سازمان فرهنگی در مسیر توسعه شاخص های فرهنگی و توجه به مکتب شیراز گام بردارد

سازمان فرهنگی در مسیر توسعه شاخص های فرهنگی و توجه به مکتب شیراز گام بردارد



به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مهندس اسکندرپور در آیین تکریم و معارفه رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با تاکید بر اینکه اگر بناست در حوزه فرهنگی اقدامی انجام دهید باید کار فاخری باشد، گفت: ضروری است رییس جدید و کارکنان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با توجه به رویکرد فرهنگی مجموعه مدیریت شهری اقدام به برگزاری برنامه های فاخرتر کنند.
وی خطاب به پرسنل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز که در این آیین حضور داشتند، گفت: باید با دوری از انجام اقدامات سطحی، رویکرد خود را به سمت تولید محتوا در حوزه فرهنگی و اجتماعی ببرید و با تولید فکر و اندیشه، اقدامات زیربنایی انجام دهید. به عنوان مثال چاپ کتاب های ارزشمند در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی با رویکرد توسعه مکتب شیراز می تواند از جمله اینگونه اقدامات محسوب شود.
شهردار شیراز اضافه کرد: نهادهای مختلف در سطح کلان از وزارتخانه تا سطوح میانی و پایینتر وجود دارند که متولی پرداختن به امور فرهنگی، هنری و ورزشی هستند، از این رو سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز باید با در پیش گرفتن نگاهی نرم افزاری به این حوزه به سمت پرداختن به امور زیربنایی و ماندگار همچون توسعه فرهنگ شهروندی، ارتقای حقوق شهروندی، ترویج و توسعه نشاط اجتماعی و ... برود.
شهردار شیراز با ابراز امیدواری از اینکه با حضور دکتر جعفری دوره جدیدی از تحولات فرهنگی در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز آغاز شود، افزود: سابقه تحصیلی دکتر جعفری که دانش آموخته دانشگاه های طراز اول ایران همچون دانشگاه تهران و علامه طباطبایی هستند، این ظرفیت را ایجاد می کند که بتواند از اصحاب فکر، اندیشه و هنر برای ارتقای سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی بیشتر استفاده کند.
مهندس اسکندرپور در این آیین که با حضور جمعی از اعضای شورای شهر، مدیران شهری و هنرمندان و فرهنگوران برگزار شد، خطاب به رییس جدید سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز تاکید کرد: ضروری است این سازمان به خانه هنرمندان و فرهنگوران تبدیل شود و با استفاده از توان آنها به تولید محتوا در این حوزه بپردازید.
وی همچنین ضمن بر شمردن ویژگی ها و خصوصیت های اخلاقی مثبت دکتر گشتاسبی راد رییس سابق سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: از زحمات، اقدامات، نوع نگاه، اخلاق مداری و تلاش بی وقفه ایشان تشکر می کنم.

قدم هایی برای تاسیس انتشارات شهرداری شیراز برداشته شده است
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز نیز در این آیین با اشاره به تدوین اساسنامه جدید سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: با توجه به امکانات و نیروی انسانی موجود، اجرای شرح وظیفه‌ها و ماموریت ها کارنامه این دوره مدیریتی را موفق ارزیابی می‌کنم.
دکتر تنوری با بیان اینکه شورای شهر و کمیسیون فرهنگی می‌بایست در به ثمر رساندن برخی مصوبات سرعت بیشتری به خرج می‌داد، ابراز کرد: از جمله آنها واگذاری فرهنگسراها، خانه‌های محله، سراهای محله، نگارخانه‌ها و مجتمع‌های فرهنگی به بخش خصوصی و تشکل‌های تخصصی بوده است که امیدواریم تا پایان کار شورا عملیاتی شود.
عضو شورای شهر شیراز همچنین به اقدام برای ایجاد انتشارات شهرداری شیراز اشاره کرد و بیان داشت: در ارتباط با این مهم گام‌هایی در دوره دکتر گشتاسبی‌راد برداشته شد و تلاش داریم با اخذ مجوزهای لازم انتشارات شهرداری شیراز آغاز به کار خواهد کرد.
وی درخصوص تصدی مقام ریاست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز به دکتر جعفری ابراز داشت: داشتن مدیری با رتبه دانشگاهی مغتنم است؛ به ویژه که حوزه پژوهشی وی در زمینه شیراز بوده است و از همین رو حضور دکتر جعفری در راس سازمان فرهنگی شهرداری شیراز را نویدبخش پیشرفت‌های روزافزون در عرصه فرهنگی و ادبی می‌دانیم.
دکتر احمد تنوری ابراز داشت: کارنامه فعالیت دکتر  گشتاسبی راد در ایجاد حرکت فرهنگی در دانشگاه شیراز گویای میزان توانایی و خلاقیت مدیریتی او بوده است و همین مسیر در همکاری با شورای شهر و شهرداری شیراز پیگیری شد.

برنامه جامع توسعه فرهنگی شهر شیراز ارائه می‌شود
رییس جدید سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در این مراسم تدوین برنامه جامع توسعه فرهنگی شهر شیراز را با دیدگاه‌های یادشده، برنامه‌ای فراتر از طرح‌های جامع و تفصیلی شهر برشمرد و اظهار کرد: چنین برنامه‌ای راهبردهای شیراز را تا سال ۱۴۲۰ نشان خواهد داد و می‌توان با همراهی دیگر دستگاه‌های دولتی و ... به ویژه سازمان مدیریت و برنامه ریزی، طی برنامه‌ای بیست‌ساله شیراز را به عنوان فرهنگ‌ شهر ایرانی الگوی توسعه دیگر شهرهای کشور معرفی کرد.
دکتر مرتضی جعفری با تاکید بر توسعه انسانی، افزایش سرمایه اجتماعی و تربیت شهروند فرهنگی ابراز داشت: تحول فرهنگی در رفتارهای اجتماعی و شهری ضرورتی انکارناپذیر است؛ چرا که مدیریت شهری با حال مردمان ارتباط دارد و این امر موثر بر کیفیت شهر خواهد بود.
وی افزود: درصورتی که شهروندان دچار احوال مدنی ناخوشایند شوند، شهر نیز گرفتار بحران مدنی خواهد شد و این به معنای افول کیفی شهر است.
دکتر جعفری با اشاره به اینکه تغییر در ساز و کار مدیریت شهری به معنای تغییر در سرفصل وظایف آن نیست، عنوان کرد: مدیریت همچنان به همان وظایف پیشین خود عمل می کند؛ در عین حال در تدارک فضای لازم برای ظهور و ایفای نقش اهل شهر می‌کوشد؛ چراکه اهل شهر آن را می‌سازند و مدیریت فرهنگی شهری در این حالت از جایگاه فعال مایشاء و کارفرما به جایگاه واسطه و خادم تغییر موضع می دهد.
معاون فرهنگی شهردار شیراز ابراز داشت: ما به شیراز و مردمان خویش مدیونیم؛ شیراز پیش از ما درخشیده است و پس از ما نیز خواهد درخشید، چرا که قدمتی به بلندای تاریخ دارد و مکتب فلسفی شیراز با چهره‌های شاخصش جایگاه ویژه‌ای در ذهن و زبان ایرانیان و جهانیان دارد.
وی با بیان اینکه  شیراز خاستگاه علمای بزرگ شیعه و جایگاه امامزادگان بزرگی چون احمد بن موسی (ع) است، افزود: فرهنگ‌ شهر شیراز در روزگار ما با بزرگانی در داستان نویسی معاصر، شاعران برجسته، پژوهشگران ارجمند و معمارانی گرانقدر و بازرگانانی کوشا و خیر بازویی توانمند و قوی در توسعه پایدار به‌شمار می‌رود.
رییس جدید سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز شورای شهر و اعضای آن را برآمده از رای آگاهانه شهروندان و عصاره این شهر دانست که در توسعه آینده شیراز موثرند.
دکتر مرتضی جعفری عنوان کرد: شورا پشتوانه قانونی، علمی و اجرایی مدیران شهرداری خواهد بود که می‌تواند با برنامه و تعامل شیراز رابه محور توسعه مبدل کند، محوری که دستگاه‌های دولتی مدیران شهری و توانِ بخش خصوصی شهر شیراز را در یک برنامه جامع توسعه شهری هماهنگ و در جهت راهبردهای برنامه توسعه فرهنگی همراه سازد.

بازتعریف مکتب شیراز در سازمان فرهنگی پیگیری شود
رئیس پیشین سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در این آیین ابراز داشت: بالندگی در سیستم به این معناست که هرکس کاری تخصصی ارائه کند و از آن دفاع کند و افراد بتوانند حرف تخصصی خود را در سیستم بزنند.
دکتر ابراهیم گشتاسبی‌راد با اشاره به ایجاد شورای نظارت بر  تبلیغات در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز بیان کرد: با تشکیل این شورا خطا در امر محتوایی تبلیغات شهری به حداقل رسید.
معاون پیشین شهردار شیراز تقسیم کار زیربنایی را یکی از اصول اساسی فعالیت در سازمان فرهنگی برشمرد و اظهار داشت: بازتعریف شیراز در چارچوب اندیشه مکتب شیراز از اهدافی اساسی است که باید توسط این سازمان پیگیری شود.
وی با تاکید بر ایجاد تعامل بین بخشی گفت: تعامل بین بخشی باید در حوزه فرهنگی به صورت کار مشترک صورت گیرد و این مهم هم اکنون آغاز شده و تجربیات خوبی را رقم زده است.

پیوند اخوت هنرمندان، فرهنگوران و ادیبان با سازمان فرهنگی ادامه می یابد
سیروس رومی پیشکسوت رسانه، پژوهشگر تاریخ و فعال حوزه فرهنگی شیراز نیز در این مراسم با بیان اینکه سابقه فعالیتی دکتر جعفری به دلیل قرابت با صبغه فرهنگی و هنری شهر شیراز مایه امیدواری است، گفت: جذب نیروهای فرهنگی امیدآفرین در شهرداری از مهمترین اقدامات این دوره از شهرداری بوده است.
رومی با بیان اینکه اگر می خواهیم شیراز ماندگار و سرافراز باشد باید به زیرساخت های فرهنگی آن توجه بیشتری شود، افزود: پیوند اخوت هنرمندان، فرهنگوران و ادیبان با دکتر جعفری رییس جدید سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی ادامه پیدا می کند تا در این عرصه به نتیجه مطلوبی برسیم و امیدوارم دکتر جعفری تعامل خوبی با هنرمندان داشته باشند.
این ادیب، شاعر و پژوهشگر نامی عرصه هنر و ادبیات اضافه کرد: ضروری است شیراز با همکاری تمامی نهادهای متولی عرصه فرهنگ و هنر به اوج برسد.
بر اساس این گزارش، پیش از این دکترگشتاسبی راد معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز بود و هم اکنون با حکم شهردار شیراز، دکتر مرتضی جعفری به سمت معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز منصوب شده است.
مرتضی جعفری دارای مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز است. از جمله سوابق وی می توان به مشاور کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر شیراز، مشاور رییس شورای اسلامی شهر در امور دانشگاه‌ها، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی و عربی و عضو شورای پژوهشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز اشاره کرد.
از جمله سوابق فرهنگی جعفری می توان، راه اندازی کانون ادبی، برگزاری همایش های مختلف در حوزه فرهنگی و ادب اشاره کرد. همچنین مرتضی جعفری مولف کتب و مقالات علمی - تخصصی در حوزه فرهنگی و ادبیات فارسی نیز است.
لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات