استقبال از تبدیل بافت‌فرسوده به مسکن‌مهر

استقبال از تبدیل بافت‌فرسوده به مسکن‌مهر

www.BanaNews.irاعضای کمیسیون عمران با تاکید بر پیگیری پیشنهاد انبوه‌سازان برای انتقال ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر از بیرون شهرها به بافت‌های فرسوده داخل شهرها اعلام کردند: حمایت هزینه‌ای دولت از نوسازی بافت‌فرسوده حتی اگر گران‌تر از زمین‌های ۹۹ساله شهرهای اقماری شود، به نفع خواهد بود چون که برای سکونت در واحدهای مسکونی موجود در داخل شهرها استقبال «خود به خودی» وجود دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) «بازسازی بافت‌های فرسوده در مرکز شهر حتی به قیمت گران‌تر بودن آنها، به ساخت مسکن در شهرک‌های اقماری می‌ارزد». ‌این جمله‌ای است که محسن نریمان نماینده مجلس نهم درباره مزایای ساخت مسکن مهر در بافت‌های فرسوده درون شهری به جای شهرهای جدید دور از حاشیه شهر عنوان کرد.

با تصویب و ابلاغ قانون برنامه پنجم، بانک مرکزی موظف شد از سال جاری سالانه حداقل ۵۰ درصد از کل منابع اعتباری قابل پرداخت به بخش مسکن را برای نوسازی بافت‌های فرسوده اختصاص دهد و به صورت وام نوسازی پرداخت کند. البته تا پیش از تصویب نهایی‌این قانون ابلاغ همزمان قانون نوسازی بافت‌های فرسوده برای اختصاص حداقل ۲۵ درصد از تسهیلات ‌این بخش به نوعی باعث ابهام برای عمل به محتوای آن شده بود با‌ این وجود پس از رایزنی‌های بسیار در‌ این زمینه، نتیجه، عمل به قانون برنامه پنجم شد.

اما اعضای کمیسیون عمران مجلس درباره امکان اجرایی شدن‌این قانون و مزایای آن معتقدند ۱۰۰ درصد امکان اجرایی شدن آن بدون منع قانونی وجود دارد، اما موفقیت در پرداخت تسهیلات نوسازی منوط به شروطی است که باید از طرف عاملان اجرایی طرح حمایت شود.

محسن نریمان عضو کمیسیون عمران مجلس در‌ این خصوص به «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: شرایط عمل به‌این قانون به طور طبیعی وجود دارد، اما در رابطه با نوسازی بافت‌های فرسوده دولت باید از روش ترغیبی و تشویقی بیشتری استفاده کند.

او ادامه داد: متاسفانه چالش جدی ساخت مسکن مهر در شهرهای جدید احداث آن در نقاط خارج از شهر است که مسلما مشکلات و هزینه‌های زیادی را برای مردم و دولت خواهد داشت.

نریمان افزود: اما بافت‌های فرسوده در متن شهر قرار دارند و از سویی دارای امکانات و خدمات شهری نیز هستند که به نوعی هزینه‌های احداث آن را به حداقل می‌رساند. در‌این راه نیز بهترین روش استفاده از روش تشویقی همچون تخفیف عوارض شهرداری، مالیات و غیره است. علاوه بر‌این شهر از نظر قانون برنامه پنجم باید در راه مقاوم سازی بیشتر گام بردارد.

این عضو کمیسیون عمران درباره استقبال مردم از مسکن مهر اظهار کرد: درباره استقبال «خود به خودی» مردم از مسکن مهر در بافت‌های فرسوده حرف و حدیث‌های بسیاری وجود دارد، اما مسلما ساخت مسکن مهر در بافت‌های فرسوده مشکلات شهری بسیاری را حل خواهد کرد.

نریمان اضافه کرد: مزایای نوسازی بافت‌های فرسوده در حل مشکلات شهری به حدی است که حتی به قیمت گران‌تر شدن ساخت مسکن در آنها می‌ارزد.

برای بافت‌فرسوده اقدام عملیاتی شود

رضایی عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس نیز معتقد است: در حال حاضر یکی از مشکلات شهری کشور بافت‌های فرسوده است که به هر طریقی باید آنها را نوسازی کرد. چرا که علاوه بر آسیب‌های احتمالی آن در هنگام بروز حوادث به زیبایی شهر ضربه می‌زند.

او با اشاره به اجرایی و عملیاتی شدن اختصاص تسهیلات مسکن مهر در بافت‌های فرسوده گفت: چنین کاری هم به نفع دولت است هم به نفع مردم. به نفع دولت است چون در بافت‌های فرسوده دولت مجبور به پرداخت هزینه اولیه خدمات شهری و زیربنایی نیست. و به نفع مردم است چون نیازی به صرف هزینه و انرژی اضافه نخواهند داشت.

او اضافه کرد: البته از لحاظ منابعی که برای نوسازی بافت‌فرسوده اختصاص می‌یابد هنوز اقدام عملیاتی نشده است.

امین شعبانی نایب رییس دوم کمیسیون عمران نیز اظهار کرد: استقبال مردم به ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده با توجه به ارزش افزوده زمین نسبت به شهرهای جدید بیشتر است.

 

 

    نظرات