حساسیت شورا بر تأمین بودجه تکمیل پروژه‌های مناطق  ...

حساسیت شورا بر تأمین بودجه تکمیل پروژه‌های مناطق ...

حساسیت شورا بر تأمین بودجه تکمیل پروژه‌های مناطق شهرداری

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، محمدحسین ودیعی با اشاره به بررسی پروژه‌های عمرانی در حال اجرا در مناطق بابیان این مطلب گفت: از آنجا که شهرداری‌های منطقه در میدان کار حضور داشته و به نیازهای محلات اشراف کاملی دارند لذا تشخیص‌های دقیق‌تری دارند و مسائل و مشکلات محلات و معابر و مردم را بهتر درک کرده و به آن‌ها آگاه هستند، لذا پروژه‌های در حال اجرا توسط شهرداری‌های منطقه برای شورا دارای اهمیت بالایی است.

وی با اشاره به اینکه بر طبق روال، مناطق هرساله پیشنهاد‌های خود را برای پروژه‌های عمرانی سال آینده به حوزه ستادی اعلام می‌کنند و در بخش‌های مختلف معاونت‌های حمل‌ونقل و عمران، شهرسازی، خدمات شهری و فرهنگی و اجتماعی بررسی می‌شود، گفت: گاهی اوقات برخی پروژه‌های مناطق با تأخیر یا کندی مواجه می‌شود که این مشکل نه از سر کم‌اهمیتی آن‌ها بلکه به دلیل محدودیت‌های بودجه است.

به گفته وی، ازآنجاکه پروژه‌ها در معاونت‌های مربوطه بررسی و سپس به حوزه برنامه‌ریزی ارجاع می‌شود، در حوزه معاونت برنامه‌ریزی باید بین پروژه‌ها و منابع ورودی تعادل ایجاد کرده و بین منابع و پروژه‌ها تعادل برقرار شود تا بتوان با روال منطقی و سرعتی مناسب پروژه‌ها را آغاز کرد. لذا اینکه در هر منطقه‌ پروژه‌ای که تشخیص داده‌شده و نیاز منطقه بوده آیا امکان اجرا دارد یا خیر بستگی به منابعی دارد که بر طبق پیش‌بینی‌های شهرداری امکان جذب آن‌ها در طی سال وجود داشته باشد.

نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر مشهد افزود: اگر منابع پیش‌بینی‌شده به نسبت نیاز پروژه‌های عمرانی در مناطق شهر نباشد، معاونت برنامه‌ریزی پروژه‌های موردنیاز یا در حال اجرا را اولویت‌بندی کرده و در فازهای گوناگون مجوز اجرای پروژه‌ها را صادر می‌کند. به‌هرحال منابع شهرداری محدود است که اگر این‌گونه نبود با توجه به آنکه شهرداران مناطق از نزدیک به نیازها و ضروریات منطقه و محلات زیرمجموعه خود اشراف دارند بی‌شک موردعلاقه همه مدیران شهری خواهد بود که تمام پروژه‌های مورد تقاضای مناطق به اجرا برسد.

ودیعی ادامه داد: کمیته‌های نظارتی نیز در تعادل بخشی و اولویت‌بندی پروژه‌های مناطق می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند و در مشاورت با شهرداران مناطق و انتقال اطلاعات لازم به کمیسیون‌های شورا همچنین پیگیری جابجایی منابع برای تأمین اولویت‌های مناطق مؤثر باشند.
نهضت آسفالت؛ 6 برابر همیشه
نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ آنچه برای روکش آسفالت معابر در بودجه شهرداری دیده‌شده بود ۲۲۰ میلیارد تومان بود اما در اصلاحیه بودجه که در شورا بررسی و تصویب شد به‌صورت غیر نقد ۲۵۰ میلیارد تومان دیگر به این بودجه افزوده شد که بدین ترتیب رقم اعتبار روکش آسفالت معابر شهری مشهد به نزدیک ۶ برابر بودجه سال قبل از آن رسید و مقدمات اجرای نهضت آسفالت را فراهم کرد. در این بحث آنچه موردنیاز معاونت عمران شهرداری مشهد در سال جاری بود در کمیسیون بودجه و شورای شهر تأمین و موافقت شد و شهرداری موفق شد بخش اعظم نیازهای شهر را در این موضوع برآورده سازد.

ودیعی با تأکید بر اینکه نهضت آسفالت با درصد بالایی از موفقیت و رضایت در شهر همراه بوده افزود: بررسی بودجه ۹۹ مدتی است در کمیسیون‌های شورا آغاز شده و تا نیمه اسفندماه ادامه خواهد داشت. در این مدت احتمال آن وجود دارد به جمع‌بندی برسیم که به‌صورت متمرکز روی یک پروژه عمرانی خاص مانور داده‌شده و اقدامی مشابه نهضت آسفالت را در موضوعاتی همچون پیاده‌روسازی یا مناسب‌سازی شهر برای توان¬یابان در نظر بگیریم.

وی گفت: هرچند این موضوعات به‌صورت جاری در شهر در حال انجام است اما شاید در بررسی‌های بودجه ۹۹ به این جمع‌بندی برسیم که روی یکی از این موضوعات یا موضوعات مشابه متمرکز شویم تا در مدت حداکثر شش ماه در شهر اقدامات مؤثر و چشمگیری در آن خصوص انجام شود.

نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر مشهد یادآور شد: شهرداری اولویت‌های خود را برای اجرا و تکمیل پروژه‌های عمرانی در قالب بودجه ۱۲۷ هزار میلیارد ریالی اعلام کرده و این موضوع در کمیسیون‌های تخصصی در حال بررسی است تا در صورت نیاز به تغییر یا اصلاح مواردی از آن و تأکید بر اولویت‌های موردنظر شورا اقدام شود. در این موضوع کمیسیون‌های «عمران، حمل‌ونقل و ترافیک»، «شهرسازی و معماری»، «خدمات شهری» و «برنامه‌وبودجه» نقش مؤثری دارند تا لایحه بودجه با اولویت‌های شورا تطابق یابد. همچنین در خصوص سهمیه ۵ درصدی شوراهای اجتماعی محلات از بودجه جاری، منتظر ارزیابی و اعلام نظر کمیسیون فرهنگی هستیم تا در صورت صلاحدید و اولویت‌بندی کمیسیون، این سهم افزایش یابد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات