سال ۹۹، سال رونق و تحول بافت تاریخی است

سال ۹۹، سال رونق و تحول بافت تاریخی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مهندس اسکندرپور در آیین بهره برداری از پروژه کوچه گالری نارنجستان و گذر سنگ دقاقی ها گفت: با تمرکز بر بافت تاریخی و پنج برابر شدن بودجه آن شاهد رونق و تحول این بافت در سال آینده هستیم و زندگی بار دیگر به بافت باز می‌گردد.
وی با بیان اینکه با تغییر رویکرد شهرداری شیراز به بافت تاریخی و افزایش پنج برابری بودجه آن در سال آینده شاهد تحول این محدوده ارزشمند خواهیم بود، افزود: با بهره برداری از این پروژه رویکرد باز زنده سازی بافت تاریخی شیراز محقق شد،  موضوعی که علاوه بر ایجاد زندگی، نشاط و امید دربافت تاریخی شیراز منجر به تحول در اقتصاد بافت نیز شد.
شهردار شیراز افتتاح پروژه گذر تاریخی نارنجستان قوام که جریان زندگی را در بافت رونق می دهد باعث شد که امروز یکی از بهترین روزهای کاری ام طی دو سال گذشته در شهرداری باشد، گفت: با این اقدامات علاوه بر افزایش جریان زندگی، ارزش افزوده بسیاری نیز برای بافت تاریخی ایجاد می شود که این موضوع هم اکنون نیز با برخی اقدامات مانند ایجاد گذر گالری یا نارنجستان قوام محقق شده است.
مهندس اسکندر پور با اشاره به وجود دو اثر تاریخی در گذر نارنجستان قوام و بی توجهی که سالهای قبل به آن شده بود تصریح کرد: با اقداماتی همچون کف سازی، نور پردازی، دیواره سازی و مهمتر از همه برداشتن زوایدی مانند تیرهای چراغ برق که زیبایی بصری نداشتند، شاهد تحول در این گذر تاریخی هستیم.
وی با بیان اینکه هدف ما ایجاد تحول در بافت توسط مردم و افرادی است که در حوزه هنری و گردشگری کار می کنند، افزود: با اقدامات انجام شده توسط هنرمندان این گذر به برند کوچه گالری تبدیل شده است و قصد داریم که گردشگران داخلی و خارجی به عنوان یکی از مقاصد گردشگری شیراز به آن نگاه کنند.
شهردار شیراز اقدامات و پروژه های احیای و بازآفرینی بافت تاریخی را از دهها پروژه عمرانی در شهر شیراز مهمتر دانست و افزود: این پروژه ها برای بافت تاریخی و شهر شیراز ارزش افزوده ایجاد می کند و شیرازی که گردشگران برای دیدن آن می آیند، بافت تاریخی و فرهنگی به همراه آثار تاریخی و گذرهای زیبایش است.
مهندس اسکندرپور بافت تاریخی شیراز را بهشت سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت: به منظور حمایت از سرمایه گذاران در بافت تاریخی و فرهنگی به عنوان موتور محرک گردشگری هیچگونه عوارضی از  افرادی که در قصد سرمایه گذاری در قالب پروژه های گردشگری همچون هتل و رستوران و حتی بهسازی بافت مسکونی دارند، دریافت نمی کنیم. همچنین صدور پروانه توسط شهرداری نیز رایگان است.
وی با تاکید بر این مطلب که با اجرای پروژه های گردشگری و فرهنگی شاهد افزایش ارزش افزوده بافت های مسکونی در بافت تاریخی شیراز  هستیم، عنوان کرد: با احیای گذر تاریخی نارنجستان شاهد افزایش قیمت املاک در این محدوده و افزایش سکونت شهروندان در بافت هستیم و هدف شهرداری نیز این است که بافت تاریخی از سکنه اصلی خود خالی نشود.
شهردار بافت تاریخی و فرهنگی شیراز نیز در این آیین گفت: گذر نارنجستان از مسیرهای با اهمیت تاریخی و فرهنگی شهر شیراز است که بناها و مسیرهای تاریخی بسیاری در آن شکل گرفته است.
مهدی قلندری ادامه داد: دو مسیر گردشگری در مسیر بافت تاریخی ایجاد شده که اولین آن به مجموعه زندیه، خیابان لطفعلی خان زند و خیابان طالقانی منتهی می‌شود و پروژه‌های عمرانی در این مسیر تعریف شده که در حال تکمیل شدن است. سال ۹۹ نیز با مسیرهای فرعی، این گذر گردشگری در بافت تاریخی تکمیل می شود.
وی اضافه کرد: مسیر دوم نیز بر پایه گردشگری زیارتی تعریف شده که از میدان آستانه آغاز می‌شود و تا حرم شاهچراغ(ع) و محله سنگ سیاه و اطراف مجموعه بی‌ الحرمین ادامه پیدا می کند.
شهردار منطقه ۸ شیراز ضمن اشاره به برخی اقدامات انجام شده به منظور احیای گذر تاریخی گذر نارنجستان گفت: حذف تیرهای برق، کف سازی، بدنه سازی، نقاشی دیواره ها و جداره ها، نصب محل هایی برای لانه پرندگان، اعمال محدودیت های ترافیکی، تهیه شناسنامه گذر تاریخی، همکاری با هنرمندان به منظور از جمله اقداماتی است که در راستای احیای این گذر تاریخی انجام شده است.
قلندری با بیان اینکه در سال آینده بودجه‌ مناسبی به احیای محله‌های اسحاق بیگ و سنگ سیاه اختصاص یافته است، گفت: با اجرای پروژه های گردشگری و فرهنگی شاهد کاهش معضلات اجتماعی در مناطق بافت تاریخی شیراز هستیم.
شهردار بافت تاریخی فرهنگی شیراز افزود: ترافیک سنگین خودروهای عبوری و به تبع آن کاهش ایمنی عابرین پیاده و شهروندان ساکن در محل و وجود معضلات اجتماعی و فرهنگی از جمله مشکلات گذر تاریخی نارنجستان قوام بود که با بهره برداری از این پروژه شاهد افزایش رضایتمندی مردم محل و گردشگران خواهیم بود.
عادل یزدی، هنرمند نقاش و مجسمه ساز که نقاشی های گذر تاریخی نارنجستان را انجام داده است نیز در این آیین خطاب به مدیران شهری گفت: شهرداری منطقه از طرح نقاشی دیواری من حمایت کرد و پروژه را بداهه آغاز کردم و این برای اولین بار است که شهرداری منطقه ای در شیراز دست نقاش و طراح را باز می گذارد تا نقاش آنچه در ذهنش می گذرد را به مرحله اجرا در بیاورد و از مهندس قلندری شهردار بافت تاریخی فرهنگی شیراز که به هنرمندان اعتماد کردند و با همکاری آنها این کار ارزشمند انجام شد، سپاسگزارم.
یزدی در خصوص طرح های نقاشی شده بر دیواره های گذر تاریخی نارنجستان افزود: محور این نقاشی ها داستان هایی همچون گذر سیاوش از آتش، عروسی بهارنارنج و ... است که در این فضا و بافت تاریخی وجود داشته است.
این هنرمند با بیان اینکه در تلاش برای ثبت عنوان «کوچه گالری نارنجستان قوام» هستم، گفت: شهرداری بافت تاریخی در به نتیجه رسیدن این طرح مشارکت جدی داشته است
یزدی که خانه تاریخی شمشیرگرها را در بافت تاریخی نارنجستان احیا و آن را به کارگاه تولید آثار هنری تبدیل کرده است، افزود: هم اکنون شاهد حضور گردشگران، هنرمندان و سرمایه گذاران در این گذر تاریخی هستیم و بافت تاریخی از انزوای پیشین خود خارج شده است.
یکی از شهروندان ساکن در گذر دقاقی ها نیز در این آیین گفت: پیش از اعمال محدودیت ترافیکی در گذر نارنجستان شاهد حضور ماشین های عبوری در این محل بودیم که با توجه به باریکی کوچه ها متاسفانه منجر به فوت چند دانش آموز شد. در حال حاضر این گذر با محدودیت های ترافیکی ایجاد شده به محلی ایمن برای عبور دانش آموزان و خانواده ها تبدیل شده است.
براساس این گزارش پروژه افتتاح کوچه گالری نارنجستان و گذر سنگ دقاقی ها با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان شامل سنگ فرش، جداره سازی، نورپردازی، احیای فضای سبز، نقاشی دیواری و ... به مناسب دهه فجر انجام شد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات