کاهش 35 درصدی بارش‌ها در حوضه زاینده‌رود مصرف بهینه آب را می‌طلبد

کاهش 35 درصدی بارش‌ها در حوضه زاینده‌رود مصرف بهینه آب را می‌طلبد

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "عباس رضایی" در نشست خیریه مهر کوثر که با محوریت مصرف بهینه آب در شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه در حال حاضر حجم ذخیره سد زاینده‌رود حدود 303 میلیون مترمکعب است، گفت: تامین آب شرب جمعیت استان اصفهان در اولویت قرار دارد، بر این اساس با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک استان اصفهان از همه بهره‌برداران انتظار می‌رود با بهره‌گیری از تکنولوژی و استفاده از روش‌های جایگزین تامین آب، مصرف بهینه آب را جدی بگیرند.
وی افزود: بارش‌ها در سال آبی جاری در حوضه آبریز زاینده‌رود مطلوب نبوده و از میانگین کشوری خیلی پایین‌تر است، اما امیدوار هستیم در ادامه سال آبی بارش‌های مطلوبی در حوضه آبریز زاینده‌رود صورت گیرد تا علاوه بر تامین پایدار آب شرب مردم و رفع نیاز سایر بهره‌برداران، آب در بستر زاینده‌رود هم جاری شود.
استاندار اصفهان به تغییر الگوی کشت در اصفهان اشاره و تصریح کرد: با توجه به اقلیم خشک استان اصفهان دیگر کشت غرقابی در اصفهان جایز نیست و بهتر است که کشاورزان به کشت‌های گلخانه‌ای روی آورند تا شاهد کشاورزی پایدار در استان باشیم.
رضایی به تشکیل موسسه خیریه مهر کوثر با محوریت مصرف بهینه آب اشاره کرد و افزود: برای اولین بار در کشور خیریه با محوریت مصرف بهینه آب تشکیل شده که نمایندگانی از همه بهره‌برداران حوضه زاینده‌رود در آن حضوری فعال دارند.
وی افزود: اعضای خیریه با هم اندیشی و ارائه تجربیات راهکارهای نوین مصرف بهینه آب را در بخش‌های شرب، کشاورزی، صنعت و خدمات عنوان می‌کنند.
در ادامه این نشست مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: یکی از چالش‌های استان تامین آب پایدار بهره‌برداران از حوضه آبریز زاینده‌رود است.
هاشم امینی راه‌اندازی سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ را در راستای تامین پایدار آب شرب مردم عنوان و خاطرنشان ساخت: در سال‌های اخیر با ترغیب مردم به مصرف بهینه آب هم اکنون 87 درصد مشترکان الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و میزان هدررفت آب در استان حدود 16 درصد شده که کمترین رقم در کشور به‌شمار می‌آید.
وی به کاهش چشمگیر آبدهی چاه‌های فلمن در سال‌های اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: در سال‌های اخیر آبدهی چاه‌های فلمن را از دست داده‌ایم در حالی‌که در گذشته آبدهی چاه‌های فلمن به بیش از 4 هزار لیتر در ثانیه می‌رسید.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: در پیک مصرف برای تامین پایدار آب شرب جمعیت استان با کمبود 4 مترمکعب در ثانیه مواجه هستیم و یکی از دلایل اصلی این چالش ظرفیت محدود سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ است که معادل 11 مترمکعب در ثانیه است، بنابراین ضرورت راه اندازی سامانه دوم آبرسانی بیش از پیش احساس می‌شود.
لازم به یادآوری است، خیریه مهر کوثر اولین خیریه آب در کشور بوده که دفتر کار این سازمان مردم نهاد در خانه فرهنگ آب شرکت آبفای استان اصفهان است.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات