بی خانمان‌ها در پی یک سقف

بی خانمان‌ها در پی یک سقف

www.BanaNews.irسقف وام خرید مسکن در حالی دو میلیون تومان افزایش یافته و اکنون با سقف اوراق حق تقدم بانک مسکن برابری می‌کند بررسی‌ها نشان از افزایش تمایل به اوراق دارد و کارشناسان این بخش همواره بر لزوم افزایش تسهیلات خرید مسکن تاکید می‌کنند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در کشورهای اطراف ایران مانند ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی کشورهای اروپایی و امریکایی سقف تسهیلات بانکی برای تولید مسکن به ۹۰ درصد هم می‌رسد .این درحالی است که متوسط تسهیلات خرید مسکن در کشور ما بنا به اعلام یک دست‌اندر کار این بخش کمتر از ۱۵ درصد است.

و به همین دلیل است که کارشناسان با اشاره به این‌که تسهیلات ۱۸ میلیون تومانی به دلیل عدم تناسب درآمد مردم با قیمت ملک ،برای خرید یک واحد مسکونی کافی نیست و دردی را دوا نمی‌کند بر لزوم افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن تا ۸۰ الی ۹۰ درصد قیمت ملک با سود پایین و دوره باز پرداخت طولانی تاکید کرده و اعلام می‌کنند این الگو که در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند مفید باشد. اگرچه دولت این الگو را در طرح مسکن مهر به کار گرفته است و تا ۸۰ درصد هزینه ملک را تسهیلات پرداخت می‌کند اما همانطور که بارها اعلام شده است دولت باید سایر متقاضیان را نیز در نظر بگیرد.اقشار متوسط و رو به بالای جامعه نیز به مسکن نیاز دارند و طرح مسکن مهر نمی‌تواند پاسخگوی نیاز آنها باشد.

در این راستا مصوبه افزایش دو میلیون تومانی تسهیلات خرید مسکن در حالی با گذشت بیش از پنج ماه از آغاز سال تا پایان هفته توسط بانک مرکزی به بانک مسکن ابلاغ می‌شود که مراجعه به بازار نشان می‌دهد تاثیرچندانی در افزایش توان مالی متقاضیان ندارد؛چرا که بررسی قیمت‌ها در بازار خرید و فروش مسکن نشان می‌دهد در تهران هزینه خرید هر متر مربع واحد مسکونی در مناطق جنوبی شهر حدود یک میلیون تومان و در مناطق مرکزی و شمالی از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون تومان متغیر است. البته واحدهای مسکونی با قیمت‌های بالاتری نیز در شهر تهران وجود دارد که به نظر نمی‌رسد خریداران آنها از این نوع تسهیلات استفاده کنند.

اگرچه در شرایط فعلی با تبدیل تسهیلات ساخت بافت‌های فرسوده و مسکن مهر به تسهیلات خرید یک اقدام مناسب است و توانسته به افزایش قدرت خرید متقاضیان مسکن کمک کند اما به نظر می‌رسد اگر دولت در کلیه ساخت و سازها تسهیلات را به گونه‌ای در نظر بگیرد که که امکان تبدیل آن به فروش اقساطی با اقساط بلند مدت وجود داشته باشد آنگاه این امر می‌تواند به افزایش توان مالی خریداران نیز کمک کند.

بنابراین به نظر می‌رسد چاره مشکل مسکن در کشور توجه صرف به طرح مسکن مهر و ارزان شدن قیمت مسکن که به نظر ناشدنی است، نیست، بلکه بانک‌ها باید با حمایت از مردم قدرت خرید را برای آنان ایجاد کنند.

 

 

    نظرات