فراخوان جایزه قهرمانان جوان زمین

فراخوان جایزه قهرمانان جوان زمین

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، برنامه محیط زیست ملل متحد (UNEP) در ادامه برنامه پانصد افتخار جهانی (۵۰۰ Roll of Honour) شامل اهدای جایزه و تقدیر از اشخاص و سازمان‌ها به سبب دستاوردهای محیط زیستی است که آخرین جایزه آن در سال ۲۰۰۳ اهدا شده است.

در سال ۲۰۰۵ برنامه مذکور اهدای جایزه سالانه‌ای را  تحت عنوان «جایزه قهرمانان زمین» به منظور شناسایی، معرفی و تقدیر از رهبران برجسته محیط زیستی در بخش‌های دولتی، خصوصی و جوامع شهری را بنا کرد.

این رهبران برجسته به ایجاد تغییرات شگرف در اقتصاد و فناوری، در برابر بی‌عدالتی‌های محیط زیستی ایستادگی و به پایداری زمین کمک نموده و از محیط زیست و منابع طبیعی حمایت می‌کند.

اگرچه این تقدیر شامل جایزه نقدی نیست ولی دارای اعتباری جهانی بوده که سالانه به ۵ الی ۷ نفر از اشخاص یا سازمان‌ها اهدا می‌شود.

لازم به ذکر است، از سال ۲۰۱۷، جایزه قهرمانان جوان زمین نیز به این جایزه اضافه شد که به دنبال آن به نوآوران برجسته ۳۰-۱۸ ساله‌ای که ابداعات ایشان ظرفیت بسیار برای ایجاد تاثیر مثبت بر محیط زیست در آینده را دارند، اهدا می‌شود.

جایزه قهرمانان زمین در چهار حوزه مختلف محیط زیستی اقدام به ثبت‌نام کاندیدهای احتمالی از سرتاسر جهان  می‌کند. این چهار حوزه شامل:

  1. رهبری سیاست‌ها و سیاست‌گذاری‌ها: به افراد و سازمان‌های دولتی که اقدامات جهانی یا ملی در حوزه محیط زیست انجام می‌دهند، تعلق می‌گیرد. کسانی که با انجام گفتگو‌های سازنده و ایجاد و رهبری تعهدات مسئولانه برای حفظ منافع کره زمین تلاش می‌کند.

  1. ایجاد انگیزه و عمل: این جایزه شامل افراد یا سازمان‌هایی می‌شود که گام‌های جسورانه برای تغییرات سازنده برای حفاظت زمین برمی‌دارند. آنها با فعالیت‌های‌شان، رفتارها و اقدامات میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

  1. اقدامات کارآفرینانه: شامل اشخاص و سازمان‌هایی است که با به چالش کشیدن وضع موجود درصدد ایجاد آینده‌ای پاکتر برای نسل بشر و زمین هستند. آنها با تعریف سیستم‌ها و ایجاد فناوری‌های جدید در ایجاد چشم‌اندازهای جدید پیشرو هستند.

  1. علم و نوآوری: به افراد و سازمان‌هایی تعلق می‌گیرد که از طریق اختراع فناوری‌های نو برای ایجاد جهانی پایدار و محیط زیست سالم‌تر با محدودیت‌های حوزه فناوری مقابله می‌کند.

امسال نیز ثبت‌نام برای شرکت در این جایزه از طریق تارنمای www.unep.org/nominate-champion امکان‌پذیر است.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات