سومین همایش ملی فقه و هنر می تواند پاسخ بسیار روشنی به جوانان بدهد

سومین همایش ملی فقه و هنر می تواند پاسخ بسیار روشنی به جوانان بدهد

مهندس حیدر اسکندرپور در سومین همایش ملی فقه و هنر با تاکید بر اینکه امیدوارم این همایش فرصتی باشد برای یافتن پاسخ پرسش هایی که در ذهن جوانان است، گفت: تا آنجایی که در مورد مسائل حوزه نظری و زندگی روزمره جامعه بین اندیشمندان اختلاف نظر فکری وجود دارد، امری مبارک و پذیرفته است اما وقتی حکومت دینی که دارای برنامه برای امور زندگی مردم است حتما در مسائلی همچون هنر باید تکلیف روشن شود.
وی هنر  را زبان بین المللی دانست و اضافه کرد: هنر فرصتی است که می توان اندیشه ها و باورهای دینی یک ملت را به اقصی نقاط جهان مستقل از حوزه جغرافیایی، مذهب، قومیت و نژاد منتقل کرد. هنر این فرصت را دارد که در زبانی بین المللی دیدگاه ها و فهم های یک ملت، دین و آیین را به درستی به جهانیان منتقل کند.
شهردار شیراز با بیان اینکه در حوزه جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران که دارای حکومت دینی است باید در زمینه هنر تکلیف خود را در مصادیق روشن کند، افزود : در محافل علمی و دانشگاهی راجع به فلسفه هنر، مبنای وجودی، منشا هنر و ... صحبت می شود اما آنچه که مبتلا به جامعه امروز است نحوه برخورد دین و شریعت با مصادیق هنر از جمله سینما و موسیقی است.
مهندس اسکندرپور با اشاره به مسئولیت های سیاسی و اجرایی پیشین خود گفت: طی این سال ها شاهد این سنت بودم که در برگزاری جلسات فرهنگی و هنری عده ای بلافاصله پس از شروع یک برنامه هنری جلسه را ترک می کنند. تکلیف چیست، آیا این سنت رایج باید ادامه پیدا کند؟
شهردار شیراز با خوانش بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با برگزارکنندگان نخستین همایش فقه و هنر گفت:  مقام معظم رهبری در این دیدار فرمودند که «متکفّل همه‌ى امور زندگى بشر است؛ ادّعاى فقه این است. فقه متکفّل تبیین شرعى و اسلامى همه‌ى امورى است که مورد ابتلاء انسان است در زندگى فردى و اجتماعى‌اش. خب، هنر یکى از همین امور است؛ بایست فقه به این بپردازد. بله، ما دیر به این فکر افتادیم، دیر شروع کردیم؛ این کارها خیلى قبلها باید انجام میگرفت. و حالا بحمدالله شماها شروع کرده‌اید و این کار را حتماً متوقّف نکنید و دنبال کنید.»
وی در این همایش که با حضور جمعی از محققان و صاحبنظران این عرصه برگزار شد، خطاب به حاضرین در جلسه خاطرنشان کرد: در حوزه هویتی چه در ایران و چه در سایر کشورها شاهد گسست نسلی هستیم، من با اجازه از علمای حاضر در این نشست می گویم که اگر تکلیف این مسائل روشن نشود شاهد گسست اجتماعی نیز خواهیم بود و متاسفانه در بخش های نیز شاهد این گسست هستیم.
مهندس اسکندرپور میزبانی سومین همایش ملی فقه و هنر را افتخاری برای شیراز دانست و افزود: شیراز شهر فقیهان بزرگی چون میرزای شیرازی، آیت الله دستغیب، آیت الله محلاتی، آیت الله مکارم شیراز و بسیاری دیگر از علما و حکیمان روزگار ما است و من نیز امروز مقدم همه عالمان، فقیهان و هنرمندان را در این همایش گرامی می دارم، ابتکار عمل مدرسه اسلامی هنر را ارج می نهم و از همراهی سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مرکز فارس سپاسگزاری می کنم.
براساس این گزارش سومین همایش ملی فقه و هنر طی روزهای دوم و سوم بهمن ماه با حضور عالمان، اندیشمندان، فقها و هنرمندانی از سراسر کشور در حال برگزاری است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات