گزینش مناطق تهران برای طرح تفصیلی

گزینش مناطق تهران برای طرح تفصیلی

www.BanaNews.irشکیب: شهروندان تقاضا دارند تکلیف طرح زودتر مشخص شود

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در حالی که گفته می‌شود طرح تفصیلی بدون ابلاغ رسمی‌در برخی از نقاط پایتخت اجرایی شده و روند تکمیلی آن در کمیسیون ماده پنج رو به اتمام است، اما روز گذشته برخی از اعضای شورای شهر از بررسی نشدن اشکالات طرح تفصیلی در کمیسیون ماده پنج خبر دادند که این اعلام از یک سو باعث تعجب برخی اعضا بابت ادعای «اجرای هم‌اکنون طرح در تهران» شد و در عین حال موجب شد رییس شورای شهر به دلیل تعلل در اجرای طرح، دستور تذکر کتبی به شهرداری تهران را صادر کند.

طرح تفصیلی شهر تهران که بنا بود از ابتدای سال جاری مبنای مدیریت استراتژیک شهر تهران قرار گیرد به دلایلی نامشخص هنوز به مرحله ابلاغ رسمی ‌نرسیده است. با این وجود بنا بر گفته رییس شورای شهر تهران طرح تفصیلی بدون رونمایی در بسیاری از نقاط شهر و البته تنها در برخی از پروژه‌ها در حال اجرایی شدن است.

نمی‌دانیم شهر چگونه اداره می‌شود

در ابتدای جلسه روز گذشته شورای شهر تهران، رییس کمیسیون عمران شهری با تذکری جدی نسبت به تعلل در اجرای طرح تفصیلی گفت: به بهانه‌های مختلف اجرایی شدن طرح تفصیلی به تاخیر می‌افتد که این موضوع تمام کارها را در سطح شهر تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. او ادامه داد: کمیسیون ماده ۵ ایراداتی بر این طرح گرفته، اما تاخیر در رفع این ایرادات قابل پذیرش نیست زیرا به کل طرح ضربه می‌خورد و من بعید می‌دانم کمیسیون ماده ۵ چنین ریسکی را بپذیرد.حمزه شکیب اظهار کرد: قول و قرارهای زیادی در خصوص اجرایی شدن طرح تفصیلی گذاشته می‌شود، اما اجرایی شدن این طرح به عقب می‌افتد. ما برای اداره شهر استراتژی نداریم و تکلیفمان برای تصمیم‌گیری در خصوص پلاک‌ها مشخص نیست. شکیب افزود: براساس گزارش شهردار تهران بنا بود طرح از ابتدای فروردین ماه امسال اجرا شود، اما چندین ماه از این زمان گذشته و شهرداری همچنان بی برنامه ساخت و ساز شهر را اداره می‌کند که به موازات این حرکت کارهای عمرانی در شهر نیز جریان دارد. خیابان تعریض می‌کنیم، بزرگراه دو طبقه می‌شود، یکباره در یک منطقه مسکونی مجوز تجاری صادر می‌شود؛ این در حالی است که شهروندان تقاضا دارند تکلیف آنها زودتر مشخص شود. او این امر را لازمه تذکر جدی دانست و گفت: به اعتقاد من شهرداری به بهانه‌های مختلف این سند فرادستی و مهم شهری را به تاخیر می‌اندازد. چمران در پاسخ به اظهارات شکیب گفت: به طور کتبی به شهرداری تذکر داده می‌شود.

طرح تفصیلی به کمیسیون ماده پنج نرفته است

به گزارش بنانیوز ، محمد علی نجفی عضو شورای شهر تهران در خصوص نحوه اجرای طرح تفصیلی به دنیای اقتصاد گفت: طرح تفصیلی هنوز به مناطق ابلاغ رسمی‌نشده است، به این دلیل که بخشی از این طرح باید به کمیسیون ماده پنج برود و تصویب شود، اما متاسفانه هنوز این کار صورت نگرفته است. نجفی ادامه داد: اما براساس گفته‌های مسوولان شهرداری طرح به صورت غیررسمی ‌به مناطق ابلاغ شده است تا تصمیماتی که در سال‌جاری گرفته می‌شود براساس طرح تفصیلی باشد ولی اینکه تا چه حد به این طرح عمل می‌شود من هم مطلع نیستم، ولی مسوولان شهرداری مدعی هستند که از اول امسال تصمیمات شهرداری مبتنی بر طرح تفصیلی گرفته می‌شود. او درباره این موضوع که چرا طرح تنها در برخی مناطق اجرایی می‌شود و در برخی مناطق دیگر نه؟ گفت: چون ابلاغ رسمی ‌نشده است می‌توان حدس زد که به طور طبیعی بعضی از مناطق براساس طرح تفصیلی عمل می‌کنند و برخی مناطق دیگر نه. او ادامه داد: حتی در برخی از مناطق در یکسری از پروژه‌ها طرح تفصیلی اجرا می‌شود و در بخشی دیگر از پروژه‌ها طرح تفصیلی عملی نمی‌شود. یعنی نه تنها در بین مناطق اختلاف وجود دارد بلکه ممکن است در یک منطقه نیز همه پروژه‌ها بر مبنای این طرح پیش نرود. او در خصوص آسیب‌های احتمالی این نحوه اجرا گفت: قطعا نحوه اجرای طرح به همین شکل به طرح آسیب می‌زند به همین دلیل هم شورا اصرار دارد مراحل نهایی طرح به تصویب و به ابلاغ رسمی‌ برسد. نجفی در مورد تاثیرات احتمالی طرح تفصیلی بر روی بازار مسکن نیز گفت: در ابتدای اجرای این طرح فضا سازی‌های نامناسبی صورت گرفته بود که ممکن است اجرای آن بر روی رکود ساخت‌وساز و افزایش قیمت آن به دلیل کاهش تراکم تاثیر بگذارد. او افزود: به نظر من با ابلاغ طرح تفصیلی نه تنها مشکلی برای بخش مسکن به وجود نخواهد آمد، بلکه بلاتکلیفی موجود در این بخش و اعمال سلیقه‌های شخصی برطرف می‌شود و این طرح به نفع مدیریت شهر تهران خواهد بود.

طرح تفصیلی در کدام مناطق اجرا می‌شود؟

در ادامه حسن بیادی عضو شورای شهر تهران نیز در خصوص مناطقی که طرح تفصیلی در آن اجرا می‌شود، گفت: در همه مناطق در حال حاضر در حال اجرا است، اما به صورت ناقص و بی‌برنامه اجرا می‌شود.

پاسخ معاون شهردار به اعتراض شورا

روز گذشته دقایقی بعد از جلسه علنی شورای‌شهر تهران و اعتراض اعضای شورا نسبت به تاخیر در اجرای طرح تفصیلی و همچنین اجرای گزینشی طرح در برخی مناطق، سایت اطلاع‌رسانی شهرداری تهران مصاحبه‌ای با معاون امور شهرسازی شهرداری انجام داد و متن آن که حاوی پاسخ صریح به شورا بود را منتشر کرد.

هیربد معصومی در گفت‌وگو با سما ضمن ابراز نارضایتی از اظهارات برخی اعضای شورای اسلامی شهر در این خصوص گفت: اگر اعضای شورا در این زمینه ناراضی هستند و اگر فکر می‌کنند تاخیری در فرآیند کار انجام شده است به ما مکتوب اعلام کنند که بررسی‌ها را در کمیسیون ماده ۵ متوقف

کنیم و بر اساس این مکتوب ما طرح را به مناطق ابلاغ می‌کنیم. معاون شهردار تهران با بیان اینکه طرح تفصیلی به روشنی درحال اجرا است، گفت: این طرح هم اکنون در همه مناطق در حال اجراست و همه مناطق در این مورد به طور کامل آشنایی دارند. این در حالی است که اعضای شورای‌شهر می‌گویند طرح تفصیلی فقط در چند منطقه آن هم نه به صورت کامل، در حال اجرا است.

 

 

    نظرات