نشست بررسی مشکلات حقوقی شبکه‌های آبیاری برگزار شد

نشست بررسی مشکلات حقوقی شبکه‌های آبیاری برگزار شد

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "محمد امانی" در نشست بررسی مشکلات حقوقی شبکه‌های آبیاری که به میزبانی شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان در دزفول برگزار شد، با اشاره به وجود برخی ابهام‌ها در برخی مواد قانون توزیع عادلانه آب گفت: مسائل و مشکلات آب از بخش‌های حقوقی شرکت‌ها استعلام شده ولی بازدید میدانی از خوزستان که یکی از مجموعه‌های بزرگ آبی کشور است می‌تواند به نهایی شدن اقدامات مشترک مجموعه وزارت نیرو و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی کمک کند.
وی ضرورت مستندسازی املاک و اموال غیرمنقول وزارت نیرو را یادآور شد و افزود: با توجه به تفاهم‌نامه ثبتی بین وزارت نیرو و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انتظار می‌رود همکاران در استان‌ها اقدامات مستندسازی املاک، اموال غیرمنقول و بستر رودخانه‌ها را در چارچوب قانونی سرعت بخشند.
مدیرکل دفتر حقوقی شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز سیاست‌گذاری و راهبری کلان در حوزه حقوق آب را از وظایف اصلی مدیران ارشد وزارت نیرو در بخش حقوقی برشمرد و گفت: بازدید میدانی از شرکت‌ها و بررسی مشکلات حقوقی آنها با هدف رسیدن به نگرش مدیریت راهبری و کلان نگری از طریق نگاه منطقه‌ای انجام می‌شود.
"غلامرضا مدنیان" برنامه عملیاتی جهت مستندسازی و اخذ اسناد مالکیت و سوابق تصرفی توسط شرکت‌ها را خواستار شد و افزود: سامانه نرم‌افزار جامع امورحقوقی(نجاح) عملیاتی شده و باید همه پرونده‌های حقوقی و کیفری وزارت نیرو در این سامانه وارد شود.
وی پیشگیری از وقوع جرم و تصرف در تاسیسات و املاک وزارت نیرو را ضروری دانست و گفت: با معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تفاهم‌نامه‌ای امضا شده که بر اساس آن در بخش آب کشور، حرکت‌های پیشگیرانه قبل از برخورد قانونی انجام شود و انتظار می‌رود شرکت‌ها از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند.
همچنین مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان مهم‌ترین تخلف در شبکه‌های آبیاری را تصرف حریم تاسیسات عنوان کرد و گفت: به‌دلیل عدم شفافیت لازم در آئین‌نامه مربوط به حریم و بستر شبکه‌های آبیاری و زهکشی، تفاوت نظر کارشناسان در تعیین حریم، مشکلاتی را ایجاد می‌کند.
"یعقوب کرمی" تشکیل پرونده‌های متعدد در محاکم قضایی در زمینه اسکان و ساخت و ساز غیرمجاز در حریم تاسیسات را یادآور شد و افزود: اگرچه اقدامات فراوان پیشگیرانه با هماهنگی سازمان آب و برق خوزستان در حال انجام است ولی به‌دلیل عدم آگاهی عمومی از قانون حریم و بستر تاسیسات آبیاری لازم است اطلاع رسانی در سطح ملی صورت پذیرد.
مدیران کل دفاتر حقوقی وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران با سفر به شمال خوزستان از تاسیسات شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان، سد دز و سد کرخه بازدید کرده و از نزدیک با مشکلات حقوقی این شرکت‌ها آشنا شدند.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات