امضای توافق‌نامه اجرای طرح ضربتی جمع‌آوری آب‌های سطحی و آبگرفتگی نقاط فوق بحرانی اهواز

امضای توافق‌نامه اجرای طرح ضربتی جمع‌آوری آب‌های سطحی و آبگرفتگی نقاط فوق بحرانی اهواز

یکصد و هفتمین جلسه علنی شورای شهر اهواز با سه دستور کار و با حضور امام جمعه، رییس دادگستری،معاون عمرانی استانداری،فرماندار، شهردار و مسئولان آبفای اهواز برگزار شد . در یکصد و هفتمین جلسه علنی شورای اهواز که ۲۱ بهمن‌ماه با سه دستور کار برگزار شد، لایحه واگذاری امور خدمات شهری، تنظیف منطقه یک شهرداری و لایحه تامین اقلام مورد نیاز انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به تصویب اعضای شورا رسید . همچنین با حضور نماینده ولی فقیه در خوزستان و رئیس کل دادگستری خوزستان، معاون عمرانی استانداری،فرماندار، شهردار و مسئولان آبفای اهواز توافق‌نامه اجرای طرح ضربتی جمع‌آوری آب‌های سطحی و آبگرفتگی نقاط فوق بحرانی اهواز امضا شد .

وضعیت آبگرفتگی مناطق اهواز، اتحاد مسئولان را می‌طلبد

عضو شورای شهر اهواز گفت: در بحث آبگرفتگی و آب‌های سطحی اهواز، همه وارث یک عقب‌افتادگی هستند و شاید مدیران فعلی تقصیری در این زمینه نداشته باشند . در همین اوضاع و احوال، شرکت آبفا درگیر نقاط ریزشی فراوان است و از طرف دیگر در شهرداری برای زنده نگه داشتن پروژه‌های عمرانی با چنگ و دندان کار می‌کنند و برای اینکه از تعطیلی برخی پروژه‌ها جلوگیری شود، موضوع برخی پروژه‌ها در شورای تامین مطرح شده است .

حجت الاسلام جاسم موسی‌پور در یکصد و هفتمین جلسه شورای شهر اهواز که امروز دوشنبه (۲۱ بهمن‌ماه) برگزار شد، اظهار کرد: در اهواز کاستی‌های زیادی وجود دارد که ریشه‌های این کاستی‌ها شاید به جنگ تحمیلی یا نیمه‌کاره ماندن طرح‌های عمرانی یا نگاه بیماری که برخی نقاط مرکزی به خوزستان دارند، برمی‌گردد. شاید این کاستی‌ها نیز به مدیریت در صحنه در خوزستان برمی‌گردد، اما با این وجود ظرفیت فراوانی در خوزستان وجود دارد .

وی افزود: یکی از مشکلاتی که درگیر آن هستیم، بحث فاضلاب و آب‌های سطحی اهواز است و راهکار مشترک بسیاری از این مشکلات در وحدت و همگرایی است .

عضو شورای شهر اهواز تصریح کرد: امروز در کشور و به صورت ویژه‌تر در خوزستان درگیر جنگ تمام عیار هستیم و در چنین وضعیت جنگی، باید در مقابل نیز آرایش جنگی در سطوح مختلف شکل بگیرد و مهم‌ترین آرایش مناسب در مقابل جنگ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، وحدت و هم‌افزایی است .

موسی‌پور بیان کرد: در جایی که متحمل حملات دشمنان و توطئه‌های داخلی و خارجی دشمنان است، نباید هم‌افزایی و وحدت وجود نداشته باشد. زمانی که مسئولین ما به صورت شخصی عمل می‌کنند، شاید عملکرد مناسبی داشته باشند اما زمانی که در کنار هم قرار می‌گیرند، هماهنگی و هم‌افزایی مناسبی ندارد .

وی عنوان کرد: در بحث آبگرفتگی و آب‌های سطحی اهواز، همه وارث یک عقب‌افتادگی هستند و شاید مدیران فعلی تقصیری در این زمینه نداشته باشند. در همین اوضاع و احوال، شرکت آبفا درگیر نقاط ریزشی فراوان است و از طرف دیگر در شهرداری برای زنده نگه داشتن پروژه‌های عمرانی با چنگ و دندان کار می‌کنند و برای اینکه از تعطیلی برخی پروژه‌ها جلوگیری شود، موضوع برخی پروژه‌ها در شورای تامین مطرح شده است .

عضو شورای شهر اهواز گفت: با توجه به این وضعیت مالی که در کشور وجود دارد، تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که شرمنده مردم نشویم. طرح ضربتی جمع‌آوری آب‌های سطحی اهواز در راستای مدیریت هماهنگی شهری قدم برمی‌دارد .

موسی‌پور تصریح کرد: جلسه امروز با حضور این حضار، استثنایی است و باید از این فرصت برای تک‌تک مشکلات اهواز استفاده کنیم. آنچه مردم را دلسرد می‌کند، پاس‌کاری بین دستگاهی است و این پاس‌کاری‌ها از نظر مردم مورد قبول نیست .

وی ادامه داد: در بحث آبگرفتگی‌ها، چه در زمان سیل و چه در باران اخیر، آب و فاضلاب وارد برخی منازل شد. مناطق محروم تنها این را کم داشتند که آب و فاضلاب وارد منازل‌شان شود. اما مگر در مرکز شهر هم که تنها نامش مرکز شهر است، شاهد ورود فاضلاب در منطقه باغ شیخ نبودیم؟ اکنون کوی ملت به یک منطقه جنگی تبدیل شده و منطقه باهنر و مناطق دیگر نیز چنین وضعیتی دارند که این وضعیت مناطق، اتحاد مسئولان را می‌طلبد .

عضو شورای شهر اهواز تصریح کرد: اگر بخواهیم جدا از هم عمل کنیم، اقدامات انجام شده خروجی خوبی نخواهند داشت .

وی با اشاره به تدوین طرح ضربتی جمع‌آوری آب‌های سطحی اهواز، گفت:  این طرح با کار کارشناسی کارشناسان آبفا و شهرداری انجام شده؛ راهکارها بررسی و جمع‌بندی انجام شده است و به صورت مشترک توسط آبفا و شهرداری اهواز انجام خواهد شد .

موسی‌پور تصریح کرد: در قالب این طرح ۵۰ نقطه فوق بحرانی اهواز انتخاب و راهکارهای هر کدام مشخص شده‌اند و تقسیم کار انجام شده و کارها در مدت سه ماه باید انجام شود. البته در برخی نقاط، کار باید به صورت مشترک انجام شود .

وی عنوان کرد: مقدمه اجرای این طرح بها دادن به نیروی انسانی است زیرا این نیروی انسانی از بحران‌های مختلف خسته هستند. همچنین بدون کمک شرکت‌های مستقر در خوزستان نمی‌توانیم به جایی برسیم . عضو شورای شهر اهواز با اشاره به در معرض ریزش بودن ۱۱۰۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب شهر اهواز، گفت: در زمینه فاضلاب با عنایت رهبری و تخصیص سریعتر اعتبار، کار انجام خواهد شد. در خصوص آب‌های سطحی نیز باید کارها به صورت مجزا انجام شود زیرا این کار، اصولی و بهداشتی است. همچنین شهردار اهواز با قرارگاه خاتم النبیا وارد مذاکره شدند تا فاز ۲ مطالعات آبهای سطحی انجام شود .

برای اجرای این طرح باید تیم قوی و کارآمد تشکیل شود

محمدجعفر فلسفی  عضو شورای شهر اهواز نیز اظهار کرد: بارندگی آذرماه امسال و آبگرفتگی معابر یک تجربه تلخ و پرهزینه بود و منجر به درگیر شدن اذهان ما جهت حل مشکل شد .

وی افزود: طرح ضربتی با همکاری شورای شهر اهواز، شهرداری و شرکت آبفا برای شناسایی نقاط بحرانی شهر تهیه شده  که این نقاط احصا شده اند .

عضو شورای شهر اهواز تصریح کرد: برای اجرای این طرح باید تیم قوی و کارآمد تشکیل شود و برای هزینه‌های اجرایی این طرح نیز باید ظرفیت‌های شهرداری و آبفا به کار گرفته شوند .

وی با بیان اینکه بازه زمانی کوتاهی برای اجرای طرح در نظر گرفته شده است، افزود: براساس این طرح در هر نقطه مسیرهای انتقال آب، مدیریت در لحظه و امکانات مورد نظر بررسی شده است .

در خصوص مسائل آب‌های سطحی اهواز چند بار به حضور حضرت آقا رسیدم

نماینده ولی فقیه در خوزستان گفت: شاکر خدا هستیم که صدای واحدی از مسئولین در اهواز و در خصوص مشکلات خوزستان و اهواز شنیده می‌شود و جمعی همدل در کنار یکدیگر قرار گرفته اند تا دغدغه و مشکل مردم را رفع کنند .

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدنبی موسوی‌فرد اظهار کرد: در چند ماهی که به مرکز خوزستان آمده ام بخش عمده‌ای از وقت ما درگیر مسائل جزئی و پیش پا افتاده بوده است و این مسائل، ما را از کارهای کلان باز داشته است .

وی افزود: در خصوص مسائل آب‌های سطحی چند بار به حضور حضرت آقا رسیدم وحساسیت ایجاد شد .

نماینده ولی فقیه در خوزستان گفت: شاکر خدا هستیم که صدای واحدی از مسئولین در اهواز و در خصوص مشکلات خوزستان و اهواز شنیده می‌شود و جمعی همدل در کنار یکدیگر قرار گرفته اند تا دغدغه و مشکل مردم را رفع کنند .

وی تصریح کرد: طرح ضربتی جمع‌آوری آب‌های سطحی که توسط شورا در نظر گرفته شده، کار بسیار خوبی است و نتیجه کار دو ماه است .

امام جمعه اهواز بیان کرد: در زمینه دفع آب‌های سطحی نیازمند نقشه راه هستیم تا بر اساس آن اقدامات خود را انجام دهیم .

وی با تاکید بر لزوم اجرای صحیح طرح ضربتی جمع‌آوری آب‌های سطحی بیان کرد: آبفا و شهرداری باید در کنار یکدیگرتقسیم کار کنند و این طرح را اجرا کنند .

حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی‌فرد ادامه داد: همچنین با توجه به اعتباری که در اختیار شرکت آبفا قرار داده شده، در بحث فاضلاب باید جبهه گوناگونی ایجاد شود مثلا در برخی مناطق مانند ملاشیه، به یک یا دو پیمانکار اکتفا نکنیم و چند پیمانکار در این نقطه کار کنند . همچنین وزیر نفت و ستاد فرماندهی امام(ره) قول داده‌اند که پای کار بیایند و در این زمینه دستگاه‌های زیادی را بسیج کردیم .

امام جمعه اهواز گفت: البته با توجه به برنامه‌ریزی و کارهایی که قرار است انجام شود، اهواز به مدت یک تا دو سال شهر کارگاهی است و مردم باید این شرایط را تحمل کنند. اما انتظار می‌رود آبفا هر نقطه‌ای که حفاری می‌کند یا طرح ضربتی در آن اجرا شود، پس از حفاری حتما باید آسفالت شود .

نماینده ولی فقیه در خوزستان ادامه داد: در بحث کارهای عمرانی نیز از هفته آینده با توجه به اینکه در اهواز به ویژه در حاشیه شهر خرابی‌ها زیاد است، در کنار مسئولین آبفا و شهرداری حضور پیدا خواهیم کرد تا در زمان اجرای کار، مشکلات را در همان نقطه بررسی کنیم .

وی با اشاره به برخی مشکلاتی که همچنان در خوزستان پابرجا هستند، گفت: به طور مثال در چند روز گذشته از برخی روستاها بازدید کردیم و مشاهده کردیم که برخی روستاها هنوز با تانکر آبرسانی می‌شوند .

لزوم کمک دولت در تامین بودجه طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی اهواز

شهردار اهواز با اشاره به طرح ضربتی جمع‌آوری آب‌های سطحی، گفت: این طرح شورا را نیز به صورت فوری اجرا خواهیم کرد، البته انتظار می‌رود دولت و شورای شهر در زمینه تامین بودجه در این خصوص کمک کنند .

موسی شاعری با اشاره به فرسوده شدن شبکه فاضلاب اهواز در سال‌های اخیر، اظهار کرد: در سال‌های گذشته، شبکه فاضلاب اهواز تکمیل نشده و دچار مشکلات زیادی است. شبکه دفع آب‌های سطحی نیز ناقص است و عملا شبکه موثری نداریم .

وی با اشاره به طرح ضربتی جمع‌آوری آب‌های سطحی، افزود: ما خود را ملزم به اجرای مصوبات شورای شهر می‌دانیم. این طرح شورا را نیز به صورت فوری اجرا خواهیم کرد، البته انتظار می‌رود دولت و شورای شهر در زمینه تامین بودجه در این خصوص کمک کنند .

شهردار اهواز گفت: در لایحه بودجه‌ای که به شورای شهر تقدیم شده، مانند سال‌ گذشته بحث آب‌های سطحی دیده شده است. در حال حاضر در زمینه حل مشکل آب‌های سطحی در شهرک دانشگاه و کیانشهر، لوله‌گذاری انجام شده و پمپ‌هایی نصب شده است . شاعری بیان کرد: امام جمعه اهواز اولین حساسیت‌ها در زمینه فاضلاب اهواز را ایجاد کرد که منجر به دستور مقام معظم رهبری شد که از ایشان تشکر می‌کنم .

نظارت سازمان بازرسی بر طرح ضربتی جمع آوری آب‌های سطحی و آبگرفتگی اهواز

رئیس کل دادگستری خوزستان از نظارت سازمان بازرسی بر حسن اجرای طرح ضربتی جمع آوری آبهای سطحی و آبگرفتگی اهواز خبر داد . حجت الاسلام  صادق مرادی اظهار کرد: اساسا بحث ما این است که بتوانیم در راستای مطالب و مسائل شهری، خدمتی به مردم اهواز و خوزستان کنیم . وی با اشاره به پیگیری رئیس قوه قضائیه در خصوص بحث آبگرفتگی اهواز، گفت: اینکه رئیس قوه قضائیه وضعیت آبگرفتگی نقاط آسیب‌دیده و محروم را پیگیری می‌کند، نشان از حساسیت موضوع است. رئیس قوه قضائیه پیگیر وضعیت نقاط محروم مانند حصیرآباد و کوت عبدالله بود نه نقاط برخوردار مانند کیانپارس .

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: اینکه رئیس قوه قضائیه از من می‌خواهد مسببین را بررسی کنم و پیگیر موضوع باشم، نشان از اهمیت مساله است. اینکه من به عنوان رئیس کل دادگستری خوزستان  و همچنین نماینده ولی فقیه در خوزستان در این جلسه حضور داریم، نشان از اهمیت موضوع آبگرفتگی است .

مرادی با اشاره به طرح ضربتی جمع آوری آبهای سطحی و آبگرفتگی اهواز بیان کرد: سازمان بازرسی را مامور کرده ام که به محض اینکه اجرای این طرح آغاز شود، در این زمینه نظارت تمام داشته باشند .

وی بیان کرد: امیدواریم آبفا و شهرداری در اجرای این طرح حسن اجرا داشته باشند و در نهایت نیز سازمان بازرسی، این حسن اجرا را به صورت مکتوب به ما اطلاع دهد. امیدواریم شرکت آبفا و شهرداری اهواز با نظارت اعضای شورا تلاش‌های خوبی داشته باشند و شاهد این باشیم که کمترین آسیب به مردم وارد شود .

زمین‌گیر شدن شبکه فاضلاب اهواز در صورت تاخیر در اصلاح

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: شبکه فاضلاب اهواز در مجموع در سیل فروردین و بارندگی آذرماه امسال ۲ هزار میلیارد تومان خسارت دیده است و هر چه دیرتر اصلاح شبکه فاضلاب را انجام دهیم خسارت‌های بیشتری وارد می‌شود و به حدی خواهیم رسید که شبکه فاضلاب اهواز زمین‌گیر شود و با بحران جدی رو به رو شویم .

فاضل عبیات اظهار کرد: مشاهده مشکل و ناکارآمدی باید دغدغه اصلی ما باشد و برای رفع آن تلاش کنیم .

وی افزود: شبکه فاضلاب اهواز فرسوده و ناکارآمد و طرح جامعه شبکه فاضلاب اهواز ۳۸ تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اقدامات سالهای اخیر به پیشرفت آن منجر نشده است .

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان تصریح کرد: در چند سال گذشته نیز اقدامات ضروری جهت رفع موقت مشکلات فاضلاب اهواز بوده است .

عبیات با اشاره به فرسودن بودن ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب اهواز، گفت: این خطوط فاضلاب باید ترمیم شوند. همچنین ساختار سالم اجرای طرح جامع فاضلاب اهواز باید ایجاد شود تا دغدغه مسئولانی که در این زمینه پیگیری و اعتبار دریافت می‌کنند، برطرف شود .

وی تصریح کرد: نماینده ولی فقیه در خوزستان و رییس کل دادگستری برای حل مشکل فاضلاب از نقاط مختلف شهر بازدید می‌کنند که این امر نشان دهنده این است که مردم آنها را مرجع خود می دانند. این بازدیدها از سوی دیگر برای ارزیابی هزینه کرد اعتبارات انجام می شود .

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با تاکید بر لزوم ایجاد هم افزایی، عنوان کرد: فرافکنی از مسئولیت بین دستگاه های اجرایی، کار خطرناکی است و نیازهای ضروری شهر و کار مردم را عقب می اندازد بنابراین در صورت ایجاد فرافکنی در زمان وقوع بحران باید دغدغه نخست همه، رفع این فرافکنی باشد و هر ارگانی وظیفه خود را انجام دهد .

عبیات با اشاره به بارندگی آذرماه سال جاری، بیان کرد: در بارندگی های آذرماه امسال حدود ۱۷ میلیون مترمکعب آب باران در مدت دو تا سه ساعت وارد شهر اهواز و کارون شد بنابراین حتی اگر شبکه جامع فاضلاب اهواز به طور کامل احداث می‌شد بازهم جوابگوی این حجم از آب باران نبود. این شهر به شبکه دفع آب های سطحی نیاز دارد اما اینکه چه مقدار آب باران توسط شبکه فاضلاب و شبکه دفع آب های سطحی تخلیه شود، نیاز به بررسی کارشناسی دارد .

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با تاکید بر لزوم مطالعات قبل از اجرای کارها، تصریح کرد: حتما باید بازنگری طرح جامع شبکه فاضلاب اهواز باید انجام شود. همچنین باید چشم اندازی برای تکمیل شبکه فاضلاب اهواز داشته باشیم .

عبیات در خصوص خسارت وارد شده در پی بارندگی آذرماه، گفت: در بارندگی آذرماه امسال یک هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان خسارت به شبکه فاضلاب اهواز وارد شده است. شبکه فاضلاب اهواز در مجموع در سیل فروردین و بارندگی آذرماه امسال ۲ هزار میلیارد تومان خسارت دیده است و هر چه دیرتر اصلاح شبکه فاضلاب را انجام دهیم خسارت‌های بیشتری وارد می‌شود و به حدی خواهیم رسید که شبکه فاضلاب اهواز زمین‌گیر شود و با بحران جدی رو به رو شویم .

حدود ۱۱۴ کیلومتر از کلکتورها هنوز اجرایی نشده است

بهنام مریدی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز اظهار کرد: در پی سیل فروردین ماه امسال حدود ۷۵ کیلومتر شبکه فاضلاب اهواز در نقاط مختلف دچار ریزش شد که عمدتا خطوط اصلی و کلکتورها بوده است .

وی افزود: تاکنون حدود ۶۰ کیلومتر از این شبکه بازسازی و وارد مدار شده است که ۱۵ کیلومتر باقی‌مانده در مرحله پیشرفت ۸۰ درصدی است .

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز گفت: در بارندگی آذرماه امسال نیز ۵۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب اهواز نشست کرد که یکی از این نقاط در بلوار معلم منطقه باهنر است که همچنان در حال اجرای پروژه آن هستیم. تمام خروجی سپیدار و باهنر از بلوار معلم عبور می‌کند و همچنان درگیر این منطقه هستیم .

مریدی بیان کرد: حدود چهار نقطه این خط ریزش کرده که تاکنون حدود ۵۰۰ متر از خط فاضلاب این منطقه تعویض شده است .

وی عنوان کرد: همچنین تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه در حوزه شبکه فاضلاب اهواز اجرا شده در حالی که تنها ۹۵ میلیارد تومان در قالب اوراق تخصیص یافته است .

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز در خصوص اجرا نشدن کامل طرح جامع فاضلاب شبکه اهواز، بیان کرد: ۴۰ درصد این طرح اجرا شده و حدود ۱۱۴ کیلومتر از کلکتورها هنوز اجرایی نشده است .

مریدی بیان کرد: با اجرایی شدن طرح ضربتی جمع‌آوری دفع آب‌های سطحی و فاضلاب در نقاط بحرانی اهواز، برخی از مشکلات حل می‌شود .

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز ادامه داد: همچنین در خصوص ایجاد نوار حفاری پس از اجرای عملیات توسط شرکت آبفا، پیمانکار حدود ۱۷ میلیارد تومان بابت آسفالت خیابانها از آبفا طلب دارد که قرار شد بخشی از این طلب، میان این شرکت و شهرداری تهاتر شود .

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر اهواز

    منبع خبر

    شورای شهر اهواز

    شورای شهر اهواز یک شورای شهر در شهر اهواز می باشد

      نظرات