وام مسکن خبرنگاران و اما و اگر‌های مسئولان در اعطای آن

وام مسکن خبرنگاران و اما و اگر‌های مسئولان در اعطای آن

www.BanaNews.irتوقع فعالان رسانه‌ای کشور این است که هر‌چه سریعتر وعده اعطای وام مسکن ۳۰ میلیون تومانی به خبرنگاران، عملیاتی شود و شرایط به گونه‌ای نشود که یک سال دیگر نیز از این وعده بگذرد و وزیر محترم ارشاد برای سومین سال پیاپی به مناسبت روز خبرنگار سال آینده، مجددا از اعطای این وام به خبرنگاران خبر دهد!

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) یک سال پس از وعده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۱۷ مرداد سال گذشته مبنی بر "اعطای تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی مسکن " به خبرنگاران، امسال و به‌ مناسبت روز خبرنگار مجددا شاهد بودیم که سید ‌محمد حسینی از اعطای تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی مسکن به خبرنگاران خبر داد.

اما جالب اینکه اعلام این خبر از سوی آقای وزیر به گونه‌ای بود که گویی تصمیم به اعطای این تسهیلات برای نخستین بار در سال جاری به عنوان هدیه روز خبرنگار اتخاذ و اعلام شده و ظاهرا ماجرا حکایت از آن داشت که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی قول سال گذشته خود در این خصوص را به طور کلی فراموش کرده ‌است.

گذشته از تأخیر یک ساله در اعطای این تسهیلات و حاشیه‌هایی که این مسئله با خود داشت، در حال حاضر جامعه رسانه‌ای کشور منتظر اجرایی شدن هر‌چه زودتر این وعده است و اگر قرار بر تشکیل هر کمیته مشترکی برای تدوین آیین‌نامه اجرایی اعطای تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی مسکن است ـ آنگونه که معاون مطبوعاتی در گفت‌وگو با فارس اعلام کرده است ـ توقع خبرنگاران، فعالان مطبوعاتی و رسانه‌ای کشور این است که هر‌چه سریعتر این امر محقق و وارد فاز اجرایی و عملیاتی شود و شرایط به گونه‌ای نشود که یک سال دیگر نیز از این وعده بگذرد و وزیر محترم ارشاد برای سومین سال پیاپی به مناسبت روز خبرنگار سال آینده، مجددا از اعطای وام مسکن به خبرنگاران خبر دهد!

البته در این میان نباید از ذهنیت‌هایی که در این خصوص در عموم مردم ایجاد می‌شود غافل بود با این توضیح که معمولا اعلام خبرهایی مانند اعطای تسهیلات مسکن به خبرنگاران و یا سایر وعده‌های مسئولان به جامعه رسانه‌ای کشور با کلی ذوق‌زدگی و همراه با اعلام‌های مکرر مسئولان از طریق رسانه‌ها انجام می‌شود و تصور توده مردم این می‌شود که جامعه رسانه‌ای کشور حتما از انواع و اقسام رانت‌ها(؟!) و مواهب گسترده برخوردار است و هر سال از تسهیلات مختلفی مانند وام ۳۰ میلیون تومانی مسکن، بسته‌های حمایتی، انواع و اقسام بیمه‌های تکمیلی، وام‌های قرض‌الحسنه و ... برخوردار می‌شوند!

اما در عمل آنچه از وعده‌های اعلام شده به جامعه رسانه‌ای کشور محقق می‌شود با آنچه توسط مسئولان به سمع عموم مردم می‌رسد، تفاوت فاحشی وجود دارد؛ به طور نمونه زمانی که سال گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اعطای تسهیلات مسکن به خبرنگاران خبر داد این ذهنیت در بین عموم مردم ایجاد شد که در طول یک سال اخیر، قطعا تمامی خبرنگاران از این بذل و بخشش بزرگ متنعم شده‌اند اما غافل از اینکه ...

نکته دیگری که در این خصوص باید به آن اشاره داشت، نوع و شرایط تسهیلات مسکن اعلام شده است؛ اینکه آیا این تسهیلات صرفا برای "خرید مسکن " است و یا برای "ساخت مسکن " و یا خبرنگارانی که پیش از این برای دریافت مسکن مهر اقدام کرده‌اند، تکلیفشان به چه صورت خواهد بود.

مسئولان محترم مرتبط با این موضوع باید به تمام طیف‌هایی که در جامعه رسانه‌ایی کشور تمایل به استفاده از این تسهیلات دارند، توجه داشته باشند و شرایط تمام فعالان رسانه‌ای برای بهره‌مندی از آن شود تا در هنگام اجرایی شدن این تصمیم، شرایط به‌گونه‌ای نشود که عملا از سهمیه ۵ هزار نفری اعلام شده، تنها تعداد محدودی از خبرنگاران بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

بهترین راهکار برای این مسئله آن است که در تدوین آیین‌نامه‌ اجرایی اعطای این تسهیلات، شرایط متنوعی برای بهره‌مندی خبرنگاران از این تسهیلات مسکن در نظر گرفته شود به گونه‌ای که تمامی ۵ هزار خبرنگار درنظر گرفته شده بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

قطعا دقت در تدوین شرایط و آئین‌نامه اجرایی اعطای این تسهیلات و در نظر گرفتن تمام جوانب در کنار سرعت بخشیدن برای تحقق این امر، تقدیر عملی و درخور مسئولان از جامعه‌ای رسانه‌ای کشور خواهد بود.

 

 

    نظرات