ارزش اکوسیستمی بالا در تالاب های مناطق کوهستانی

ارزش اکوسیستمی بالا در تالاب های مناطق کوهستانی

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان، مراسم گرامی داشت روز جهانی تالاب  ها(دوم فوریه)  با شعار " زندگی در تالاب ها شکوفا می شود"  با حضور لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست، خادمی استاندار لرستان، فتحی مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان ، اصحاب رسانه، سازمان های مردم نهاد محیط زیستی و جوامع محلی در محل تالاب بیشه دالان بروجرد برگزار شد.
درابتدای این مراسم، مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان ضمن تبریک فرا رسیدن ایام الله دهه مبارک فجر، بر حفاظت از تالاب ها به عنوان یکی از مهمترین اکوسیستم های کره زمین تاکید کرد و بیان داشت :تالاب های لرستان نقش مهمی در کاهش ریزگردها، تنظیم آب و هوا و مسائلی از این دست دارند؛ این تالابها کریدور پرندگان مهاجر از شمال به جنوب هستند که لازم است از ظرفیت های آن ها مانند پرنده نگری، پروش ماهی، اکوتوریسم و...  برای حمایت از جوامع محلی استفاده شود.
وی با اشاره به احداث پاسگاه محیطبانی در تالاب بیشه دالان گفت:  تا کنون چهار پاسگاه در مناطق تالابی استان احداث شده که ساخت این پاسگاهها موجب افزایش ضریب حفاظتی این مناطق شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در این مراسم گفت: متاسفانه به علت بی مهری ها و اعمال سیاست های غلط در سنوات گذشته، برخی از تالاب ها به اراضی کشاورزی تبدیل شده اند تا جایی که حتی بسیاری از ساکنان حاشیه این تالاب رسمی اراضی اطراف این تالاب ها را نیز اخذ کرده اند.
فتحی بیرانوند با ارائه گزارشی از اقدامات انجام گرفته توسط این اداره کل برای حفاظت و احیاء تالاب های استان گفت: سیاست این اداره کل حفظ تالاب های موجود و احیاء تالاب های از دست رفته و تغییر کاربری داده شده است؛ به طوری که جلسات و کارهای خوبی جهت احیاء این تالاب ها با مشارکت جوامع محلی و لحاظ نمودن منافع این جوامع برگزار شده است و این اداره کل با تمام توان و ظرفیت خود و با کمک جوامع محلی و دوست داران و تشکل های مردمی در جهت حفاظت هر چه بیشتر و ا احیاء این تالاب ها اقدام خواهد نمود.
معاونت محیط زیست دریایی و تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست در این مراسم گفت: تالاب ها شاهکار خلقت خداوند هستند که متاسفانه این تالاب ها در کشور بدرستی حفاظت نشده اند در حالی که زنده نگه داشتن تالاب ها علاوه بر رونفق گردشگری و اقتصادی می توانند نقش موثری در مدیریت صحیح آب داشته باشند.
لاهیجان زاده بیان کرد: در لرستان ۳۰۰ هکتار تالاب وجود دارد که باید مورد محافظت قرار گیرند و چنانچه این تالابها حفظ شوند در آمد خوبی برای جوامع محلی در پی خواهد داشت.
معاون محیط زیست دریایی و تالابهای سازمان‌ محیط زیست کشور اضافه کرد: تالاب های مناطق کوهستانی ارزش اکوسیستمی بالایی دارند که حفاظت از این تالاب ها به رونق گردشگری کمک‌می کنند و باعث رونق اقتصادی می شود.
لاهیجان زاده با اشاره به خدمات اکوسیستمی تالاب ها گفت: در ایران سه میلیون هکتار تالاب وجود دارد که تاکنون کمتر از نصف این تالابها ثبت کنوانسیون رامسرشده اند.
وی با بررسی علل کاهش سطح تالابها در کشور گفت: عدم رعایت حقابه و تبدیل اراضی تالابی به کشاورزی مهمترین دلیل  از بین رفتن تالابها در سطح کشور است.
لاهیجان زاده با اشاره به غنای تنوع زیستی لرستان گفت: امیدواریم با ارتقاء سطح ۳۰۰ هزار هکتار از مناطق شکار و صید ممنوع این استان سهم لرستان از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست افزایش یابد.
در ادامه این مراسم خادمی استاندار لرستان با بیان اینکه تالابه نقش مهمی در تعدیل آب و هوا و کاهش گرد و غبار را دارند بر حفاظت و احیا اراضی تالابی در استان تاکید نمودند.
خادمی گفت: باید در احیاء تالاب ها طوری برنامه ریزی شود تا علاوه بر دستیابی به کارکردهای تالاب، منافع جوامع محلی و ذینفعان هم تامین شود.
در این مراسم پاسگاه محیط بانی تالاب بیشه دالان بروجرد با اعتباری بالغ بر هفت میلیارد ریال و به مساحتی به میزان ۲۲۵ متر مربع جهت حفاظت و پایش این  تالاب افتتاح گردید.
تالاب بیشه دالان در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی بروجرد و در دشت سیلاخور واقع شده است.


لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات