جزئیات راه‌اندازی بازار گواهی ظرفیت نیروگاه‌ها اعلام شد

جزئیات راه‌اندازی بازار گواهی ظرفیت نیروگاه‌ها اعلام شد

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "سیدعلی حسینی" گفت: این اوراق بر مبنای تعهد نیروگاه مبنی بر ایجاد ظرفیت مطمئن نیروگاه برای تاریخ مشخصی در آینده منتشر می‌شود.
وی در مراسم آغاز فعالیت رسمی گواهی ظرفیت اظهار داشت: اوراق گواهی ظرفیت مذکور را می‌توان به‌صورت سررسیددار و در قالب قراردادهای سلف موازی استاندارد منتشر کرد و در این حالت، نیروگاهی که متقاضی تامین مالی جهت احداث نیروگاه‌ و تامین ظرفیت در آینده است با این اوراق تامین مالی کرده و در سررسید ظرفیت تعهدی را تامین می‌کند.
حسینی راه‌اندازی بازار گواهی ظرفیت را اقدامی ارزشمند در اقتصاد ملی دانست و گفت: گواهی ظرفیت سندی است قابل مبادله که با اجازۀ وزارت نیرو مبتنی بر ایجاد ظرفیت نیروگاهی قابل اتکای جدید یا کاهش قدرت قراردادی مشترکان موجود صادر می‌شود.
وی ادامه داد: واحد گواهی ظرفیت کیلووات است که معرف تعهد تدارک یک کیلووات ظرفیت مطمئن نیروگاهی به‌مدت نامحدود باشد. واگذاری اشتراک جدید در شبکه سراسری برق کشور یا افزایش قدرت قراردادی مشترکین مستلزم ارائه میزانِ متناسبی از گواهی ظرفیت است.
به گفته حسینی، اوراق گواهی ظرفیت به دو نوع نقدی و آتی قابل تقسیم است که اوراق گواهی ظرفیت سر رسید شده یا نقدی در قالب بازار نقدی معامله می‌شود و از طریق نیروگاه‌های موجود یا مشترکانی که مایل به کاهش قدرت قراردادی هستند منتشر می‌شود. معمولا خریداران این اوراق، متقاضیان اتصال به شبکه یا افزایش قدرت قراردادی بالای پنج مگاوات، نیروگاه‌های مواجه با افت ظرفیت و بازنشستگی و سرمایه‌گذاران عادی هستند. اکنون پیش نیاز حضور متقاضیان جدید با قدرت قراردادی بالای پنج مگاوات خرید بسته‌های ظرفیت از بازار گواهی ظرفیت بوده و پس از آن می‌توانند انرژی مورد نیاز خود را از بازار برق بورس انرژی ایران خریداری کنند.
وی اوراق گواهی ظرفیت سررسید دار(آتی) را تشریح کرد و گفت: این اوراق بر مبنای تعهد نیروگاه مبنی بر ایجاد ظرفیت مطمئن نیروگاه برای تاریخ مشخصی در آینده منتشر می‌شود. با توجه به این موضوع، اوراق گواهی ظرفیت مذکور را می‌توان به‌صورت سررسیددار و در قالب قراردادهای سلف موازی استاندارد منتشر کرد. در این حالت نیروگاهی که متقاضی تامین مالی جهت احداث نیروگاه‌ و تامین ظرفیت در آینده است با این اوراق تامین مالی کرده و در سررسید ظرفیت تعهدی را تامین می‌کند.
مدیرعامل بورس انرژی ایران با اشاره به مزایای ایجاد بازار گواهی ظرفیت و مزایای اقتصادی آن اظهار کرد: کشف صحیح قیمت هزینه برقراری انشعاب بر اساس سازوکار عرضه و تقاضا در بازار، ارایه چشم انداز مناسب به تصمیم گیران دولتی و سیاست‌گذاران جهت توسعه ظرفیت تولید و ارسال سیگنال اقتصادی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، حصول اطمینان از تناسب افزایش ظرفیت تولید برق با رشد مصرف در کشور، تسهیل و تسریع تأمین مالی صنعت برق و تسهیل ورود بخش خصوصی به صنعت برق و سرمایه‌گذاری در آن را از مزایای بازار گواهی ظرفیت عنوان کرد.
وی، کاهش دغدغه وزارت نیرو جهت توسعه ظرفیت تولید جدید و احداث نیروگاه‌های جدید، کاهش بروکراسی و طی شدن روال اداری به‌منظور دریافت انشعاب برق توسط مشترکان جدید و جمع آوری و کاهش ظرفیت موجود توسط مشترکان فعلی، افزایش نقدشوندگی و سیالیت بازار به واسطه عرضه ظرفیت بلااستفاده برق توسط متقاضیان کاهش قدرت قراردادی، تخصیص بهینه منابع و کاهش هزینه‌ها را از دیگر مزایای راه‌اندازی این بازار جدید برشمرد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات