بررسی علل کاهش صادرات سنگ

بررسی علل کاهش صادرات سنگ

www.BanaNews.irکاهش چشمگیر صادرات سنگ لرستان به عنوان یکی از صنایع منحصر به فرد این استان که پیش از این در گزارش از سوی خبرگزاری مهر مورد طرح قرار گرفت موجب تشکیل جلسه بررسی مشکلات این صنعت به همت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خرم آباد شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مطابق مصوبه سفر سوم هیئت دولت قرار بود صادرات سنگ لرستان با رشد چندین برابری به ۵۰۰ میلیون دلار برسد اما این رقم در سه ماه اول امسال از سه میلیون دلار تجاوز نکرد تا میزان صادرات سنگ استان نسبت به سال قبل ۵۰ درصد هم کاهش داشته باشد.

طرح این موضوع در خبرگزاری مهر موجب واکنش های متعددی در میان مسئولان استان شد تا در نهایت به همت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان در جلسه ای با حضور همه مدیران دست اندر کار در این زمینه مشکلات پیش روی صنعت سنگ لرستان بررسی شود.

در نهایت چهارمین جلسه کمیسیون بازرگانی اتاق خرم آباد با حضور نمایندگان سازمان بازرگانی، گمرک، استاندارد و تحقیقات صنعتی و صادرکنندگان سنگ استان بمنظور بررسی علل کاهش صادرات سنگ استان برگزار شد.

بنابر این گزارش دبیر انجمن صنایع همگن سنگ استان و دبیر کانون سنگ کشور در این جلسه با اشاره به عدم برنامه ریزی مناسب جهت توسعه صنعت سنگ استان گفت: علی رغم اینکه یکی از مزیتهای مطلق و ویژه استان لرستان صنعت سنگ است اما سیاستهای اقتصادی واردات محور متاسفانه سبب ایجاد سیر نزولی صادرات سنگ استان نسبت به سالهای گذشته شده است.

خداداد غیاثوند با تقسیم بندی مشکلات کاهش صادرات سنگ استان به دودسته ملی و استانی گفت: غیرواقعی بودن نرخ ارز که توانایی رقابت ما را با کشورهایی همچون چین پایین آورده یکی از این مشکلات است.

وی افزایش هزینه های مختلف تولید که باعث افزایش قیمت تمام شده شده است و تحمیل هزینه های بالا بر صادرکننده از سوی صرافی ها را از دیگر مشکلات ملی پیش روی این صنعت که منجر به کاهش صادرت سنگ استان شده است برشمرد.

مدیرعامل اتحادیه سنگبران شهرستان دورود همچنین با اشاره به مشکلات استانی که منجر به کاهش صادرات سنگ استان شده است، گفت: در صورت استفاده از ظرفیت های خالی استان از جمله ایجاد پایانه های صادراتی سنگ می توان تا حدی این مشکلات را رفع کرد ولی همچنان مصوبه احداث پایانه های سنگ بلاتکلیف باقی مانده است.

داریوش بابایی مدیر گمرک استان لرستان نیز در این جلسه به مشکلات حمل و نقل صنعت سنگ استان اشاره کرد و افزود: کمبود نقدینگی، عدم وجود سیستم حمل و نقل بین المللی و تجهیزات کافی در استان جهت حمل کالا به خارج از کشور را می توان از دیگر دلایل کاهش صادرات سنگ استان برشمرد.

محمدرضا واعظی پور مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان لرستان نیز عدم مشارکت بخش خصوصی را از جمله دلایل کاهش صادرات استان دانست و گفت:علی رغم شروع به کار کمیته متناظر در حوزه سنگ در اداره استاندارد استان لرستان از خرداد سال گذشته متاسفانه تاکنون کاری در این زمینه انجام نشده است.

در ادامه این جلسه دیگر صادرکنندگان سنگ استان لرستان به مشکلات پیش روی این صنعت پرداختند. به گفته صادرکنندگان سنگ استان وجود تحریم ها، نبود نیروی انسانی زبده و کار آزموده، عدم جسارت تولیدکنندگان جهت ورود به بازارهای جدید، نبود سند راه مشخص برای سنگ استان، عدم حضور پررنگ در نمایشگاههای بین المللی، پایین بودن نرخ سود صادراتی و مشوقهای صادراتی و کمبود نقدینگی در خرید مواد اولیه با کیفیت از دیگر دلایل کاهش صادرات سنگ استان است.

بنابر این گزارش استان لرستان با توجه به منابع غنی سنگ به خصوص سنگهای تزئینی و نما در منطقه، اغلب در زمینه سرمایه‌گذاری در راستای فرآوری انواع سنگهای تزئینی، ساختمانی و مواد کانی غیرفلزی استانی مستعد است.

بیشتر معادن استان لرستان به سنگهای نما و تزئینی اختصاص دارد به طوری که با داشتن حدود یک چهارم ذخایر سنگهای تزئینی کشور حائز رتبه اول در این زمینه است.

تولیدات سنگ لرستان ۲۲ درصد تولیدات کشور و سه درصد تولید جهانی است. از انواع معادن این استان می توان به سنگ گچ، سنگ آهک، سنگ چینی، فروسیلیس، فلدسپات، تالک، نمک و سنگ لاشه پالون اشاره کرد.

هم اکنون لرستان بعد از اصفهان به لحاظ میزان استخراج سنگ در رتبه دوم قرار دارد و سالانه حدود سه میلیون تن انواع سنگ تزئینی و ساختمانی از معادن این استان استخراج می شود که بخشی از آن در استان، بخشی در بازارهای داخلی و حدود ۲۰۰ هزار تن آن در بازارهای کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و کشورهای آسیای جنوب شرق مصرف می شود.

 

 

    نظرات