منطقه چل چمه و سارال ، پنجمین منطقه حفاظت شده استان کردستان

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان، مدیرکل محیط زیست استان با اعلام این خبر گفت: منطقه چل چمه و سارال با مساحتی در حدود ۹۰۰۰۰ هکتار در حد فاصل شهرستان های سقز، مریوان و دیواندره واقع شده است و به دلیل یکپارچگی زیستگاه و وجود گونه های جانوری متنوع نظیر خرس قهوه ای، گربه وحشی و پلنگ به عنوان منطقه حفاظت شده تعیین شد.

فریبا رضائی افزود: مهمترین ویژگی این منطقه یکپارچگی زیستگاه بوده و یکی از معیارهای مهم IUCN دست نخوردگی مناطق و زیستگاه¬ها هستند. همچنین چلچه مه و سالال (سارال) دارای کمترین میزان تخریب در استان کردستان است.

وی با اشاره به توپوگرافی و سردسیر بودن این منطقه ادامه داد: این منطقه شامل قلل مرتفع ( ۲۰ قله ) در چل¬چمه و تپه ماهورهای پیرامون آنها با دره¬های عمیق و نیمه¬عمیق و دشت سرسبز و خرم سالال (سارال) با گونه¬های اندمیک است. دامنه تغییرات ارتفاع از حداقل ۱۵۰۰ متر به ۳۱۳۷ متر (کوه مسجد و میرزا) متغیر است.

رضائی ضمن اشاره به پوشش گیاهی منطقه که غالب آن تیپ مرتعی است، گفت: گونه های جانوری منطقه شامل پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان، حشرات و بند پایان است و از مهم ترین آنها می توان به خرس قهوه ای، پلنگ، گربه وحشی، گرگ، کفتار، روباه، قوچ و میش ارمنی، عقاب طلائی، سارگپه و... اشاره کرد.

شایان ذکر است که این منطقه به دلیل طبیعت بکر و چشم اندازهای زیبا در تمام فصول سال، میزبان تعداد زیادی از کوهنوردان و گردشگران طبیعت است.


لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات