مجموعه دوکمال تبریز، پروژه‌ای در جهت احیای هویت شهری

مجموعه دوکمال تبریز، پروژه‌ای در جهت احیای هویت شهری

به گزارش شهریار، در سال های اخیر مهجوریت بناهای تاریخی در کهن‌شهر تبریز به سر رسیده و شاهد بهسازی محیط پیرامونی بناها و مقبره‌های تاریخی در شهر هستیم. بناهایی همچون مقبره‌الشعرا که در حوزه اختیارات اداره فرهنگ وارشاد استان است و یا محیط پیرامونی ارک تبریز و باغ دو کمال که در دست احداث یا بازسازی می باشد.

مجموعه باغ دو کمال یکی از یادگارهای باغ‌شهری تبریز در سال های گذشته بود که به تدریج کاربری همگانی آن از بین رفته و در اختیار یکی دو نهاد خاص قرار گرفته بود.

مدیریت شهری تبریز در سال ۹۸، طی برنامه احیای باغ شهر کهن تبریز، اقدام به بهسازی این مجموعه کرده که عملیات اجرایی پی و اسکلت بتنی مجموعه باغ دوکمال در بلوکهای ۱ الی ۴ را با خاکبرداری به حجم 3هزار متر مکعب آغاز کرده است.

اعتبار مصوب شورای شهر برای این پروژه ۱۰ میلیارد ریال است که در حال حاضر این پروژه ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که انتظار می رود با تکمیل این پروژه، از یک سو  بخشی از هویت تاریخی تبریز در حوزه باغ‌شهری بازیابی شده و از سوی دیگر بر سرانه فضای سبز شهر نیز افزوده است.

رضا پاک‌نهاد، شهرداری منطقه ۱ تبریز در این باره می گوید: با اجرای این پروژه مهم می‌توانیم شاهد ماندگاری پروژه تاریخی و فرهنگی دوکمال بوده و بازآفرینی آن را شاهد باشیم که نقش مهمی در ایجاد بسترهای مناسب جهت پذیرش توریست و مهمانان سایر نقاط کشور در این شهر و مجموعه مذکور باشیم .

باغ دوکمال تبریز، شامل دو مقبره کمال خجندی شاعر قرن هشتم و کمال الدین بهزاد نقاش مشهور قرن دهم است که این آرامگاه در سال ۱۳۴۲ خورشیدی به صورت کاملاً اتفاقی حین بازی پسربچه‌ها روی تل‌های خاکی کشف شده و مرمت آن توسط نهادی مربوطه آغاز گردید.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات