نشست وهم اندیشی علمی با موضوع گردشگری تالابی پایدار و کسب وکارهای ناشی از آن در بندرخمیر برگزار شد.

نشست وهم اندیشی علمی با موضوع گردشگری تالابی پایدار و کسب وکارهای ناشی از آن در بندرخمیر برگزار شد.

به گزارش اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست هرمزگان، نشست هم اندیشی علمی با موضوع گردشگری تالابی پایدار و کسب و کارهای ناشی از آن در بندرخمیر با حضور امام جمعه اهل سنت شهرستان بندرخمیر، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، مدیرکل دفتر حفاظت واحیاء تالابهای سازمان، مسئول سمن های کنوانسیون رامسر، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان، معاون دفتر روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست و شهردار بندرخمیر برگزار شد.

در ابتدای این برنامه شهردار بندرخمیر میزبان این نشست ضمن خیرمقدم به مدعوین به اهمیت حفاظت و توسعه پایدار تالابی پرداخت.
وی با اشاره به افتتاح چهار طرح گردشگری، آموزشی و خدماتی در پنجمین روز از دهه مبارک فجر در آن شهرستان ازجمله لنج موزه بوم گوهری، افتتاح سیپا سنتر، نخستین رستوران بازیافتی چوبی و مرکز اطلاعات گردشگری، این طرح ها برای پیشرفت و اعتلای شهرستان بسیار مفید است.

در ادامه سید عبدالجلیل قتالی امام جمعه اهل سنت بندرخمیر ضمن تبریک ایام الله دهه فجر یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی را همبستگی و همدلی ملی و مذهبی در کنار یکدیگر دانست.

وی افزود: امروز خرسندیم همه نخبگان برای انجام یک اتقاق و ارتقاء شهرمان دورهم جمع شده اند تا با تبادل نظر و همفکری مشکلات و معایب را پشت سربگذاریم.

وی گفت: همان طورکه می دانیم تالاب خورخوران در وسط شهر ما است و گذشتگان ما با همان امکانات محدود این میراث کهن را به ما سپرده اند تا امروز با مدیریت های نوین، پایدار و برنامه ریزی صحیح و مدون ابتدا در حفاظت از تالاب و سپس به گردشگری پایدار پرداخته شود. حفاظت از تالاب برای ما از هر مسئله مهمترخواهد بود. امیداست مسئولین امر بتوانند با تلاش مضاعف در ثبت بین المللی شهر تالابی بندرخمیر موفق باشند.

ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ضمن قدردانی از زحمات  امام جمعه اهل سنت و شهردار درمعرفی فرهنگ و مسائل اجتماعی شهر تالابی بندرخمیر گفت: آرزو می کنم شهرداران شهرها معرف فرهنگ و مسائل اجتماعی شهر خود باشند. کشور ما دارای پتانسیل عظیم وخدادادی است و شهرهای ما ازلحاظ فرهنگی، اجتماعی، گویش، زبان هرکدام از یکدیگر متفاوت هستند در حالی که در اروپا شما با سفر به یک یا دوشهر آن یکپارچگی و شباهت بسیار نزدیک و مکرر را مشاهده خواهید کرد. غنای عظیم فرهنگی و اجتماعی در ایران عزیز در اشاعه و ترویج  موضوع  شهر محوری مهم است که در گذشته تئوری های فراوانی برای تایید مولفه ی پول و ثروت در انجام هر اقدامی  مورد تاکید بود، اما اکنون فرهنگ را به عنوان سرمایه می دانند به عبارتی که دانش و توانایی دومولفه ی هستند که معیارهای  گذشته را پوشانده اند و این مهم در فرهنگ ما در هزارسال پیش مورد تاکید بوده است.

در ادامه این نشست باقرزاده مدیرکل دفتر حفاظت واحیاء تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تقدیر از مسئولین برگزاری این نشست افزود: در مباحث گردشگری به دو سوال بایدها ونبایدها را می بایست مورد تاکید قراردهیم. در بهره برداری پایدار از تالاب دو موضوع نوع فعالیت و حجم فعالیت از دیگر مباحث مهم است، ظرفیت برد و ظرفیت تحمل محیط از جمله مسائلی است که توسط کارشناسان ومتخصیین ذیربط می بایست محاسبه و برای مردم تشریح شود.

وی ادامه داد: میراث طبیعی و میراث تاریخی دو موضوعی است که تالاب خورخوران دارا است، حفاظت و بهره برداری خردمندانه از تالاب گواهی بر مولفه هایی همچون ارتباط با طبیعت و ارتباط با مردم را  تایید می نماید.

حسین رفیع  مسئول سمن های کنوانسیون رامسر در این نشست با بیان اینکه گردشگری مسئولانه می تواند هم ازتالاب و هم از مردم حمایت کند اظهار داشت: در واقع یکی از روش های انجام سیپا احیا فرهنگ تالاب است که هم اکنون دوره های اموزشی آن در شهر خمیر با همراهی فعال دستگاههای اجرلیی، سمن ها و جوامع محلی درحال انجام است.

وی افزود: در حال حاضر   ۱۷۱ کشور عضو کنوانسیون رامسر هستند و هر سه سال یک بار اعضا گرد هم می آیند که خود فرصتی است تا بندرخمیر به عنوان شهر گردشگری یکی از برنامه ها واهداف کشور ما برای ثبت جهانی در این نشست باشد.

وی ادامه داد: در کنوانسیون رامسر به این نتیجه رسیده ایم که فقط اقدامات عملیاتی برای حفاظت از تالاب مهم نیست بلکه اقدام فرهنگی و اجتماعی موثرتر و مورد تاکید نخستین مرکز سیپا در ایران در بندرخمیر شروع به فعالیت نموده است که می بایست در ساختار وبرنامه ریزی آن تلاش نمائیم .

در ادامه مرادی عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان در بحث طرح امایش سرزمین با بیان اینکه این طرح در مهر ماه سال جاری ضمن پایان به تصویب هم رسیده است. ما سه رویکرد را قبل از شروع کار امایش استان سرلوحه کارخود قرار دادیم ابتدا رویکرد اکولوژیکی، رویکرد اجتماعی و رویکرد تعادل بخشی را مورد بررسی قرار دادیم.

وی در توضیح رویکرد اجتماعی بر تصمیمات ملی و عدم دخالت مدیران استانی در انجام طرح ها و پروژه ها را یکی دیگر از معضلات بوجود آمده  است.

مرادی ادامه داد حدود ۱۰ درصد مساحت استان هرمزگان منطقه حفاظت شده است که توسعه در ان پهنه می بایست با حساسیت صورت گیرد و بی شک مدیریت آن کارساده ای نخواهد بود. در شهرستان بندرخمیر وسعت زیادی از مناطق آن حفاظت شده است که به نسبت ۱۲ شهر دیگر استان که متاسفانه  بعد از بشاگرد رتبه دوم بیکاری را دارا است که بی شک هر راهکاری برای حل این مشکل می بایست با حفظ محیط زیست وتوسعه پایدار همراه باشد.

قاسمی معاون فنی محیط زیست هرمزگان در بحث زون بندی و دغدغه جوامع محلی گفت: زون بندی در بحث مدیریت زیست بومی با مشارکت مردمی در حال انجام است که در این زون بندی  گردشگری عمومی ، گردشگری تخصصی  و.... مختلف خواهد بود.
وی گفت: جوامع محلی خود فرصتی بی بدیل برای حفاظت وحراست از این میراث کهن از گذشته تا کنون هستند و بی شک توانمند کردن جوامع در طرح مذکور یکی از اهداف اساسی است.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات