اما از نظر معلومات به ویژه در حوزه ادبیات هم دستی بر آتش دارد و به گفته خودش بیش از یک دهه است در این حوزه نیز فعالیت دارد،وی در گفت وگو با خبرنگار در پاسخ به این سوال که چه شد که به سمت ادبیات و شاعری روی آورد گفت:تحصیلات من تا کلاس سوم ابتدایی است اما با توجه به علاقه ای که به مطالعه دارم تاکنون قریب به ۳۰۰جلد کتاب را مطالعه کردم به ویژه رمان وکتابهای حوزه ادبیات فارسی که علاقه خاصی به این حوزه دارم.
وی اظهار داشت : اما در زمینه ادبیات حدود ۱۲سال است که به  شعر گویی علاقه مند شده ام و طی همین مدت بیش، از ۹۰۰بیت در زمینه های عرفانی و اجتماعی از جمله ابیاتی در خصوص شیراز و وصف این پایتخت فرهنگی ایران سروده ام.
این پاکبان شاعر  افزود: البته من خود را شاعر نمی‌دانم اما علاقه وافری به این حوزه دارم و سبک من در شعر گویی مثنوی و غزل است.
فتحی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص اینکه از چه زمانی وارد شغل پاکبانی شده است افزود:من ۵۸سال سن دارم و حدود ۶سال است که در شغل شریف پاکبانی فعالیت دارم، پیش از اینکه وارد شغل پاکبانی شوم در بخش حراست  یک شرکت عمرانی مشغول بودم که پس از اتمام قرارداد و پایان پروژه به سمت پاکبانی آمدم البته می‌توانستم در مشاغل دیگری هم فعالیت کنم. اما ذاتاً علاقه مند فعالیت در این حوزه بودم.
وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط سنی اش تا ۳سال دیگر به جمع بازنشستگان این حوزه می‌پیوندد در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که آیا از نظر دریافت حقوق و مزایا از شهرداری با مشکلی روبرو نشده گفت:ما نیز برطبق قانون اداره کار برایمان حقوق ومزایای برایمان تعریف شده که خوشبختانه تاکنون مشکلی در این رابطه نداشتیم به  ویژه پس  از آغاز به کار شورای پنجم و مدیریت آقای اسکندرپور وضعیت پرداختها بهتر شده و حقوق و اضافه کاریهای ما سر وقت پرداخت می‌شود و حتی  یک کارت حمایتی هم به ما داده شده که  در برخی مواقع خاص مثل قبل از  نوروز، شب یلدا و یا مناسبت‌های خاص دیگر توسط شهرداری شارژ می‌شود و مساعدت‌هایی به ما می‌شود.
زمانی که از او در خصوص بهترین خاطره ای که در این مدت فعالیت در حوزه پاکبانی سوال میکنیم در پاسخ میگوید:پاکبانی و فعالیت همه روزه از ساعت ۳و۴بامداد زمانی که همه در خواب هستند تا ظهر آن هم در دل کلانشهری مانند شیراز همه اش خاطره است اما بهترین خاطره من زمانی بود که نظافت کوچه ای به من سپرده شد که ساکنان آن از وضعیت نظافت آن بسیار شاکی بودند ومن با کارهایی که انجام دادم توانستم رضایت ساکنان آنجا را به دست آورم وبهترین خاطره ام رضایت مردم از کار من است و با لطف شهروندان طوری کار کردم که طی این سالها حتی یک نفر از شهروندان از کار من شکایتی نداشته است.
فتحی گفت: البته بخش اعظم این موفقیتها به شهروندان و چگونگی ارتباط با آنها باز می‌گردد به گونه ای که ابتدا من به عنوان یک پاکبان اول باید از خود شروع کنم  و ضعفهای خود را رفع کنم وبعد از آن است که می‌توانم از شهروندان بخواهم که ما را در داشتن شهری پاکیزه ودر خور یاری کنند و طوری عمل کنیم که شهروندان همدل و همیار ما باشند و با ادبیات مناسب شان مردم با آنها ارتباط بگیریم و معتقدم برقراری ارتباط خوب با مردم هنر است .
وی  در خصوص انتظارش از مردم اظهار داشت:  توقعی از مردم نداریم اما  بزرگترین انتظارم از شهروندان این است که  لطف کنند اول  به جداول زمان بندی شبهای زوج وفرد جمع آوری زباله البته زوج وفرد به معنای تاریخ های ماه نه هفته توجه کنند و زباله خود را در روزها تعیین شده ساعت ۲۲شب خارج از منزل بگذارند و دوم آنکه زباله را در جلو منزل خودشان بگذارند نه دیگری و  این  بزرگترین توقع یک پاکبان است وگرنه چشمداشت دیگری نداریم،  توقع یک پاکبان رعایت این موارد وتوجه به نظافت شهر است.
وی در خصوص اینکه آیا تاکنون چیز با ارزشی نیز پیدا کرده است با خیر؟ هم گفت: در طول این مدت بارها اشیا باارزشی مثل گوشی موبایل، وجه نقد و اسناد با ارزش را پیدا کرده و تحویل صاحبان آن داده ام.
این پاکبان شهرداری شیراز ادامه داد:در همین راستا یکی از فعالیت‌های این سازمان در حوزه فرهنگسازی در حوزه مدیریت پسماند است که در این راستا هم اکنون طرحی با عنوان پاکیار در مدارس شهر در حال اجراست که در مقطع ابتدایی آموزش‌های گسترده ای در خصوص مسائل مربوط به نظافت شهر به دانش آموزان داده می‌شود تا در آینده شاهد شهروندانی باشیم که در حفظ نظافت و سلامت شهر بیشتر ما را یاری می‌کنند.
فتحی در خصوص تامین تجهیزات و نیازهای کاری این حوزه نیز گفت: خوشبختانه دوتا سه سالی هست که وضعیت بهتر شده و هر ماه دو جفت دستکش مخصوص کار و هر فصل یک دست لباس کار تازه به ما داده می‌شود و از این نظر مشکلی نداریم و در خصوص پرداخت اضافه کاریها هم راضی هستیم و درکل مشکلی در خصوص انجام وظیفه و خدمت به مردم در این حوزه نداریم.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات