رییس انجمن انبوه‌سازان:  تولید مسکن را نمی‌توان با اقیانوس‌پیما درچشم بهم‌ زدن وارد کرد

رییس انجمن انبوه‌سازان: تولید مسکن را نمی‌توان با اقیانوس‌پیما درچشم بهم‌ زدن وارد کرد

www.BanaNews.irرییس انجمن انبوه‌سازان مسکن گفت:‌ مسکن مهر باعث شد اتفاقاتی که هر چهار سال یکبار قیمت مسکن را ۴۰۰-۳۰۰ درصد افزایش می‌داد، روی ندهد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مجتبی بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره وضعیت پیش‌روی بازار مسکن بیان کرد: همواره یک سری نوسانات به ویژه در فصل تابستان، در قیمت مسکن یا اجاره‌بها ایجاد می‌شود. این نوسانات طبیعی است و نمی‌توان آن را انکار کرد اما برای مهار آن برنامه‌ریزی لازم است.

وی افزود: ما در کشور سالی یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی نیاز داریم و دولت در بخش ساخت، انقلابی رقم زد که آن بزرگترین پروژه عمرانی کشور یعنی مسکن مهر است. در حال حاضر قریب به سه میلیون واحد در قالب مسکن مهر در دستور احداث است و همین جلوی افزایش ۴۰۰-۳۰۰ درصدی افزایش قیمت مسکن را گرفته است.

این کارشناس مسکن ادامه داد: بی‌شک افزایش چند درصدی مسکن اخلالی در بازار آن ایجاد نمی‌کند و اوضاع تحت کنترل است اما نباید به آسانی به آن نگاه کنیم و به فکر حل مشکلات نباشیم.

بیگدلی با اشاره به این‌که نمی‌توانیم کمبود مسکن موجود در کشور را انکار کنیم، خاطرنشان کرد: اقداماتی که دولت انجام می‌دهد کافی نیست و باید بیش از این‌ کار انجام شود؛ ما به تولید محکومیم. تولید را هم نمی‌توان با کشتی‌های اقیانوس‌پیما در چشم به هم‌زدن وارد کرد چراکه پروسه‌ای بسیار ظریف است که باید عملیاتی شود.

این کارشناس به قانون اخیر برای کنترل تعزیراتی بازار اجاره بها اشاره و بیان کرد:‌ بخشنامه‌ای که بخواهد این طور اخلال ایجاد کند اصولی و عقلانی نیست. مشکلات و عوارض منفی این دست کارهای هیجانی و سرنیزه‌ای، بسیار بیشتر از منافعش است. کارشناسانی که چنین روش‌های خارق‌العاده‌ای را کشف می‌کنند و آن را جهت اجرا به مسوولان ارائه می‌دهند یا دستی بر آتش ندارند و نسبت به حقایق جامعه جهل دارند یا منحرفند و می‌خواهند جشن خانه‌دار شدن مردم را به کامشان تلخ کنند.

بیگدلی درباره راهکارهای کنترل قیمت اجاره‌بها گفت: ما به تولید محکومیم. باید با استفاده از وام، تسهیلات و معافیت در برخی عوارض آن‌ها تشویق به ساخت خانه جهت اجاره‌داری شوند. چنین سیاستی در تمام دنیا وجود دارد اما ما به جای سیاست تشویقی از سیاست تنبیهی استفاده می‌کنیم که از لحاظ روانی بازار را متشنج کرده و به انحراف می‌کشاند.

 

 

    نظرات