ساختمان خانه هنر تبریز؛ تکه‌ای جدا مانده از کاخ شهرداری تبریز

ساختمان خانه هنر تبریز؛ تکه‌ای جدا مانده از کاخ شهرداری تبریز

شهریار تبریز: ساختمانی باشکوه و تاریخی متعلق به دوره پهلوی اول که با گذشت سالهای زیاد در قلب تبریز همواره کاربری خود را با عناوین مختلف حفظ کرده و در برهه‌های گوناگون تاریخی استوار باقی مانده است.

بنای این مجموعه در سال ۱۳۱۸ شمسی هم‌زمان با کاخ شهرداری تبریز در زمینی به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع احداث شده و دارای زیر بنایی حدودا ۲۸۶۰ متر مربع است. این ساختمان تاریخی پیش از این به عنوان کتابخانه ملی تبریز مورد استفاده قرار می‌گرفته و در سال ۱۳۷۸ هجری‌شمسی با شماره ۲۴۹۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

هر چند در ابتدا این ساختمان محل استقرار انجمن شهر بود ولی در طول سالها بارها و بارها تغییر کاربری داد.

از دیدگاه معماری، پلان این ساختمان دارای سه بخش است که بخش میانی به عنوان سالن و بخش های جنوبی و شمالی به اتاق‌های مورد نیاز تقسیم شده اند.

موزه کاریکاتور تبریز

بدنه بیرونی از نوع سنگ محلی اسپراخون و دارای حجاری‌های چشمگیری می‌باشد که از لحاظ معماری شبیه و در بیشتر موارد مشابه عمارت شهرداری است. بخصوص طاقهای پنجره‌ها و کنگره‌هایی با نقش گل در انتهای دیوارها که می‌توان به عنوان تکه جداشده ساختمان شهرداری از آن یاد کرد.

سالن آمفی تئاتر موجود در این ساختمان با معماری قدیمی و گچبری‌های منحصربه‌فرد جهت اجرای تئاتر، موسیقی و همایش‌های فرهنگی و هنری با ظرفیت بیش از ۳۵۰ نفر است. همچنین یک سالن جنبی انتظار ۲ عدد سالن ویدئو آرت و نقد و بررسی با ظرفیت هرکدام ۶۰نفر در زیر زمین قسمت غربی ساختمان با معماری و سبک سنتی قرار گرفته ‌است.

موزه کاریکاتور تبریز

به سبب قدمت بنا و استفاده از آن در طول سال‌ها، این ساختمان دچار آسیب‌هایی شده بود که در سال‌های اخیر ضمن وفادارای به سبک معماری، ساختمان مورد بازسازی قرار گرفته است.

سنگبری نما با سنگ اسپراخون، عایق‌کاری و کف‌سازی برای تراس جنوبی، اجرای طاق ضربی برای پوشش کف سالن‌ها و اجرای کانال نم ‌زدا در ضلع شمالی از جمله اقداماتی است که در راستای ترمیم و بازسازی این بنا انجام یافته است.

بله؛ با تمام شباهات های موجود بین این ساختمان و عمارت ساعت تبریز راحت تر می توان این دو مجموعه را دو تکه جدا مانده از یکدیگر عنوان کرد. بناهایی که روح تاریخ و هنر در آنها دمیده شده و هر کدام خاطراتی بسیار از روزگاران گذشته و بالا و پایین های روزگار در خشت خشت خود حفظ کرده اند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات