دیدار مسؤولان مرکز پژوهش‌های شورای شهر شیراز با نماینده ولی فقیه در استان فارس

دیدار مسؤولان مرکز پژوهش‌های شورای شهر شیراز با نماینده ولی فقیه در استان فارس

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر شیراز، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در این دیدار با تقدیر از رئیس شورای شهر شیراز و سایر اعضای شورا برای راه‌اندازی مرکز پژوهش‌ها، گفت: نیاز به تبیین مبانی علمی مسائل مختلف ازجمله در حوزه مدیریت شهری به خوبی توسط شورای شهر شیراز تشخیص داده شد و بسیار حرکت ارزشمندی است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به پیشرفت‌های نظام جمهوری اسلامی در حوزه پژوهش، به رقابت سالم تمدن ایران و یونان باستان اشاره و تصریح کرد: واقعیت این است که بسیاری از مسائل علمی امروز ریشه در تمدن دیرینه ایران ما دارد اما امروز ما ناچاریم در برخی از همان مسائل از اساتید غربی استفاده کنیم زیرا تمدن اروپا در ادامه تلاش و استفاده بیشتری از یافته‌های علمی و پژوهشی کرده‌اند.

دژکام مدیریت مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر را به مثابه خشت اول یک بنای ماندگار توصیف کرد و افزود: توقع این است که مدیر یک مجموعه نوپا ساختارها را از ابتدا به درستی تعریف کند و در پیشبرد امور تناسب بین واقعیت‌ها و قراردادها را به خوبی ترسیم کند.

امام جمعه شیراز با اشاره به چهارچوب‌های امر پژوهش، تصریح کرد: انتظار دارم که هر مرکز پژوهشی ازجمله مرکز پژوهش‌های شورای شهر شیراز از هرگونه پژوهش‌سازی فاصله بگیرد زیرا این اقدام نوعی دزدی است.

وی تأکید کرد: باید دقیقاً مشخص باشد که نقش و سهم هر مدیر شهری در پژوهش‌ها چیست و مسؤولان و دستگاه‌ها در کجای این پازل قرار می‌گیرند.

آیت‎الله دژکام رعایت اخلاق را از دیگر الزامات یک پژوهش خوب دانست و اضافه کرد: مدیر مرکز باید با همت عالی خود ملاحظات اخلاقی هر طرح پژوهشی را هم ببیند و هر کار پژوهشی که انجام می‌شود، به پیوست اخلاقی آن هم توجه کند.

وی خواستار توجه بیشتر به نگاه فلسفی به مقوله شهر و شهرنشینی شد و بیان داشت: در شهرسازی کار مهندسی و اجرای مسائل ریز لازم است اما نگاه کلانی که می‌خواهد بر شهر حاکم شود در بخش ملاحظات فلسفی شکل می‌گیرد که امروز جنبه‌های جامعه شناختی نیز به آن اضافه می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأکید بر اهمیت حمایت از مدیر مرکز پژوهش‌ها برای برندسازی درست از این مرکز تصریح کرد: اگر این حمایت صورت نگیرد کسی در شهرداری حرف مرکز را گوش نمی‌کند.

دژکام اضافه کرد: امروز در استان فارس با معضلی درگیر هستیم که بچه‌های استان ما در سطح ملی به چشم نمی‌آیند در حالی‌که نیروهای توانمندی در این استان حضور دارند و معتقدم تا این مرکز برند نشود کسی به نتیجه پژوهش‌های آن نیز توجه نخواهد کرد.

امام جمعه شیراز ثبات در کار را نیاز مهمی برای مراکز علمی و پژوهشی دانست و خاطرنشان کرد: حتی اگر اعضای شورا و مدیریت‌ها در شهرداری تغییر کند حیثیت حضور پژوهش‌گران این مرکز باید به گونه‌ای باشد که هر ساعت به بازی گرفته نشود.

دژکام راه‌حل این موضوع را استفاده از افراد توانمند همه جناح‌ها عنوان کرد و گفت: مراکز علمی و پژوهشی باید کنار هم نشستن دیدگاه‌های مختلف را به بقیه یاد دهد و این کار یک ایثاری می‌خواهد که بنده همت عالی برای انجام این ایثار را در دوستان شورای شهر شیراز می‌بینم.

