کیفیت آب پایین دست سد گتوند علیا مناسب است

کیفیت آب پایین دست سد گتوند علیا مناسب است

www.BanaNews.irمدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: با گذشت حدود ۱۰ روز از آبگیری مرحله اول سد گتوند علیا، کیفیت آب پایین دست این سد بسیار مناسب است و این امر مطابق پیش بینی های انجام شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)به نقل از وزارت نیرو، 'سیدمحمدرضا رضازاده' اظهار داشت: هم اکنون ۲۸۰ میلیون مترمکعب آب در پشت سد گتوند ذخیره شده و ظرف دو تا سه ماه آینده، مرحله دوم آبگیری این سد آغاز می شود.

رضازاده تصریح کرد: کیفیت آب سد گتوند در زمان کنونی مناسب است و پوشش سازند گچساران نیز وضعیت ثابتی دارد و این پوشش تاکنون بر اساس انتظار ما عمل کرده است.

یادآور می شود، پیش از این مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اظهار داشته بود که با آبگیری سد گتوند علیا نه تنها خط بطلانی بر روی تمام ادعاها در زمینه تاثیر سوء آن بر کیفیت آب کارون کشیده می شود بلکه این امر یک پاسخ عملی و قاطع به جوسازی های بی مورد در این زمینه است.

همچنین با هدف عدم تاثیرگذاری سازند گچساران بر کیفیت آب کارون و شوری آن، نه تنها فروچاله های موجود در این سازند با تزریق یک میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب خاک و بتون پر شده اند بلکه بیش از هفت میلیون مترمکعب عملیات خاکریزی نیز بر روی این سازند انجام شده است.

رضازاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در روز آبگیری مقدماتی سد گتوند، رییس جمهوری بر لزوم اجرای عملیات باقی مانده در حوزه کارون چهار و سرعت بخشیدن به پروژه های سدسازی در کشور تاکید کرد که ضروری است توجه ویژه ای به این امر داشته باشیم.

وی همچنین با بیان اینکه آب بالادست سد گتوند بیش از حد رها شده، علت آن را تولید برق بیشتر دانست و بر لزوم همکاری و هماهنگی میان بخش های آب و برق کشور تاکید کرد.

رضازاده خاطرنشان کرد: احداث سد گتوند علیا یکی از کارهای بزرگ و نادر در صنعت سدسازی جهان است و امیدواریم با کمک مشاوران، مهندسان و متخصصان این پروژه را به خوبی جلو ببریم.

یادآور می شود، طرح سد و نیروگاه گتوند علیا در ۱۸۰ کیلومتری رودخانه کارون و ۲۵ کیلومتری شمال شوشتر و در نزدیکی شهر گتوند واقع شده است.

مخزن سد گتوند علیا دومین مخزن بزرگ در میان سدهای کشور پس از کرخه را داراست و از سویی بزرگترین مخزن سدهای حوضه رودخانه کارون به شمار می رود.

مرحله اول آبگیری این سد با حضور ریاست جمهوری روز ششم مرداماه جاری آغاز شد.

 

 

    نظرات