شرط تحویل قطعی مسکن‌ مهر

شرط تحویل قطعی مسکن‌ مهر

www.BanaNews.irصحت «نداشتن‌خانه» متقاضیان از طریق «خوداظهاری» کنترل می‌شود

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) با تحویل کلید واحدهای مسکونی‌مهر به متقاضیان، در حالی که صاحب‌خانه‌ها منتظر انتقال مالکیت از سوی دولت هستند، به آنها اعلام شده شرط صدور «سند‌محضری» ارائه مدرکی است که اثبات کند افراد تا قبل از دریافت مسکن‌مهر، در محلی غیر از ملک ‌شخصی سکونت داشته‌اند.

شیوه‌ای که برای تحویل قطعی این واحد‌ها در نظر گرفته شده و ‌هم‌اکنون برای تعدادی از تعاونی‌های مسکن‌مهر در حال اجراست، تکرار پروسه‌ای است که وزارت تعاون و وزارت مسکن سه سال پیش برای متقاضیانی که امروز به واجد شرایط بودن آنها تردید شده، انجام دادند با این تفاوت که آن زمان شرط خانه‌نداشتن متقاضیان از طریق «استعلام از سازمان ثبت‌اسناد» بررسی شد، اما حالا قرار است از طریق خوداظهاری متقاضیان و ارائه «اجاره‌نامه» طی شود.

اخیرا به تعدادی از تعاونی‌های مسکن‌مهر اعلام شده برای صدور دفترچه اقساط وام‌بانکی و همینطور تنظیم سند‌محضری واحدهای تحویل‌شده، باید به ازای هر عضو تعاونی، یک فقره قرارداد اجاره که نشان دهد افراد قبل از دریافت مسکن‌مهر اجاره‌نشین بوده‌اند، ارائه شود تا از این طریق مقدمات انتقال مسکن‌مهر به نام افراد فراهم شود.

بسیاری از متقاضیان تا قبل از تحویل مسکن‌مهر، در منزل اقوام به صورت غیررسمی اجاره‌نشین بوده‌اند و اکنون باید با صرف هزینه در بنگاه‌های مسکن، روایت سکونت‌شان در مسکن غیرملکی را در اجاره‌نامه‌ ثبت کنند.

از آنجا که تاخیر در صدور دفترچه بانکی که از صدور سندمحضری برای صاحب‌خانه‌های مسکن‌مهر مهم‌تر است، باعث دیرکرد در پرداخت اقساط وام‌های ۲۰ و ۲۵ میلیون تومانی خواهد شد، اعمال شرط ارائه مدرک اجاره‌نشینی می‌تواند سرعت صدور این دفترچه‌ها را کاهش دهد.

همچنین در صورتی که صاحب‌خانه‌های مسکن‌مهر با دیرکرد در بازپرداخت وام‌‌بانکی مواجه شوند نرخ سود این تسهیلات از حالت کارمزد -۴درصد- به نرخ ۱۲ درصد تبدیل می‌شود که این باعث تحمیل هزینه اضافی به متقاضیان خواهد شد.

براساس این گزارش، در حال حاضر همه افرادی که در قالب متقاضی واجد شرایط مسکن‌مهر موفق به دریافت کلید واحدهای آماده شده‌اند باید در اسرع وقت مدارک لازم برای تنظیم سندمحضری این واحدها را تهیه و به اتحادیه تعاونی‌های مسکن‌مهر ارائه دهند.

برای کسانی که به هر دلیل قادر به تهیه اجاره‌نامه نیستند پیش‌بینی شده فرم استشهاد‌محلی که نشان دهد فرد در ملک پدری یا اقوام درجه یک سکونت داشته است، ارائه کنند.

قصد پالایش مجدد نداریم

جمشید نورصالحی معاون وزیر راه‌وشهرسازی در امور مسکن‌مهر درباره نحوه تحویل قطعی واحدهای مسکونی‌مهر به دنیای‌اقتصاد گفت: ملاک عمل برای واگذاری واحدهای‌مسکونی اطلاعاتی است که در زمان تشکیل تعاونی‌های مسکن‌مهر از اعضا دریافت شد و نتایج پالایش آن اطلاعات اکنون به عنوان معیار قرار می‌گیرد.

وی همچنین افزود: متقاضیان مسکن‌مهر حتی در دوره‌ای که در تعاونی‌ها عضو شده‌اند تا زمانی که واحد به نام آنها می‌شود نباید صاحب‌خانه بوده باشند، در غیر این صورت یکی از شرایط چهارگانه که «فاقد ملک‌شخصی» است را رعایت نکرده‌اند. در این باره برخی از مدیران تعاونی‌های مسکن‌مهر معتقدند چنانچه قرار باشد یکبار دیگر پالایش متقاضیان واجد‌شرایط در مرحله تحویل واحدها، به اجرا دربیاید علاوه براینکه زمان زیادی باید صرف پالایش شود، احتمال ریزش متقاضیان نیز پررنگ می‌شود چرا که احتمال دارد طی سه سال اخیر که روند ساخت مسکن از وعده تحویل در عرض یک‌سال تجاوز کرده، تعدادی از متقاضیان اقدام به خرید خانه کرده باشند. همچنین این احتمال وجود دارد که به برخی از متقاضیان، ملک مسکونی به عنوان «ارث» رسیده باشد که این نیز در صورت پالایش مجدد می‌تواند مشکل آفرین باشد.

روال تحویل قطعی واحدهای مسکونی‌مهر به این صورت خواهد بود که ابتدا کلید واحدها تحویل می‌شود، در مرحله بعد افراد باید مدارک لازم را ارائه کنند و بعد از اعلام تایید شرایط، ابتدا دفترچه اقساط بانکی و سپس سند محضری به نام متقاضی تنظیم خواهد شد. همچنین اگر در بررسی مدارک تحویلی، صحت حایز شرایط بودن افراد مورد قبول قرار نگرفت، فرد از مسیر تحویل قطعی خارج خواهد شد و آورده نقدی که پرداخت کرده بعد از جایگزین شدن فرد جدید به او بازگردانده خواهد شد. هنوز مرجع بررسی مدارک مشخص نشده، اما گفته می‌شود در زمان تنظیم سند محضری، خود اظهاری افراد با مشخصات ثبت‌شده در دفاتر ثبت‌اسناد مطابقت داده می‌شود و اگر ملکی با کاربری مسکونی به نام تحویل‌گیرنده مسکن‌مهر در اطلاعات دفاتر وجود داشته باشد، آن فرد از لیست صدور سند خارج خواهد شد.

در همین باره یک مسوول اتحادیه مسکن‌مهر شهر تهران به دنیای‌اقتصاد گفت: دریافت مدارک جدید صرفا برای تکمیل پرونده متقاضیان مسکن‌مهر برای صدور سند قطعی واحدها است و پالایش مجدد از این مدارک نخواهد شد.

 

    نظرات