«اراده ملی» کلیدواژه محوری سخنرانی حضرت امام در  ...

«اراده ملی» کلیدواژه محوری سخنرانی حضرت امام در ...

«اراده ملی» کلیدواژه محوری سخنرانی حضرت امام در بهشت زهرا(س) است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا حیدری صبح امروز و در آغاز هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورا با اشاره به سفر اخیر جمعی از اعضای شورای شهر مشهد و مدیران شهری به مناطق سیل‌زده استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان، اظهارکرد: براساس مشاهداتی که داشتیم، سیل خسارات شدیدی به این مناطق وارد نموده است.

وی در ادامه گفت: حضور و مشارکت مردم و خیرین و تشکل‌های مردمی و برخی از اشخاص حقیقی که فرسنگ‌ها راه را برای خدمت‌رسانی طی کرده بودند، وجه بارز و ملموس در نقاط سیل‌زده بود؛ موج اول کمک‎رسانی بسیار خوب بود و در مقیاس بالایی شکل گرفته است.

حیدری با بیان اینکه مهمترین خسارات وارده، مربوط به خسارت‌های ایجاد شده در بخش زیرساخت‌هاست، افزود: در بخش جنوبی استان سیستان و بلوچستان حداقل 350 روستا از شرایط بسیار نامطلوبی برخوردار هستند و راه های دسترسی به طول 3600 کیلومتر آسیب دیده‌اند؛ منابع آب، مدارس، مجموعه‌های فرهنگی و ... نیز آسیب جدی دیده‌اند و آنچه امروز ضروری است، توجه به این زیرساخت‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری مشهد مسئولیت ساماندهی و انجام اقدامات لازم برای بازسازی برخی از مسیرها و جاده‌های تخریب شده را عهده‌دار شده است ولی در عین‌حال، از همه نیکوکاران، خیرین و سمن‌ها و افراد دغدغه‌مند برای کمک به همنوعان انتظار داریم متمرکز گردند تا کار خوب و درخوری برای رفع آلام این مردم فداکار انجام شود؛ مردمی که نجابت، عزت‌‎نفس و وفاداری، وجه بارز و برجسته شخصیتی آنهاست و باوجود همه مصیبت‌های وارد آمده، همچنان به وطن و کشور اسلامی خود عشق می‌ورزند و صحنه‌های بزرگی را همین مردم محروم در اولویت‌بخشی به مناطقی که بیشتر آسیب‌دیده‌اند، خلق کردند.

رئیس شورای شهر مشهدمقدس تصرحی کرد: امیدواریم با محوریت استانداری خراسان رضوی و تجمیع امکانات اقدامات شایسته‌ای انجام شود؛ در حال حاضر، همکاران ما در حال جمع‌آب‌های سطحی در مناطق سیل‌زده هستند و امیدواریم کار ماندگار و قابل دفاعی صورت گیرد.

حیدری با بیان اینکه مناطق سیل‌زده از نظر مواد غذایی اشباع شده‌اند، گفت: حال باید به سمت تجهیز زیرساخت‌ها و امکانات و اولویت‌هایی که شهرداری مشهد پیش‎قدم شده حرکت کرد و سایر دستگاه‌ها نیز به کمک بیایند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، سوم جمادی‌الثانی، شهادت حضرت زهرا(س) را تسلیت گفت و افزود: این بانوی مکرم، الگوی بانوان ماست و مسیر پرتلاطم و سختی‌هایی که ایشان در زندگی خود متحمل شدند، درس‌های بزرگی برای جامعه ما و بویژه بانوان دارد.

حیدری گفت: در جامعه عربستان جاهلیتی که در آن دختران زنده‌‎به‌گور می‌شدند، حضرت فاطمه(س)، ملاک ارزش‌های پیامبر و پدر خود می‌شود و سوره «کوثر» نیز در شان ایشان نازل می‌شود تا در آن نقش و جایگاه زنان و دختران ما تبیین گردد.

وی با بیان اینکه فاطمه(س) آخرین حلقه زنجیره عدل الهی از آدم و موسی و ابراهیم و عیسی و پیامبر باقی می‌ماند، اظهارکرد: مسئولیت‌های آن حضرت در حوزه تربیت فرزندان و وظیفه همسری او، مانع از پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی و کنشگری سیاسی ایشان نشده است.

رئیس شورای شهر مشهدمقدس خاطرنشان کرد: پس از اتفاقات سقیفه، حضرت فاطمه(س) با سران مهاجرین و انصار گفتگو می‌کند و آنها را در باب آنچه که در ارتباط با امیر مومنان(ع) اتفاق افتاده، مورد سوال قرار می‌دهد؛ همین موضوع سبب شده تا فاطمه را بتوان کنشگر سیاسی عصر خود دانست شخصیتی که مدافع آزادی و حق‌طلبی و عدالت بوده و همه ما و بویژه بانوان باید ادامه دهنده مسیر ایشان باشیم.

شنبه 12 بهمن‌ماه، سالروز ورود حضرت امام خمینی(ره) و آغاز دهه فجر، مناسبت دیگری بود که حیدری در آغاز هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای شهر مشهد به آن پرداخت و گفت: در تاریخ مبارزات ملت‌های مختلف، استقبال بی‌نظیری مردم ما از رهبر خود داشتند ولی نکته بارز‌تر این روز، اولین سخنرانی امام(ره) در بهشت زهرا(س) بود که نکته کلیدی سرتاسر آن، «اراده ملی» است.

حیدری با بیان اینکه امام‌خمینی(ره) در این سخنرانی خود پیوسته به نقش مردم و ملت تاکید‌ می‌کنند، خاطرنشان کرد: امام(ره) مشروعیت و قانونی بودن حکومت پهلوی را با استدلال‌های خاصی زیرسوال می‌برند ولی محوری‌ترین استدلال، اراده ملی است؛ ایشان می‌فرمایند مجلس موسسانی که رضاشاه را تثبیت کرده وجهه مردمی نداشته و لذا حکومت خود و فرزنش غیرقانونی است.

وی افزود: ایشان در خصوص مجلس شورای ملی و سنا هم تاکید می‌کنند که اعضای این مجلس‌‌ها منتخب مردم‌ نبوده‌اند و با همین استدلال آنها را غیرمشروع و غیرقانونی می‌دانند.

حیدری خاطرنشان کرد: این روزها کشور به سمت‌ اتفاق بزرگ و مهمی در عرصه سیاسی در حال حرکت بوده و لذا بازخوانی این سخنان بسیار مهم است.

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در مراسم تشییع پیکر سردار شهید سلیمانی که تاکید کردند مردم با اندیشه‌های امام‌(ره) بیعت کردند، گفت: ارجاع به اندیشه‌های امام نکته محوری این سخنان است لذا باید پی‌جویی شود و اسباب تحقق آن را فراهم کنیم که آن هم اراده ملی است تا بدون هیچ کم‌وکاست و قید و شرط و محدودیتی در 2 اسفندماه خودنمایی کند.

حیدری افزود: موضوع مشارکت فعال و رقابتی بودن انتخابات و اعمال اراده ملی، یکی از ابزارهای اقتدار و قدرت ملی است و امیدواریم در عرصه انتخابات اتفاق بیفتد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در شرایط فعلی کشور و در شرایطی که کشور در ابعاد مختلف با تهدیدات جدی روبروست و در داخل هم مردم با فشارهای معیشتنی مواجه هستند، یکی از مهمترین نکات، تقویت اتحاد، انسجام و وحدت و همدلی است؛ این مهم، الزامات بسیاری دارد، الزاماتی که با حرف محقق نمی‌شود و همه باید آن را مورد توجه قرار دهیم.

حیدری با بیان اینکه مدیریت شهری مشهد و شهرداری در حال فعالیت و تلاش‌ هستند و به اعتقاد افراد منصفی که از بیرون‌، عملکرد مدیریت شهری را رصد می‌کنند، کار خود را به بهترین شکل انجام ‌می‌دهند، تصریح کرد: شرایط امروز مشهد در ابعاد مختلف، نسبت به سایر شهرهای کشور منحصربه‎فرد است ولی این سخن به معنی نبود اشکال و نقص نیست.

وی افزود: متاسفانه ضعف‌ها و روندهایی که باید مسیر قانونی خود را طی کنند، وارد فضاهای اجتماعی و رسانه‌ای می‌شوند و همین موضوع امید و اعتماد و نشاط مردم را نشانه می‌گیرد؛ چنین اقداماتی از سوی افرادی سر می‌زند که باورمند به وحدت و همدلی نیستند.

حیدری خاطرنشان کرد: ابزارها، امکانات و تصمیمات شورای پنجم شهر مشهد در زمینه شفافیت، انضباط مالی و ... منحصر به فرد است و برای اجرایی شدن آنها نیازمند زمان و فراهم آمدن سازوکارهای مشخص هستیم.

رئیس شورای شهر مشهد تاکید کرد: فضای مجازی کارکردهای مثبت و منفی بسیاری دارد ولی اتفاقاتی در این بستر رخ می‌دهد که امید و نشاط مردم را نشانه گرفته است؛ آن هم در شرایطی که به سمت برگزاری باشکوه مراسم دهه فجر و انتخابات اسفندماه هستیم.

حیدری اظهارکرد: در چنین شرایطی، نامه‌ محرمانه‌ای در فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود و یا مدیری که در مرحله بازپرسی به دستگاه قضایی فراخوان می‌شود و لیست اتهاماتی که هنوز به کیفرخواست تبدیل نشده، منتشر و پس از آن برای مدیریت شهری خط و نشان کشیده می‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر برای مدیری که در بدنه شهرداری مستقر و در حال خدمت است، بر مبنای منافع اقتصادی و سیاسی عده‌ای، هرروز فضاسازی می‌شود.

حیدری در ادامه ضمن تشکر از اقدامات دستگاه قضایی در باب سالم‌سازی این فضا، گفت: همه باید در این مسیر گام بردارند و از هرگونه فضاسازی و تخریب و جریان‌سازی فاصله بگیرند تا به سمت اصلاح برویم.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد تزلزل برای مدیران و شکل‌گیری فضاهای یکجانبه و غیرمنصفانه و غیراخلاقی نه تنها براساس قانون بلکه بر اساس باورهای دینی ما هم محکوم است.

حیدری افزود: شهروندان عزیز میتوانند داده‌ها و اطلاعات خود را به نظارت عالیه شورای شهر مشهد ارائه دهند؛ بارها آمادگی خود را اعلام کرده‌ایم تا پیگیری و روشنگری لازم صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه اولویت نخست ما باید تقویت و حفظ انسجام و همدلی باشد، گفت: دشمنان ما، ایران و جمهوری اسلامی را هدف قرارداده‌اند و تنها بدنبال خواسته‌ها و مطامع خود هستند پس باید به سمت انسجام درونی برویم.

حیدری تصریح کرد: شورای پنجم در موضوع مبارزه با فساد جدی است؛ پس از تصویب لایحه تعارض منافع، دستگاه‌های نظارتی تقدیر و تشکر کردند.

وی در ادامه گفت: ضمن تشکر از شهردار و مدیران شهری، از ایشان خواستار تقویت مراقبت‌ها و کنترل‌های درونی هستیم تا نیازی به نظارت بیرونی نباشد و آنچه را که پیش رو داریم، با همدلی و مشارکت و تعامل، در عین وجود مرزبندی‌های فکری و سیاسی جلو ببریم چراکه همه ما در دفاع از نظام جمهوری اسلامی و تمامیت ارضی کشور مشترک هستیم.

رئیس شورای شهر مشهد با تاکید بر لزوم تقویت ابزارهای قدرت ملی، اظهارکرد: امروز وقت تسویه حساب‌ با استفاده از ابزارهای غیراخلاقی و غیرمنصفانه نیست؛ دلیل چنین برخوردها و رفتارهایی را نمی‌دانیم و امیدواریم با اصلاح و بازسازی امور در جهت اهداف انقلاب گام های اساسی برداریم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات