نظام مهندسی را در برنامه ریزیها مشارکت نمی دهند/ تهیه یکماهه نقشه ها

نظام مهندسی را در برنامه ریزیها مشارکت نمی دهند/ تهیه یکماهه نقشه ها

www.BanaNews.irمشارکت ندادن نظام مهندسی ساختمان در برنامه ریزی ها، به روز کردن خدمات مهندسی و استفاده از شیوه های الکترونیکی، ایجاد دفاتر سازمان در تمام شهرستانها و عضویت ۲۷۰۰ مهندس بخشهای مهم نشست خبری رئیس نظام مهندسی کردستان بود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) جمال مشتاق رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان شامگاه سه شنبه برای اولین بار از زمان تاسیس این سازمان در استان در یک نشست خبری به سئوالات مختلف خبرنگاران رسانه های جمعی پاسخ داد و از رویکرد جدید این سازمان برای ارتباط بیشتر با رسانه های جمعی خبر داد.

جمال مشتاق که دارای مدرک تحصیلی دکتری برق از کشور انگلستان است دو سال قبل و در پی برگزاری انتخابات نظام مهندسی به عنوان عضو هیئت مدیره انتخاب شد و حدود شش ماه است با رای اعضای هیئت مدیره، سمت ریاست سازمان را بر عهده گرفته است و در این نشست خبری هم از برنامه های مختلفی برای تقویت فعالیت های نظام مهندسی و ایفای نقش مهمتر این سازمان ها در حوزه های مختلف کاری خبر داد.

در ابتدای این دیدار وی با اشاره به فعالیت های انجام شده توسط هیئت مدیره جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان بیان کرد: یکی از ویژگی های اصلی هیئت مدیره جدید همدلی و همکاری بسیار خوب در بین اعضاست که متاسفانه این شیوه و وضعیت در دوره های قبلی فعالیت سازمان بسیار کمرنگ بود ولی در این دوره همکاری خوبی وجود دارد و این همکاری و تعامل زمینه را برای ارائه خدمت بهتر به مردم استان کردستان فراهم کرده است.

از پتانسیل نظام مهندسی در کردستان استفاده نمی شود

مشتاق افزود: سازمان نظام مهندسی به عنوان یک بازوی مشورتی می تواند نقش بسیار مهمی را در راستای همکاری جدی تر با سازمان های مختلف دولتی از جمله مسکن و شهرسازی، بنیاد مسکن و معاونت عمرانی استاندار داشته باشد که تاکنون از این پتانسیل بسیار خوب به نحو شایسته و مناسبی بهره برداری نشده است هر چند که با تغییرات و تحولات مدیریتی اقدامات اولیه برای استفاده از توان سازمان آغاز شده ولی هنوز هم این میزان کافی نیست.

دو هزار و ۷۰۰ مهندس عضو نظام مهندسی کردستان هستند

وی وجود دو هزار و ۷۰۰ مهندس به عنوان عضو نظام مهندسی در استان کردستان را یک ظرفیت ویژه و بسیار خوب عنوان کرد و یادآور شد: حضور این میزان افراد تحصیل کرده و متخصص در سازمان نظام مهندسی فرصت بسیار خوبی را برای مدیران حوزه های ساختمان و شهرسازی در این استان فراهم کرده است تا از توان مشورتی آنها برای توسعه و تقویت فعالیت های حوزه کاری خود بهره برداری کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان بیان کرد: از مجموع اعضای دو هزار و ۷۰۰ نفره سازمان نظام مهندسی کردستان بیش از هزار و ۳۰۰ نفر از آنها دارای پروانه فعالیت هستند و بقیه افراد نیز به عنوان عضو سازمان نظام مهندسی در حوزه های مختلف مشغول به کار هستند.

دفاتر نظام مهندسی در ۱۳ نقطه شهری کردستان دائر است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایجاد دفاتر سازمان نظام مهندسی در تمام مراکز شهرستانی استان کردستان بیان کرد: در راستای خدمت رسانی بهتر به مردم هم اکنون علاوه بر وجود دفتر سازمان نظام مهندسی در تمام ۱۰ مرکز شهرستان در سه شهر دیگر استان نیز دفتر نظام مهندسی فعال است و کارهای مربوط به امورات نقشه مردم را به صورت جدی مورد پیگیری قرار می دهد.

میانگین مدت زمان طراحی و تهیه نقشه ساختمانی به یک ماه کاهش می یابد

مشتاق با اشاره به میانگین طراحی و امضای نقشه در نظام مهندسی ساختمان در استان کردستان گفت: در حال حاضر به صورت میانگین دو ماه زمان برای طراحی و تهیه نقشه و امضای آن در نظام مهندسی استان زمان صرف می شود که تلاش خواهیم کرد با استفاده از شیوه های الکترونیکی برای ثبت کارها و برنامه ریزی بهتر این میزان زمان را به یک ماه کاهش خواهیم داد.

وی اظهار داشت: در کنار کاهش زمان میانگین طراحی و تهیه نقشه های ساختمانی در سازمان نظام مهندسی، تلاش خواهد شد که میزان نظارت ها در راستای افزایش کیفیت کارها نیز مورد توجه قرار گیرد و به همین دلیل هم اکنون گروه های تخصصی به صورت منظم بر روند تهیه و طراحی نقشه های ساختمانی نظارت می کنند.

تعامل شهرداری ها با نظام مهندسی باعث کاهش مدت زمان طراحی و تهیه نقشه ساختمانی می شود

رئیس سازمان نظام مهندسی استان کردستان دلیل بخشی از طولانی شدن زمان طراحی و تهیه نقشه های ساختمانی را مربوط به نحوه تعامل شهرداری ها دانست و گفت: متاسفانه در حال حاضر شماری از مهندسان عضو سازمان کار دولتی هم دارند و به همین دلیل نمی توانند در موعد مقرر نسبت به تهیه و طراحی نقشه های ساختمانی اقدام کنند که برای این بخش نیز برنامه ریزی های لازم در دستور کار قرار گرفته است و به این گونه افراد دو شغله کارهای کمتری ارجاع می شود.

مردم اطلاعات کاملی از وظایف سازمان نظام مهندسی ندارند

مشتاق در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم اطلاع رسانی و آگاهی دادن به مردم در خصوص وظایف سازمان نظام مهندسی یادآور شد: متاسفانه مردم از میزان وظایف و کارهای نظام مهندسی اطلاع چندانی ندارند و باید با ارتباط بیشتر سازمان با رسانه های جمعی اطلاع رسانی جدی به مردم در این بخش صورت گیرد.

وی آگاهی دادن و اطلاع رسانی به اعضای خود سازمان نظام مهندسی را از دیگر نیازهای این حوزه عنوان کرد و افزود: در این بخش نیز ما با مشکلاتی مواجه هستیم و باید با ارتباط بیشتر بین سازمان و مهندسان زمینه را برای رفع این مشکلات فراهم کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی در پایان از خبرنگاران رسانه های جمعی استان کردستان خواست که با همکاری و تعامل بیشتر زمینه را برای ارائه خدمت بهتر به مردم و همچنین معرفی توانمندی های سازمان نظام مهندسی در بخش های مختلف ایجاد کنند چرا که وجود این میزان افراد متخصص فرصت ارزشمندی برای توسعه و پیشرفت استان در حوزه مسکن و شهرسازی است.

 

 

    نظرات