قيمت خريد برق نيروگاه ها مناقصه اي خواهد شد/ فعاليت 875 شركت سازنده برقي در كشور

قيمت خريد برق نيروگاه ها مناقصه اي خواهد شد/ فعاليت 875 شركت سازنده برقي در كشور

به گزارش پايگاه خبري توانير ،مصطفي رجبي مشهدي در گفت وگوي با شبكه خبر با بيان اين مطلب افزود: در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي حدود 65 شركت سازنده برق در كشور مشغول به فعاليت بود كه در حال حاضر تعداد شركت هاي فعال در اين بخش از مرز 875 شركت سازنده عبور كرده است.

وي با تاكيد بر اينكه بيش از 95 درصد تجهيزات صنعت برق ساخت داخل بوده و توسط بخش خصوصي توليد مي شود، گفت: در زمينه نيروگاه هاي سيكل تركيبي علاوه بر اينكه اين واحدها در داخل كشور توليد مي شود، امكان صادرات تجهيزات نيروگاه و همچنين ساخت نيروگاه ايراني آن به ساير كشورها نيز فراهم شده است.
سخنگوي صنعت برق افزود: در حوزه صادرات خدمات فني و مهندسي نيز صنعت برق توانسته است در طي چند سال اخير رتبه نخست اين بخش كسب را كند.
رجبي مشهدي ادامه داد: صنعت برق با وجود تمامي تحريم ها و مشكلات رخ داده در اين عرصه موفق شده است با همكاري بخش خصوصي فعال در كشور برق مورد نياز تمامي روستاهاي بالاي 10 خانوار و 100 درصد نياز بخش شهري را تامين كرده و همچنين براساس برنامه ريزي صورت گرفته اختصاص نيروگاه هاي سيار براي تامين برق عشاير كوچ رو در دستور كار قرار گرفته است.
وي با تاكيد بر اينكه بيش از 60 درصد توليد برق كشور توسط بخش خصوصي صورت مي گيرد، عنوان كرد: طبق برنامه پيش بيني شده در اين بخش بايستي دولت تنها 20 درصد ظرفيت نيروگاهي را در اختيار داشته باشد و سهم خود را در اين حوزه كاهش دهد. بر همين اساس توسعه بخش خصوصي يكي از برنامه هاي اصلي وزارت نيرو در اين زمينه است.
سخنگوي صنعت برق با تاكيد بر اينكه صنعت برق حدود 40 هزار ميليارد تومان به توليدكنندگان، سازندگان تجهيزات و پيمانكاران برق بدهكار است، ادامه داد: در سال گذشته موفق شديم با استفاده از ظرفيت هاي پيش بيني شده در قانون بودجه بيش از 10 هزار ميليارد تومان از مطالبات و تعهدات اين بخش را تسويه كنيم.
رجبي مشهدي تاكيد كرد: امسال نيز بنا داريم در صورت وجود تعهدات مالياتي و بانكي نسبت به تسويه آن براساس مقررات و ضوابط اقدام كنيم.
سخنگوي صنعت برق با اشاره به نوسانات رخ داده در بازار ارزي كشور، گفت: خوشبختانه صنعت برق در آن مقطع زماني توانست با تعديل هاي پيش بيني شده براساس مقررات و ضوابط تعيين شده از سوي سازمان برنامه و بودجه بخش عمده اي از مطالبات و مشكلات قراردادي پيمانكاران خود را رفع كند.
رجبي مشهدي تاكيد كرد: بر همين اساس هم اكنون در حوزه انتقال كمتر  از40پيمانكار قراردادهاي دچار مشكل دارند و مابقي 400 قرارداد موجود در اين بخش تعيين تكليف و مشكلات آن ها رفع شده است.
وي خاطرنشان كرد: صنعت برق در تلاش است فضاي كسب و كار را هم براي پيمانكاران كوچك و هم براي توليدكنندگان و پيمانكاران بزرگ به گونه اي فراهم كند كه هم حوزه رقابتي را شكل داده و هم بتواند نيازهاي خود را رفع كند.
رجبي مشهدي با اشاره به اشتغال مستقيم 50 هزار نفر در شركت هاي دولتي زيرمجموعه صنعت برق، گفت: بيش از پنج برابر اين رقم نيز در بخش خصوصي و حوزه هاي ساخت داخل تجهيزات صنعت برق مشغول به كار هستند.

لینک اصل خبر در سایت سایت خبری شرکت توانیر

    منبع خبر

    سایت خبری شرکت توانیر

    سایت خبری روابط عمومی شرکت توانیر

      نظرات