رفع نواقص ایمنی مجتمع تجاری-اداری زیست خاور

رفع نواقص ایمنی مجتمع تجاری-اداری زیست خاور

رفع نواقص ایمنی مجتمع تجاری-اداری زیست خاور

شهردار منطقه ۸ مشهد از پایش اماکن خطر پذیر منطقه مانند مجتمع تجاری-اداری زیست خاور با هماهنگی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد؛ علی شیرازی با اعلام این خبر گفت: از جمله ماموریت های حوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری، شناسایی و پایش مناطق و اماکن خطر پذیر در حوزه شهری، اماکن و مراکز اجتماعی و عمومی است که شامل مبلمان شهری، پاساژها و مجتمع های تجاری و کارگاهی در بافت های شهری فرسوده است. به همین دلیل مجتمع تجاری زیست خاور در محدوده شهرداری منطقه ۸ به عنوان اولین مجتمع مورد پایش قرار گرفت.
وی درباره میزان پیشرفت نواقص ایمنی مجتمع زیست خاور توضیح داد: با توجه به بندهای ایمنی، ۲۷مورد آن اجرایی و سه مورد به دلیل هزینه های بالا اجرا نشده است.
شیرازی ادامه داد: تمام طبقات به سیستم آب آتش نشانی تحت فشار اصولی و کارا مجهز شده است، به طوری که کلیه قسمت ها زیر پوشش آن قرار گرفته اند. طبق استاندارد حداکثر فاصله بین جعبه های آتش نشانی نباید از ۳۰ متر تجاوز کند که این موضوع هم اصلاح شده است. همچنین به منظور استفاده سریع و آسان از تجهیزات جعبه های آتش نشانی از نوع هوزریل (شیلنگ لاستیکی فشار قوی) و در قسمت های پارکینگ و محوطه های فایرباکس (شیلنگ برزنتی) استفاده شده است. علاوه بر آن سیستم آب آتش نشانی مجموعه بایستی همیشه آماده به کار باشد و پمپ رزرو آتش نشانی در نظرگرفته شود و پمپ ها زیر بار دیزل ژنراتور یا برق اضطراری باشند که این موضوع هم به همت مدیران این مجتمع و نیروهای آتش نشانی و خدمات شهری برطرف شده است. به منظور آبگیری خودروهای آتش نشانی در شعاع حداکثر ۵۰ متر شیرهیدرانت فعال در دسترس است و جعبه های آب آتش نشانی از نوع دو قلو (مجهز به رایزر خشک) و قفل نداشته باشند و شیلنگ موجود است.
شهردار منطقه ۸ توضیح داد: کپسول های آتش نشانی در راهروها، سالن ها و بخش های مختلف از نوع مناسب (از نوع CO۲) به ازای هر ۱۵ متر پیمایش یک عدد کپسول CO۲ نصب شده و در بخش های مختلف با توجه به نوع کاربری تعداد مناسب کپسول آتش نشانی نصب گردیده است. محل نصب کپسول های آتش نشانی محل های ورود و خروج با دسترسی آسان و قابل رویت و ارتفاع مناسب است. کلیه سیم های برق روکار داخل داکت (کانال) قرار داده شده و کلیه روشنایی ها از نوع کم مصرف (کم حرارت) و به صورت حفاظ دار و حباب دار انتخاب شده است. شیرازی با اشاره به این تغییرات افزود: کلیه سیستم های روشنایی، پریزها و تجهیزات برقی مجهز به سیم ارت گردیده و جلوی کلیه تابلوهای برق فرش عایق مناسب نصب و خاموش کننده CO۲ جهت تابلوهای برق در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه در کلیه آبدارخانه ها، آشپزخانه و محل هایی که خطر نشت گاز وجود دارد نشت یاب گاز نصب گردیده است، یادآور شد: کلیه وسایل گازسوز مجهز به ترموکوپل گردیده و محل نصب آنها طبق آیین نامه معتبر صورت پذیرفته است.
شیرازی افزود: رعایت موارد ایمنی نگهداری و استفاده از سوخت مایع (گازوئیل) مطابق مبحث ۱۴ مقررات ملی انجام و تجهیزات اطفاء حریق مناسب از نوع پودری و کف آتش نشانی در محل نصب گردیده است. کلیه تجهیزات و وسایل مورد نظر و مصرفی در زمینه ایمنی و آتش نشانی از نوع استاندارد بوده و دارای تاییدیه از مراجع و سازمان های ذیصلاح ملی یا بین المللی معتبر مانند (UL , LPCB , FM , …) است.
وی با اشاره به اینکه کلیه پرسنل محل (خصوصاً مسوولین تاسیساتی و انتظامات و...)، دوره های ایمنی و آتش نشانی را طی برنامه دوره ای و زمان بندی شده آموزش دیده و مهارت کافی جهت مهار و اطفاء حریق را دارند، توضیح داد: این مجتمع کمیته بحران دارد و داخل ساختمان پناه دهی ایمن و در فضای خارج نقاط ایمن تجمع مشخص شده است.
شیرازی با اشاره به جمع آوری کندانسورها در سقف های کاذب گفت:۹۰درصد سقف های کاذب جمع آوری شده است.
شهردار منطقه یادآور شد: سیستم Fire stop در داکت های مسیرهای ارتباطی سقف طبقات و نما باید رعایت شود، اما با وجود اولویت نظر سازمان آتش نشانی در حال حاضر در دست اقدام است. همچنین براساس اولویت دوم سازمان آتش نشانی سیستم فشار مثبت و تهویه در کلیه نقاط اداری، تجاری، پارکینگ ها، آسانسورها و ... مخصوصا پلکان ها در نظر گرفته و پوشش کافی داشته باشد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات