جلوگیری از هدررفت روزانه ۵۰ میلیون فوت مکعب گاز در غرب کارون

جلوگیری از هدررفت روزانه ۵۰ میلیون فوت مکعب گاز در غرب کارون

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان،  همزمان با گرامیداشت دهه فجر، کار ساخت این کارخانه در منطقه جفیر(غرب کارون) که در قالب قرارداد فروش گازهای مشعل بین شرکت نفت و گاز اروندان و شرکت مهندسی کاناز مشاور امضا شده با حضور استاندار خوزستان و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان  و مدیران شرکت های متولی روز یکشنبه ۲۰ بهمن ماه برگزار شد.


محمد جواد اشرفی  مدیرکل محیط زیست خوزستان در این مراسم گفت: در پروژه احداث کارخانه جمع آوری و فرآورش گازهای مشعل در حوزه «غرب کارون» از هدر رفت روزانه ۵۰ میلیون فوت مترمکعب گاز جلوگیری می‌شود.


وی افزود: بخش  عمده میادین نفتی در حوزه «تالاب» بسیار پرارزش مثل «تالاب هورالعظیم» شرایط خاصی را برای مدیریت زیست محیطی فعالیت‌های نفتی ایجاد کرده است.


مدیرکل محیط زیست خوزستان تصریح کرد: طی این سال‌ها علاوه بر تولید نفت مشکلات زیست محیطی برای مردم در حوزه آب، هوا و خاک و همچنین تالاب هورالعظیم ایجاد شد.


اشرفی ادامه داد: قرارداد مدیریت خاک‌های آلوده به نفت (پروژه لندفیل) هم با سرمایه ۱۰ میلیارد تومانی اجرا می‌شود.


مدیرکل محیط زیست خوزستان بیان کرد: این شرکت در حوزه «آب» هم مشکلاتی دارند ولی مسائل را خوب مدیریت می‌کنند؛ به خصوص در مقابل حوادث پیش‌بینی نشده از جمله شکستگی لوله‌ها حضور خوبی دارند و رفع مشکل می‌شود.


وی بیان کرد: در این پروژه از هدر رفت روزانه ۵۰ میلیون فوت مترمکعب گاز جلوگیری می‌شود.


مدیرکل محیط زیست خوزستان یادآور شد: در شرکت‌های نفت و گاز کارون و مارون نیز پروژه‌های مشابهی برای جمع آوری گازهای همراه و انتقال آن به پتروشیمی مارون اجرا شد.


غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز در این مراسم، اظهار کرد: با همت مردم هزینه های زیادی برای استقلال کشور پرداخت کردیم.


برای اینکه مردم آقای خودشان بوده و فرمان بر کسی نباشند، تلاش بسیاری کردیم. بعد از آن نیز تحریم های سختی برای به زانو درآوردن این مملکت به کشور تحمیل شد که تاکنون تیر آنها به سنگ خورده و موفق نشده اند که عزت و استقلال مملکت را از دست ما بگیرند. هیچ وقت هم راضی به سختی کشیدن و در تنگنا بودن مردم نیستیم، ولی اگر قرار باشد بین سختی و ذلت یکی را انتخاب کنیم، قطعا ذلت نمی پذیریم و بله قربان گوی کسی نمی شویم که فقط به دنبال حفظ منافع خودش هستند.


وی در خصوص مزایای طرح احداث کارخانه جمع آوری و فرآورش گازهای مشعل، گفت: بهره برداری از این کارخانه، می‌تواند ظرفیت پتروشیمی امیرکبیر را افزایش دهد و وابستگی آن را به پتروشیمی بندر امام قطع کند.


استاندار خوزستان با اشاره به اینکه منطقه غرب کارون می‌تواند عسلویه ای برای خوزستان باشد، عنوان کرد: گازهایی که تاکنون از جمع آوری آنها غفلت شده بود و غیر از ضرر چیزی برای مردم و محیط زیست نداشت، طی یک امر با ارزش افزوده زیاد در مسیر خوب به خوراک پتروشیمی تبدیل می‌شود.


استاندار خوزستان با بیان اینکه اروندان هنوز ظرفیت دارد تا حدود ۲۰۰ میلیون فوت مکعب گازهای همراه را به شرکت های پتروشیمی بفروشد، یادآور شد: در عین حال که مکلف به حفظ و صیانت از منافع و ثروت ملی هستیم باید موانع منطقه ای را برای آنها به حداقل برسانیم تا به تولید منطقه بیفزایند؛ خصوصا در میادین مشترک که نباید ذره ای غفلت شود و فرصت هایی که در گذشته از دست رفته جبران شود. البته باید از محیط زیست و سلامت جامعه نیز حمایت کنیم.


شریعتی تاکید کرد: همه پروژه های توسعه مخازن با پیگیری شورای اقتصاد، چهار درصد درآمد خود را در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی هزینه می‌کنند.


در این آیین اعلام شد که جمع‌آوری این گازها از سوی شرکت نفت و گاز اروندان به مدت پنج سال به شرکت مهندسی کاناز مشاور واگذار کرده که ارزش این مزایده ۱۲۴ میلیون دلار است.


پس از تکمیل کارخانه جمع‌آوری و فرآورش گاز، خوراک مورد نیاز پتروشیمی‌ها که عمده آن پتروشیمی امیرکبیر است تامین خواهد شد و علاوه بر این از آلودگی زیست محیطی که به واسطه سوختن گازهای همراه تولید صورت می‌گیرد، جلوگیری خواهد شد.


بر اساس این گزارش برای مراحل ساخت کارخانه و نیز بهره‌برداری از این پروژه یک هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار می شوند.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات