مکتب "حسنی" عامل تجمیع نیروهای انقلابی با سلایق مختلف

مکتب "حسنی" عامل تجمیع نیروهای انقلابی با سلایق مختلف

دوم بهمن ماه سالروز قیام بزرگی است که در تاریخ انقلاب اسلامی از جایگاه بسیار رفیعی برخوردار است و وقایع این روز بوده که به عنوان پیشران حرکتهای انقلابی و همچنین آغازگری درگیری های مسلحانه با رژیم طاغوت شده است.

به گزارش مدیریت ارتباطات و اموربین الملل شهرداری ارومیه؛ دوم بهمن ماه سالروز قیام بزرگی است که در تاریخ انقلاب اسلامی از جایگاه بسیار رفیعی برخوردار است و وقایع این روز بوده که به عنوان پیشران حرکتهای انقلابی و همچنین آغازگری درگیری های مسلحانه با رژیم طاغوت شده است.

همگان این روز را با نام شیخ غلامرضا حسنی می شناسیم و ایشان بودند که با مجاهدت و ایثارگری های بی مانند خویش حرکتی را رهبری کردند که تا پیش از آن کمتر کسی حتی در قوه تخیل خود نیز  به آن فکر کرده و در ذهنش خطور می کرد.

در این روز بسیار مهم برای ایران و انقلاب اسلامی مجاهد نستوه آذربایجان با همراهی رزمندگان و مجاهدان راه حق، قیام مسلحانه ای را آغاز کردند که هم به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شده و هم باعث شد که مجاهدان تحت فرماندهی شیخ غلامرضا حسنی با اعتماد به نفسی که پیدا کردند، بسیاری از توطئه های استکبار جهانی در منطقه آذربایجان غربی و اورمیه را در نطفه خفه و دسیسه ها و حیله های مکارانه آنها برای تجزیه این بخش از ایران اسلامی و ایجاد ناامنی و فضای وحشت نقش بر آب کرده و گروهکهای تروریستی را که از آن سوی مرزها هدایت می شدند را نیز درسی فراموش نشدنی دادند.

پس ما نباید دوم بهمن را تنها در این روز و یا تنها تا پیروزی انقلاب اسلامی بررسی کنیم بلکه دوم بهمن سرآغاز جنبشی است که استقلال، آزادی و امنیت نه تنها اورمیه و آذربایجان غربی بلکه کل آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران را در سالهای بعد تضمین کرد، گرچه در این راه مقدس شهدای بسیاری را نیز تقدیم اسلام و انقلاب کردیم. شهدایی که بهترین، مؤمن ترین و متخصص ترین جوانان زمان خود بودند. شهدایی که عزت و سرافرازی و حفظ خاک و حراست از ناموس و وطن را به ما امانت گذاردند و بر همه مان ضروری است که امانتدار خوبی برای آنها باشیم.

دوم بهمن، سرنگونی رژیم در آذربایجان غربی، شکست مفتضحانه گروهکهای تروریستی در استان و ایجاد امنیت پایدار مردمی بدون حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلامرضا حسنی به معنای واقعی کلمه مفهوم پیدا نمی کند و چنانچه بخواهیم روند شکل گیری، پیروزی و اقدامات بعد از پیروی انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار دهیم، ضرورتاً و ناچاراً مجبور به بررسی نقش و جایگاه والای شیخ حسنی خواهیم بود. فردی که سراسر عمر پربرکت خویش را در راه مبارزه با ظلم و جور گذرانده و در سالهای پس از انقلاب اسلامی نیز در کسوت نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امامت جمعه اورمیه استوانه ای سترگ برای نیروهای انقلابی، رزمندگان اسلام و امنیت و آرامش منطقه بود و حتی در سالهای پس از ارتحال آن مرحوم نیز علیرغم عدم حضور فیزیکی اش و کوچ به جهان آخرت باز این  نام و یاد وی است که می تواند عده بسیاری از طیفهای مختلف مردم با عقاید بعضاً مختلف و حتی مخالف و نیروهای انقلابی را حول محوری مشترک جمع کرده و به سوی هدفی واحد فرماندهی و راهبری کند و این مهمترین مساله ای است که باید در خصوص شخصیت حاج آقا حسنی بررسی و جایگاه مردمی وی برای همگان و نسل های آینده تبیین شود.

امروزه ما چنانچه مراسم های بزرگداشت و یادبودی برای حاج آقا حسنی و با هدف شناساندن شخصیت وی و مبارزاتش تدارک می بینیم ، به وظیفه انسانی، اخلاقی و دینی خود عمل کرده و تنها بخش کوچکی از دین بزرگی که آن مرحوم بر تک تک شهروندان ارومیه ای و مردمان آذربایجان را دارد ادا می کنیم و چنانچه دوم بهمن را گرامی می داریم باید توجه داشته باشیم که بزرگداشت این روز و تبلیغ هرچه بیشتر این تاریخ، در واقع تبلیغ انقلاب اسلامی و مستحکم کردن پایه های اندیشه های انقلابی در بین نسل جوان و نسلهای آینده است و آنها باید بدانند که پدرانشان با هدایت و راهبری چه کسی و چه کسانی، کدامین زحمات و فداکاری ها را متحمل شده اند تا امروز در رفاه و آرامش و به دور از وابستگی به غرب و شرق ، سرافرازانه و در امنیت کامل زندگی کنیم.

امروزه ما چنانچه به سرمایه های انقلاب اسلامی که دو مورد آن را می توان دوم بهمن و وقایع آن و حضرت حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلامرضا حسنی دانست، پشت کرده و سهواً و یا عمداً به فراموشی بسپاریم، قطعا تیشه به ریشه تفکر انقلابی و انقلاب اسلامی در منطقه زده ایم و این خیانتی است فراموش نشدنی در حق اسلام و انقلاب و چنانچه پافشاری می کنیم بر بزرگداشت شخصیت والای شیخ حسنی، قطعاً سایر علما و انقلابیون را نیز در آینده فراموش نخواهیم کرد اما فراموشی حسنی و دوم بهمن به عنوان یکی از مهمترین بخشهای تاریخ ارومیه و انقلاب اسلامی قطعا مقدمه ای بر فراموشی همه افراد، آرمانها، تفکر انقلابی و ارزشهای والای شهداست.

به امید روزی که دوم بهمن ماه در تقویم رسمی کشور ثبت شده و همه ساله در این روز بسیار مهم، اهالی ارومیه نیز همانند سایر شهرها( 19 دی قم، 29 بهمن تبریز) به دیدار رهبر معظم انقلاب بروند و از بیانات گوهربارشان بهره مند گردند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری ارومیه

    منبع خبر

    شهرداری ارومیه

    شهرداری ارومیه

    شهرداری ارومیه یک شهرداری در شهر ارومیه می باشد

      نظرات