وی خطاب به اعضای شورای شهر و سرپرست مرکز پژوهش‌ها تأکید کرد: کسی را که در کار خود خبره است اما دیدگاهش با شما متفاوت است، به عنوان همکار در کنار خود قرار دهید تا تجربیات مختلف در اداره‌ی شهر ضایع نشود و با همکاری دلسوزانه دست به دست بین هر دیدگاهی بچرخد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه نیروی علمی و توانمند به سادگی به دست نمی‌آید که بخواهیم بر سر آنها معامله کنیم، تصریح کرد: اگر بنا باشد هر مدیریتی صرفا به تیم خود و هم حزبی‌های خود نگاه کند، شرایطی پیش می‌آید که متأسفانه امروز شاهد هستیم و این بزرگ‌ترین لطمه‌ای است که کشور ما می‌خورد.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه باید یاد بگیریم همدیگر را حذف نکنیم، افزود: باید فضای گفت‌و‌گوها را باز کنیم و از ذهن‌های بسته‌ای که متاسفانه شهر را رنج می‌دهد به سمت یک فضای تفکر آزاد و باز برویم که همه را ان‌شاالله بهره‌مند کند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با یادآوری این نکته که شیراز از دیرباز بر همه افکاری که در جهان موجود است گشودگی داشته و بسته نبوده است، خاطرنشان کرد: گاهی در یک مقطع‌هایی ولو محدود به نحوی همه چوب خوردند و امروز باید دوباره مانند قبل فضا را باز کنیم و مجال گفت‌و‌گو را ایجاد کنیم.

برپایه این گزارش؛ «سید عبدالرزاق موسوی» رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در ابتدای این دیدار به ارائه گزارشی از روند راه‌اندازی و فعالیت رسمی مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر شیراز پرداخت.

وی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌ها در همان روزهای نخست به تعریف ساختارها اقدام کرد، افزود: هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز نیز طرح‌ها و لوایحی را که نیاز به بررسی عمیق‌تری دارند به مرکز پژوهش‌ها ارجاع می‌دهند تا نتیجه‌ی نظرات کارشناسی و پژوهش‌محور مرکز را در بررسی نهایی طرح‌ها و لوایح اِعمال کنند.

موسوی با اعلام اینکه مرکز پژوهش‌های شورا در جلسات اخیرخود از میان بالغ بر 200 پیشنهاد، 14 اولویت پژوهشی را تعیین کرده است، افزود: این اولویت‌ها در ادامه در دستور کار مرکز پژوهش‌ها قرار خواهد گرفت و اقدامات مربوط به فراخوان و بحث‌های اجرایی نیز در شورا حمایت خواهد شد.

رئیس شورای شهر شیراز در پایان تأکید کرد: ما از مرکز پژوهش‌های شورا خواسته‌ایم که در پژوهش‌های خود به سمتی حرکت کنند که از ظرفیت‌های گسترده‌ی پژوهشگران جوان در مقاطع تحصیلی بالا در دانشگاه‌های شیراز استفاده شود و انشاءالله این موضوع نیز محقق خواهد شد.

داریوش ستایش‌گر سرپرست مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این دیدار با اشاره به حمایت خوب صورت گرفته برای جدی‌تر شدن فعالیت این مرکز، گفت: البته در ابتدای فعالیت مرکز پژوهش‌ها عمده‌ی تمرکز خود را بر گسترش زیرساخت‌ها و تثبیت مرکز در معادلات مدیریت شهری بنا نهادیم اما در همین مدت سه ماهه، بیش از 70 نظر کارشناسی به شورای شهر ارائه کرده‌ایم.

وی مسأله‌محوری و تعریف درست از یک مسأله را از جمله نواقص مدیریت شهری در ادوار مختلف دانست و تأکید کرد: گاهی مدیران شهری ما درگیر حل درست یک مسأله غلط می‌شوند که هم باعث اتلاف هزینه‌ها می‌شود و هم تأخیر در رسیدن به اهداف مدیریت شهری.

ستایشگر تصریح کرد: به عنوان نمونه شاهد هستیم که هزینه‌های بسیار زیادی برای کاهش ترافیک هدر می‌رود و نتیجه‌بخش هم نیست در حالیکه اگر مسأله به درستی تعریف شود فراتر از این حد عمل می‌شود.

سرپرست مرکز پژوهش‌های شورای شهر شیراز در پایان خواستار حمایت از این مرکز نوپا شد و اظهار امیدواری کرد که در کشوری که منابع بسیار زیادی وجود دارد با تصمیم‌گیری‌های درست زندگی بهتری برای مردم رقم زده شود.

در ادامه این دیدار، «نواب قائدی» عضو شورای شهر شیراز و عضو هیأت امنای مرکز پژوهش‌ها نیز با بیان اینکه در دوره‌های گذشته طرح‌ها و لوایح زیادی تصویب و اجرا شده، تأکید کرد: انتظار ما این است که مرکز پژوهش‌ها بتواند با استفاده از ظرفیت‌های علمی شیراز اقدامات مدیریت شهری را به سمت اصولی و علمی سوق دهد.

«علی ناصری» عضو دیگر هیأت امنای مرکز پژوهش‌های شورای شهر شیراز نیز گفت: یکی از مسائلی که این مرکز مدنظر قرار می‌دهد بیش از مسائلی که شهرداری به آنها مبتلا است دغدغه و خواست مردم است.

این عضو شورای شهر شیراز با اشاره به وجود معضلاتی همچون حاشیه‌نشینی، کاهش امید به زندگی، آسیب‌های اجتماعی و ضعف در هوشمندسازی شهر، تصریح کرد: شیراز با وجود تمام زیبایی‌هایی که دارد در برخی از زمینه‌ها از معضلات زیادی هم رنج می‌کشد که به اعتقاد من اولویت‌های مرکز پژوهش‌ها بخش قابل توجهی از این معضلات را هدف قرار گرفته است.

«فرشاد خونجوش» عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز و عضو هیأت امنای مرکز پژوهش‌ها نیز با بیان اینکه تغییر شرایط زندگی در شهرها، بومی شدن پژوهش‌ها را می‌طلبد اظهار داشت: ما در مرکز پژوهش‌ها تلاش کردیم تا اولویت‌های تعیین شده هم با پاسخگویی به نیازهای بومی برای شهروندان شیراز عینی و قابل لمس باشد و هم در سریع‌ترین زمان ممکن به بازدهی منتج شود.

«کاوه فتاحی» عضو هیأت علمی دانشگاه و عضو شورای پژوهشی مرکز پژوهش‌ها، شیراز را شهری خاص در تاریخ کشور توصیف کرد و اذعان کرد: اشتباهی که همواره در مدیریت‌های شیراز وجود داشته این بوده که طرح‌ها و ایده‌ها را با شرایط این شهر تطبیق نمی‌دادند؛ در حالیکه نباید فراموش کنیم که نسخه‌ای که به عنوان مثال در زمینه‌های هوشمندسازی برای شهرهای توکیو یا پاریس یا حتی تهران نوشته می‌شود برای شهر خاصی همچون شیراز نتیجه‌بخش نیست.

«محمود ناصری» عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز و عضو شورای پژوهشی مرکز پژوهش‌ها نیز به توان علمی و پژوهشی در پارک علم و فناوری شیراز اشاره کرد و خواستار ارتباط بیشتر با این پارک در راستای استفاده کاربردی از ظرفیت‌های پژوهشگران و فناوران شیراز شد.

«مریم سروش» عضو هیأت علمی و معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی و عضو شورای پژوهشی مرکز پژوهش‌های شورای شهر شیراز نیز با اظهار نگرانی در خصوص کوتاه‌مدت بودن جامعه مدیریتی، گفت: باید کاری کنیم که پژوهش‌هایی که انجام می‌شود قائم به شخص نباشد و با تغییر مدیریت‌ها دچار آسیب نشوند.

«کوروش استوارسنگری» عضو دیگر شورای پژوهشی مرکز پژوهش‌های شورای شهر شیراز نیز شهر را پیچیده‌ترین سیستم مدیریت شهری توصیف کرد و گفت: توقع این است که مقامات و صاحبان تریبون در هر سطحی هیچ حرفی بدون تحقیق و پژوهش مطرح نکنند چرا که واقعیت این است هر موضعی درست یا غلط در چرخه‌ی شهر و مدیریت آن اثرگذار است.

محمدعلی راضی، معاون برنامه‌ریزی شهرداری شیراز و عضو شورای پژوهشی مرکز پژوهش‌های شورای شهر هم به ضرورت برنامه‌ریزی مسأله‌گرا در شیراز اشاره کرد و گفت: بر اساس یک گفته‌ی معروف صاحب‌نظران اگر ما بتوانیم 20 درصد مسائل مهم را شناسایی کنیم و توان خود را بر روی حل آن‌ها بگذاریم در عمل 80 درصد مشکلات را حل خواهیم کرد.

وی در پایان تأکید کرد: به اعتقاد من اگر تصمیم اشتباه یک پزشک جان یک انسان را در خطر می‌اندازد اما تصمیم اشتباه یک مدیر شهری می‌تواند تمام شهر را نابود کند و از این رو مسأله بهبود مدیریت یک کلان‌شهر بسیار مهم است.

پایان خبر/

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر شیراز

    منبع خبر

    شورای شهر شیراز

    شورای شهر شیراز یک شورای شهر در شهر شیراز می باشد

      نظرات