مسابقه داستان نویسی با موضوع مدیریت مصرف آب در قالب طرح داناب،...

مسابقه داستان نویسی با موضوع مدیریت مصرف آب در قالب طرح داناب با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان در سنندج برگزار شد

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان ، کامران سهرابی در مراسم مسابقه داستان نویسی با موضوع مدیریت مصرف آب در قالب طرح داناب که در مرکز شماره 3 سنندج کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد ، اظهار داشت: کانون پرورش فکری کودکان نقش موثری در جهت تعلیم و تربیت کودکان ایفا میکند و ما باید از این ظرفیت ها و توانمندی ها در جهت نهادینه نمودن صرفه جویی و مدیریت مصرف منابع آب، نهایت استفاده را ببریم .

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کردستان ، بیان کرد: در راستای اجرای طرح ملی احیای آبهای زیرزمینی در استان کردستان و به منظور تحقق آموزش های عمومی فرهنگ حفاظت بهتر از منابع آب؛ این شرکت اقدام به اجرای طرح دانش آموزی داناب برای مقاطع هفتم ، هشتم و نهم نموده است.

وی با اشاره به فرهنگی بودن این طرح در زمینه مدیریت مصرف آب، بیان کرد: ماسعی داریم با شیوه های مختلف و اجرای مسابقات و برنامه های متنوع از جمله برگزاری مسابقاتی چون نویسندگی، مقاله نویسی، روزنامه دیواری، فیلم های کوتاه، قصه گویی، نقاشی، دست سازه، عکاسی و ... از ظرفیت های هنری کودکان استفاده کرده و در خصوص مدیریت منابع آب، دانش آموزان را به این آگاهی برسانیم که مدیریت مصرف آب صرفا به معنی کم مصرف کردن نیست بلکه هدف ما درست مصرف کردن و مدیریت مصارف، است.

سهرابی با بیان اینکه کشور ایران و استان کردستان دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است، افزود: ما با محدودیت های فراوانی روبرو هستیم و همیشه در این حوزه با دو چالش پرآبی همچون سیلاب اوایل سال 98 و کم آبی روبرو هستیم.

وی با تاکید بر لزوم کنترل جریانات آبی به هنگام بارش های شدید ادامه داد: انسان هرگز نتوانسته در مقابل بلایای طبیعی بایستد و درست تر این است که با شرایط بحرانی همچون سیل و کم آبی راه سازگاری را در پیش بگیرد و از دخالت در طبیعت با احداث تاسیسات، سازه ها، جاده ها و اتوبان ها در مسیر رواناب ها که موجب منحرف یا مسدود شدن مسیر آب می گردد خودداری نماید؛ چرا که همین انسداد و انحرافات منجر به جاری شدن سیلاب و وارد آمدن خسارت جانی و مالی زیادی می شود.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کردستان ، گفت: بخش دیگری از چالشهای آبی، کم آبی و خشکسالی است که با آن درگیر هستیم و جز با همکاری کل اقشار جامعه این مسئله قابل حل نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مصرف آبی که ما در سطح کشور و استان داریم مربوط به بخش کشاورزی است، اظهار داشت: بالای 95 درصد از مصرف آب در بخش کشاورزی است و 5 درصد باقیمانده نیز در بخشهای شرب و صنعت مصرف می شود، بنابراین آگاهی دادن به کشاورزان در راستای مدیریت مصرف آب و نهادینه کردن فرهنگ اصلاح الگوی کشت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تحقق این مهم با همکاری و همیاری دانش‌آموزان دور از انتظار نخواهد بود.

سهرابی با اشاره به اینکه برخی از کشاورزان با غرقابی کردن زمین هایشان امید دارند که محصولات پربارتری داشته باشند، خاطر نشان کرد: ما به کشاورزان شیوه های آبیاری نوین مانند آبیاری قطره ای، بارانی و ... را آموزش داده تا با رعایت این نکات مصرف آب تاحد چشمگیری کاهش یابد و محصولات نهایی نیز از کمیت و کیفیت مطلوبی برخوردار باشند.

وی در حوزه آب مجازی با دانش آموزان سخن گفت و عنوان کرد: آب مجازی آبی است که به صورت مستقیم در طی فرآیند پرورش و تکامل محصولات کشاورزی مصرف می شود و بصورت فیزیکی قابل مشاهده نیست.

سهرابی ادامه داد: گاها محصولات و فرآورده های کشاورزی به صورت مستقیم به کشور های دیگر صادر می شود غافل از اینکه در جریان این صادرات بخش عظیمی از منابع آب شیرین نیز به صورت غیر مستقیم و غیر قابل محسوس نیز به صورت رایگان در اختیار کشورهای مقصد قرار خواهد گرفت که این برای کشاورزان نیز سوددهی مطلوبی نخواهد داشت.

وی افزود: قرار بر این بود که طرح داناب بصورت پایلوت در شهرستان های قروه و دهگلان اجرا شود چرا که این شهرستان ها دارای دشت های ممنوعه هستند و برداشت های غیر مجازی که از آبخوان های این شهرستان‌ها صورت می گیرد منجر به پایین رفتن سطح منابع آب های زیرزمینی شده و متعاقبا فرونشست زمین و از بین رفتن زمین های کشاورزی را به دنبال دارد.

وی یادآور شد: در اجرای طرح داناب سعی ما بر این است که از سایر مدارس و مراکز فرهنگی نیز بازدید کرده و با برگزاری آزمون هایی در خصوص سواد آبی، به سطح آگاهی دانش‌آموزان و میزان آشنایی آنها با مسائل و چالش های آبی استان پی برده و آموزش های لازم جهت تکمیل سوادآبی آنها به مرحله اجرا گذاشته شود.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان، در پایان افزود: در جریان این طرح از بین آثار دانش‌آموزانی که مسائل و مشکلات آبی استان را در قالب هنرهای خود از جمله نقاشی، کاریکاتور، انیمیشن، شعر، داستان و قصه گویی، روزنامه دیواری به تصویر کشیده اند، آثار برگزیده در قالب نمایشگاه استانی به نمایش گذاشته می شود و در پایان به اثرات برگزیده جوایزی اهدا خواهد شد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای كردستان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای كردستان

    شركت آب منطقه‌ای كردستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات