حذف قبوض كاغذي منجر به افزايش تعرفه‌ها نشده است/ افزایش قیمت برای کنترل مصرف در دراز مدت جوابگو نيست

حذف قبوض كاغذي منجر به افزايش تعرفه‌ها نشده است/ افزایش قیمت برای کنترل مصرف در دراز مدت جوابگو نيست

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، «رضا اردكانيان» در گفت و گو با راديو اقتصاد، با اشاره به رشد 12 برابري در بخش برق در كشور از ابتداي انقلاب تاكنون اظهار داشت: يكي از بهره‌مندي‌ها از اين ظرفيت آن است كه جوامع شهري و روستايي ما از حيث دسترسي به برق در بخش بالاي جدول دسترسي‌ها در دنيا قرار دارند.
وي افزود: 52 هزار و 983 روستا در اين 4 دهه به برق دسترسي پيدا كردند كه سالانه 1300 روستا را شامل مي‌شود .
وزير نيرو تصريح كرد: ترديد ندارم كه مشكل برق‌رساني به تعداد معدود روستاهاي كم خانوار ما هم به‌زودي برطرف شود و تلاش مي‌شود كه در اين دولت جشن تكميل برق‌رساني به روستاهاي كشور برگزار شود.
اردكانيان با بيان اين كه بخش عمده‌اي از صادرات غير نفتي كشور مربوط به بخش انرژي و آب و برق بوده است، تاكيد كرد: بايد قيمت انرژي را واقعي كرد كه توليد كنندگان داخلي از يارانه موجود در اين بخش بتوانند استفاده كنند.
وزير نيرو همچنين درباره چالش امروز در بخش‌هاي آب و برق و ديگر منابع گفت: چنانچه به عادات و رفتارهاي مناسب‌تر مصرف روي آوريم مي‌توانيم از همه اين منابع نه تنها براي جمعيت فعلي كه به مراتب بيشتر از اين هم برنامه و توسعه پايدار داشته باشيم و مشكلي هم نباشد.
وي خاطرنشان كرد: نگاه به موضوع قيمت و اين كه با اين ابزار مي‌شود مصرف را كنترل كرد، در دراز مدت جوابگو نيست؛ وقتي عادات صحيح مصرفي داشته باشيم به نظر مي‌آيد مي‌توان تمكن اقشار و سطوح مختلف بهره‌مندي به شرايط مالي را ديده و الگوي مصرف براي قيمت‌ها داشته باشيم.
اردكانيان افزود: اين قيمت بنا به الگوي مصرف بايد معقول باشد و وقتي از اين الگو بالاتر رفت افرادي كه بيشتر مصرف كنند بيشتر هم خواهند پرداخت.
وزير نيرو ادامه داد: در تابستان گذشته نه به سبب فاصله گرفتن از خشكسالي و سدهايي كه توليد برق مي‌كنند كه به جهت سطح بالاي مفاهمه با مصرف كنندگان و همكاري آنها چه در بخش خانگي و تجاري كه صنعت، معدن و كشاورزي توانستيم 3800 مگاوات در اوج بار را كاهش دهيم بدون اين كه عرضه انرژي ما كم شده باشد.
اردكانيان با اشاره به صرفه جويي 5 هزار مگاواتي معادل ساخت يك نيروگاه در كشور در اين برهه زماني گفت: دستگاه‌هاي سرمايشي حدود 21 هزار مگاوات از 58 هزار مگاوات را به خود اختصاص مي‌دادند كه مصرف كنندگان مداراي مناسبي كردند.
وي درباره توليد برق هسته‌اي هم گفت: سازمان انرژي اتمي متولي اين موضوع است. با بهره‌برداري يك نيروگاه هزار مگاواتي ظرفيت نصب شده نيروگاهي كشور 82 هزار و 908 مگاوات است كه دو واحد نيروگاه اتمي ديگر هم در دست ساخت قرار دارد.
اردكانيان همچنين با بيان اين كه از نظر ظرفيت نصب شده در زمستان هيچ مشكلي نداريم، گفت: اين شب‌ها آنچه مقداري ايجاد دغدغه مي‌كند سرماي هوا و افزايش مصرف گاز در بخش خانگي و تجاري است كه اميد است مردم برای کاهش مصرف همراهي كنند .
وي درباره پيمان همكاري اقتصادي اوراسيا هم با اشاره به عضويت پنج كشور در زمان حاضر در اين پيمان گفت: مبادلات اين كشورها شامل تعرفه نيست و مانند يك منطقه آزاد تجاري عمل مي‌كنند و از چندي قبل بررسي درخواست كشورهايي كه مي‌خواهند به اين موافقت‌نامه ملحق شوند هم آغاز شده است.
اردكانيان افزود: تاكنون از 40 درخواست، دو تا سه كشور كه يكي از آن‌ها ايران است پذيرفته شده‌اند كه مراحل قانوني آن هنوز طي نشده است.
وزير نيرو گفت: بيش از 500 قلم از محصولات ايراني در اين بازار برخي با تعرفه صفر و برخي با تعرفه مخفف قابل عرضه است و كشورهاي عضو هم با 360 قلم مي‌توانند به بازار ما دسترسي پيد ا كنند.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات