فرودگاه‌ زیاد داریم هواپیما کم

فرودگاه‌ زیاد داریم هواپیما کم

www.BanaNews.irیک کارشناس حمل و نقل گفت: برخی از پروژه‌ها بدون مطالعات اقتصادی قبلی و بررسی های لازم به اجرا در می‌آیند. برای نمونه تعداد فرودگاه‌هایی که در کشور وجود دارد، بسیار بیش‌تر از کشور‌های اروپایی است، اما هر فرودگاهی به تعداد کافی هواپیما ندارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سید حسن موسوی‌نژاد - کارشناس حمل و نقل، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره‌ی علل طولانی‌شدن پروژه‌های وزارت راه گفت: اعتبار تخصیص داده شده به پروژه‌ها، بسیار کمتر از اعتبار مورد نیاز آنهاست؛ یعنی سقف پروژه‌های مصوب ارتباط مستقیمی با اعتبار دستگاه مربوطه ندارد. همچنین کنترل‌هایی که در گذشته در سازمان مدیریت وجود داشته، در حال حاضر کمتر شده است.

وی ادامه داد: نمی‌توان گفت نباید پروژه‌های جدید تا تمام‌شدن پروژه‌های قدیمی شروع نشود، اما باید پروژه‌های اولویت‌بندی شده را در سقف اعتبارات قرار دهند. هرچقدر که زمان اجرای پروژه کمتر باشد، از هزینه‌ها کاسته شده و منافعش برای مردم بیشتر می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: گاهی اوقات برای تکمیل پروژه‌های سابق، پروژه‌های جدیدی به اجرا در می‌آیند و به دلیل سایر اتفاقاتی که به وقوع پیوسته یا نقصی که در مطالعات قبلی وجود داشته، پروژه‌ی جدید را نمی‌توان کاملا نقض کرد، ولی در هر صورت تکلیف پروژه‌های قدیمی باید روشن شود.

این کارشناس حمل و نقل در پایان با بیان این‌که بخش زیرساخت در کشور‌ ما خیلی درآمدزا نیست، خاطر نشان کرد: نباید انتظار داشت که برخی از بزرگراه‌ها با گرفتن عوارض به تنهایی بتوانند هزینه ها را پوشش دهند. در واقع باقیمانده‌ی هزینه‌ی زیرساخت در بخش جاده‌ای، ریلی و هوایی هزینه‌هایی هستند که اگر بخش خصوصی در آن سرمایه‌گذاری کند، هزینه‌اش تامین می‌شود.

 

 

    نظرات