فروش و اجاره واحدهای مسکونی در شهرهای شمالی

فروش و اجاره واحدهای مسکونی در شهرهای شمالی

www.BanaNews.irتوریستی بودن برخی از شهرهای شمالی باعث شده تا هر ساله میزان چشمگیری از معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی در فصل تابستان، توسط مسافران همیشگی به‌این شهرها صورت گیرد و از سوی دیگر ‌این موضوع دلیلی بر افزایش حجم آپارتمان‌های مسکونی و همچنین کاهش تعداد ویلاهای مسکونی شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حجم متقاضیانی که در شهر‌های دیگر سکونت دارند اما در نظر دارند واحدی را در یکی از شهرهای شمالی داشته باشند و همچنین توانایی خرید ساکنان خود‌ این شهرها باعث شده تا بافت مسکونی برخی از آنها کم‌کم شباهت بافت مسکونی تهران را به خود بگیرد. یکی از مشاوران املاک فعال در شهر لاهیجان درباره وضعیت فعلی بازار خرید و فروش ویلاهای مسکونی به «دنیای اقتصاد» گفت: اکثر متقاضیان در بازار مسکن لاهیجان که توریست هستند در عوض خرید ویلا ترجیح می‌دهند یک واحد مسکونی کمتر از ۱۰۰ متر را خریداری کنند.

وی درباره علت عدم رغبت خرید ویلا توسط متقاضیان، افزود: تعداد اندک ویلا در سطح شهر از یک سو و گران بودن قیمت فروش ویلا باعث شده اکثر خریداران قدرت کافی برای خرید نداشته باشند و به همین خاطر تقاضا برای خرید واحدهای مسکونی در قالب آپارتمان افزایش یافته است.

بابایی تاکید کرد: تقاضای توریست‌ها و همچنین ساکنان در لاهیجان باعث شده تا بافت مسکونی‌این شهر نزدیک به بافت مسکونی تهران شود، زیرا اکثر مشتریان در بازار مسکن به دنبال خرید واحدهای مسکونی هستند و‌این مساله باعث شده تا مالکان با توجه به میزان تقاضا و سود حاصل، ویلاهای خود را به آپارتمان‌های مسکونی تبدیل کنند به همین خاطر مدتی است که آپارتمان‌سازی در لاهیجان رونق گرفته است و با ادامه‌این روند شاید لاهیجان شباهت زیادی به تهران پیدا کند.

این بنگاهدار درباره قیمت خرید و فروش واحدهای مسکونی در لاهیجان اظهار کرد: اکثر متقاضیان چه آنهایی که توریست هستند و چه ساکنان همین شهر به دنبال خرید واحدهای ۷۰ تا۸۰ مترمربعی هستند و بیشترین قیمت هر مترمربع آپارتمان در‌این شهر یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و کمترین قیمت پیشنهادی یک میلیون تومان است. البته قیمتی که در بازار معاملات ملکی بیشتر عرف است، متری یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است و عده‌ای از مالکان گاهی نرخ‌های بالاتری برای فروش واحدهای خود تعیین می‌کنند. وی خاطر نشان کرد: به دلیل نوع تقاضای خریداران در بازار مسکن لاهیجان همانطور که گفته شد ساخت‌وساز ویلا برای فروش صورت نمی‌گیرد مگر ‌اینکه خود سازنده، مصرف‌کننده باشد و عمر بنای اکثر ویلاهای ‌این شهر بیش از ۱۰ سال ساخت است و ‌این روزها اگر خریدارانی که تصمیم به خرید ویلا داشته باشند به ویلاهای حومه شهر مراجعه می‌کنند؛ چرا که قیمت ‌این دسته از ویلاها نسبت به ویلاهای داخل شهر به صرفه تر است. بابایی درباره آخرین نوسان اجاره بها و قیمت پیشنهادی فروش تصریح کرد: نرخ اجاره واحدهای مسکونی نسبت به سال قبل بین ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد یافته است، اما قیمت فروش در مقایسه با سال گذشته تغییر قابل توجهی نکرده است. این بنگاهدار به مستاجرانی که بودجه کافی برای خرید دارند اما مستاجرنشینی را ترجیح می‌دهند، پیشنهاد کرد: با در نظر گرفتن نوسانات قیمت فروش و اجاره‌بها، هم‌اکنون خرید از بازار مسکن بسیار ارزشمندتر از اجاره یک واحد مسکونی است.

 

 

    نظرات