رشد ۱۰ پله‌ای اصفهان در شاخص‌های سرمایه اجتماعی

رشد ۱۰ پله‌ای اصفهان در شاخص‌های سرمایه اجتماعی

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر، فریده روشن پیش از ظهر یکشنبه در یکصد و دهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: دروغ گفتن به شکل نگران کننده‌ای در اقشار و لایه‌های مختلف اجتماع ریشه دوانده و فضایی مملو از ناامنی روانی و بی‌اعتمادی را در جامعه ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه این پدیده قوام و دوام جامعه را تهدید می‌کند، افزود: با دروغ گفتن فساد و تباهی همه ارکان اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را فرا گرفته، ارزش‌های دینی کم‌بها شده و دورویی و بدگمانی تبدیل به یک رویه خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه دروغ گفتن سرمایه اجتماعی را ازبین خواهد برد، اضافه کرد: جامعه فاقد سرمایه اجتماعی، ظرفیت لازم پیشرفت و رشد را از دست داده، ریسک سرمایه‌گذاری در آن افزایش یافته و رفته رفته با بحران مواجه شده و بی‌اعتمادی شکننده بر آن حاکم می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در جامعه ما حوزه‌های اعتماد اجتماعی با مشکل مواجه است، خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته از موسسات بین المللی، ایران از نظر شاخص سرمایه اجتماعی در رتبه هفتاد و چهارم قرار داشته و در بین شهرهای ایران اصفهان در جایگاه بیست و یکم قرار دارد؛ اگرچه با اقدامات صورت گرفته توسط معاونت فرهنگی شهرداری این رتبه از ۳۱ به ۲۱ رسیده اما همچنان جای کار در این حوزه وجود دارد.

روشن با اشاره به اینکه مفهوم اعتماد در روند توسعه سیاسی به نحو مؤثری به نظام سیاسی کمک می‌کند، ادامه داد: اعتماد به صورت یک عامل و عنصر نامرئی اثر خود را در نظام باقی می‌گذارد و نبود آن در جامعه موجب ناآرامی و حتی بحران می‌شود زیرا هیچ چیز به اندازه دروغ ویرانگر اعتماد نیست.

وی با بیان اینکه امروزه مردم ما حتی به اخبار اعلام شده از رسانه‌های داخلی هم اعتماد ندارند، ادامه داد: قبیح خواندن دروغ، یک مساله اخلاقی صرف نیست، بلکه فاکتور مهمی در فهم و درک و نقد امور در تمام حوزه‌های اجتماعی است؛ بازگویی واقعیت به گونه دیگر، فریب انسان‌ها و کتمان واقعیت همگی دروغ محسوب می‌شوند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه ضوابط فرهنگی جامعه باید شرایطی فراهم کند که افراد جامعه مجبور به دروغگویی نبوده و دروغگویی با کنترل ضمانت اجرا مواجه باشد، گفت: اصلاح ساختارهای اطلاع‌رسانی و شفاف بودن با مردم در طرح مشکلات و مسائل، یکی از راهکارهایی است که می تواند به ایجاد اعتماد عمومی منجر شود به شرط اینکه باب شنیدن سخن مخالف باز شود و همواره زمینه گفتگوی اجتماعی را فراهم کنیم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر اصفهان

    منبع خبر

    شورای شهر اصفهان

    شورای شهر اصفهان یک شورای شهر در شهر اصفهان می باشد

      نظرات