جامعه زن‌مدار و مادر محور، جامعه‌ای سرشار از عدالت


به گزارش خبرگزاری ایسنا، «ونوس عامری» عضو شورای اسلامی یزد در مراسم نکوداشت مقام ستی فاطمه بانوی فعال یزد، زنان را پایه‌گذار شهرها و تمدن‌هایی در صلح و آرامش از حدود ۱۰ تا ۵ هزار سال پیش دانست و گفت: معماری، خط، صنعت، کشاورزی و خانه‌سازی را در سایه صلح رشد دادند که از این نمونه تمدن‌های مادر محور و زن محور را می‌توان تمدن ایلام و سومر نام برد.
وی تصور انسان‌های اولیه از الهه و خدا را تصاویری از زنان عنوان کرد و گفت: از انجایی که تصویر خدا به عنوان خالق و آفریننده در نظر رگفته میشد بشر اولیه خدایان اولیه را زن می‌دانست لذا جامعه در ان زمان نیز توسط زنان اداره می‌شد و جامعه مذکور سرشار از عدالت و رفاه بود.
وی افزود: در آن زمان الهه شرق ایران «آناهیتا» و الهه غرب ایران «نانایه»‌ به معنای بزرگ مادر هستی بودند  که امروزه این واژه نانایه در حالت مخفف به شکل «ننه» باقی مانده است و این مفاهیم و اسطوره‌ها نشان می‌دهد که بشر مسیر خود را در تکوین تمدن طی می‌کرد اما شهرهایی که با محور اقتصادی شکل گرفتند برای امنیت خود به قدرت مردانه نیاز داشتند و همین مسئله جوامع را به سمت مرد محوری سوق داد.
عامری زن را نبض و میزان جامعه و مجری عدالت در دوران گذشته دانست و گفت: جامعه زن مدار و مادر محور که در فلات ایران حاکم بود، جامعه‌ای سرشار از عدالت بود.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر یزد با اشاره به نابودی تمدن اسلامی در ایزه، شوش و خوزستان به عنوان محدوده‌های این تمدن توسط شورشیان آشوری، تصریح کرد: با این وجود پس از آن نیز فرهنگ این تمدن زن محور کاملا جریان داشته و زمانی که آریایی‌‌ها به ایران می‌آیند در بستر این تمدن رشد می‌کنند و در آن زمان است که اولین خدایان مرد متولد می‌شوند که یکی از آن‌ها «میترا» نام گرفته است.
وی از جایگاه زن در تمدن‌های مختلف و محدودیت‌های موجود در آن زمان یاد کرد و گفت: در زمان هخامنش، سلوکیان، اشکانیان و ساسانیان محدودیت‌های زنان به ترتیب بسیار بیشتر شد تا زمانی که اسلام متولد و زنان دوباره رشد کردند به طوری که حتی در زمان حکمت مغول‌ها، زنانی مانند ترکان خاتون به عنوان حاکم رسمی در ایران فعالیت می‌کردند.
وی در اربطه با جایگاه زنان در دوران بعد از انقلاب هم گفت: پس از انقلاب نیز فضای امنی ایجاد شد و زنان عرصه فعالیت‌های خود را باز یافتند.
این مسئول تاکید کرد: بدنه و جایگاه زنان در جامعه جدای از وظیفه مادری آن‌ها نیست و هر زنی می‌داند ابتدایی‌ترین نقش او در جامعه مادری است، البته خداوند نیز پرورش نوزاد انسان را در سرعت کمی قرار داده تا به مرور افکار و تربیتش را در او نهادینه کند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر یزد

    منبع خبر

    شورای شهر یزد

    شورای شهر یزد یک شورای شهر در شهر یزد می باشد

      نظرات