یک کارشناس:  وزارت مسکن نباید وارد مساله اجاره‌بها می‌شد

یک کارشناس: وزارت مسکن نباید وارد مساله اجاره‌بها می‌شد

یک کارشناس مسکن گفت: نباید وزارت مسکن در بحث‌های اجاره‌بها وارد شود، چرا که ضمانت اجرایی ندارد.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی شاه‌نوش - کارشناس مسکن، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بخش‌نامه‌هایی که وزارت مسکن به بنگاه‌دارها داده بود، بیان کرد: کنترل قیمت اجاره‌بها باید به شهرداری‌ها و شورای اسلامی شهرها واگذار شود تا آن‌ها به طور مستقیم در این زمینه وارد عمل شوند.

وی افزود: در سایر نقاط دنیا، این وظیفه شهرداری‌ها و شوراهای شهرهاست که بر وضعیت اجاره‌بها نظارت کنند، چرا که از وضعیت شهرشان با خبرترند.

این کارشناس درباره رکود حاکم بر بازار مسکن اظهار کرد: رکود بازار مسکن به عوامل بسیاری مرتبط است؛ بر خلاف سرمایه‌گذاری دولت در بخش مسکن مهر، هنوز ثمردهی آن به صورت واقعی انجام نشده و نتوانسته به طور کامل در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد. از طرفی طی زمانی که در بخش مسکن مهر تسهیلات واگذار می‌شده به بخش‌هایی غیر از مسکن مهر که در سطح شهرها بوده کمتر تسهیلات اختصاص داده شده و مشکلاتی را در بازار مسکن ایجاد کرده است.

شاه‌نوش ادامه داد: متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم بافت‌های فرسوده شهرها را به صورت فعال در اختیار مسکن واقعی مردم قرار دهیم.

وی درباره تاثیر مسکن مهر بر بازار مسکن و اجاره گفت:‌ اگر مسکن مهر تا اواخر نیمه اول سال واحدهایی را که قول راه‌اندازی‌شان را داده بود، وارد چرخه بهره‌برداری کند احتمال دارد بخشی از رکود بازار مسکن بهبود یابد و وضعیت اجاره‌بها بهتر شود، اما اگر ساخت‌های مسکن مهر، یعنی تاسیسات خدماتی آن انجام نشود در بخش مسکن، به ویژه بازار اجاره، مشکلاتی را خواهیم داشت.

این کارشناس همچنین با بیان این‌که هنوز اقدام جدی‌ جهت ارائه تسهیلات به بخش انبوه‌سازان مسکن صورت نگرفته است، خاطر نشان کرد:‌ باید تسهیلاتی در اختیار انبوه‌سازان قرار گیرد تا بتوانند نیاز دهک‌های بالاتر که متقاضی مسکن مهر نیستند را رفع کنند.

شاه‌نوش در پایان افزود: با توجه به این‌که وزارت مسکن و وزارت راه ادغام شده‌اند، باید در زمینه کوچک‌سازی سازمان‌های مسکن و شهرسازی، رفتن به سمت خصوصی‌سازی و اصل ۴۴ قانون اساسی، بیشتر فعالیت کنند. درحال حاضر وزارت راه و مسکن بسیار گسترده شده است لذا کنترل و برنامه‌ریزی برای آن سخت‌تر از گذشته خواهد بود و باید در زمینه خصوصی‌سازی فعال‌تر عمل کنیم.

 

 

    نظرات