آثار درازمدت تخلفات کوچک در شهرها سبب مشکلات  ...

آثار درازمدت تخلفات کوچک در شهرها سبب مشکلات ...

آثار درازمدت تخلفات کوچک در شهرها سبب مشکلات فراوان شده است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، سیدمسعود ریاضی با اشاره به آثار درازمدت تخلفات کوچک از قواعد شهری، در سطح شهرهای بزرگ گفت: در حال حاضر به‌وفور شاهد آن هستیم که تخلفات گذشته از قوانین وضع‌شده در حوزه شهرسازی سبب مشکلات فراوان شده و شهر و شهروندان را با گره‌های کاری مواجه ساخته است.

وی با اشاره به اینکه در جلسه گذشته کمیته نظارتی در منطقه 2 شهرداری مشهد، پرونده‌ای وجود داشت که ازلحاظ مشکل شهرسازی با قواعد جاری سنخیتی نداشته ادامه داد: برای رفع مشکل چنین پرونده‌هایی و پیشگیری از بروز مشکل برای پلاک‌های مجاور نیاز به بررسی فراوان و مشاوره و سپس تصمیم‌گیری است که زمان و هزینه بسیاری به نهادهای خدماتی شهر تحمیل کرده، شهروند و ارباب‌رجوع را دچار مشکلاتی ازجمله تأخیر در اجرای پروژه، خواب سرمایه، بدقولی به مشتریان و... می‌کند.
نکته مهم آنجاست که در این پرونده حتی کمیسیون «ماده صد» نیز رأی بر قلع بنا داده و ازآنجاکه در کمیته نظارتی تلاش و اولویت آن است که برای رفع مشکل شهروندان و مؤدیان در حد امکان راهکارهای مناسبی اندیشیده شود لذا در این پرونده به‌خصوص نمی‌توانستیم با توجه به رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ راه‌حل مناسبی پیشنهاد کنیم.

به گفته ریاضی، تفکیک‌های غیرمجاز در محلات مختلف شهر که ضوابط شهرسازی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و همچنین عدم رعایت طرح‌های شهری در اجرای پروژه‌های عمرانی و ساختمانی، در بلندمدت سبب بروز چنین مشکلاتی می‌شود که عده‌ای از شهروندان را به دردسر می‌اندازد.

نایب‌رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد یادآور شد که به‌هرحال در قواعد شهرسازی هرچند با کلیات عمومی سروکار داریم اما همیشه استثنائاتی نیز در عمل به چشم می‌خورد و نمی‌توان قانونی وضع کرد که تمام استثنائات را پوشش دهد، هرچند در تقابل با موضوعات خاص، نیاز به تدبیر در همان موضوع وجود دارد که البته زمان بسیاری نیز برای حل آن‌ها موردنیاز است اما این واقعیت کتمان ناپذیر است که بسیاری از گرفتاری‌های قانونی شهروندان از ریشه‌های تخلفات قدیمی نشات می‌گیرد.

وی تأکید کرد: باید این نگرش فرهنگی در بین مردم تبیین شود که اگر بر مدار صحیح قرار بگیریم و همه قوانین را به‌درستی اجرا کنیم، قوانینی که پس‌از این به تصویب می‌رسد و برنامه‌ریزی‌هایی که بعداً برای شهر انجام می‌دهیم دارای مبانی محکم‌تر و استوارتری خواهد بود.
ولی هنگامی‌که یک سیستم آشفته را تحویل گرفته و ناچاریم روی آن طرحی بگذاریم نقاط ضعف بسیاری در آن پدید می‌آید. لذا هر چه به‌مرور زمان مجموعه شهر قانون‌مدارتر شود مطمئناً استثنائات ازاین‌دست کمتر و کمتر خواهد شد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات